مهندس کوهساري: راهاندازي خطوط گردشگري دريايي در درياچه خزر ضروري است بايد جاذبههاي بيشتري براي گردشگران داخلي و خارجي فراهم کنيم
مدير کل بنادر و کشتيراني گيلان گفت: راه اندازي خطوط گردشگري و حمل و نقل دريايي در درياي خزر امري ضروري و اجتناب ناپذير است.
مهندس فرهاد منتصر کوهساري در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينکه وجود مرزهاي دريايي و دريا نقطه قوت بسياري از کشورها به شمار مي رود، اظهار داشت: تمام کشورهاي اروپايي نظير بلژيک، هلند و آلمان از تمامي زيرساختهاي حمل و نقل ريلي، جادهاي، هوايي و دريايي براي بخش باري، مسافري و مواد سوختي استفاده مي کنند، کشور ما هم نياز دارد تا از اين فرصت و توانمندي موجود در کشور استفاده کند.
وي وجود 3 هزار کيلومتر مرز آبي در سواحل شمال و جنوب را فرصت مناسبي براي کشور دانست و بر لزوم بهره مندي بيشتر از توانمنديهاي دريا در جهت رشد و توسعه کشور تاكيد كرد.
مهندس کوهساري گفت: عليرغم همه مزاياي دريا، متاسفانه توجه کمتري به آن شده است که بايد ديدگاه خود را از خشکي به دريا تغيير داده و توجه خود را به دريا بيشتر کنيم.
وي با اشاره به اينکه سه چهارم کره زمين را آب فرا گرفته است، افزود: بايد از طريق آموزش وسيع در همه سطوح، اطلاع رساني، سرمايه گذاري و تقويت توان حفاظتي دريا، فرهنگ دريايي را در شمال و جنوب کشور اشاعه دهيم.
مدير کل بنادر و کشتيراني گيلان تصريح کرد: با توجه به احداث آزادراه و بزرگراه هاي در دست ساخت در گيلان و بزرگراه تهران- شمال در چالوس و ورود هزاران مسافر و گردشگر داخلي و خارجي به استان، ضرورت دارد تا به بحث ترافيک توجه جدي داشته باشيم چرا که در آينده با افزايش تردد خودروها، همين جاده هاي اصلي جوابگو نبوده و به پارکينگ تبديل خواهند شد.
وي تاکيد کرد: با توجه به ويژگي هاي خاص حمل و نقل دريايي و وجود درياي خزر و بنادر آستارا، انزلي، نوشهر و اميرآباد در شمال کشور، بايد حمل و نقل مسافري و باري و گردشگري را از طريق خطوط دريايي بين استانهاي گيلان و مازندران و گلستان را در دستور کار قراردهيم تا بتوانيم علاوه بر کاهش بار ترافيکي، وجهه گردشگري شمال کشور را ارتقا داده و جاذبه بيشتري براي گردشگران داخلي و خارجي فراهم کنيم.
مهندس کوهساري گفت: بهتر است استفاده از کشتيهايي دو منظوره با قابليت حمل مسافر و بار را در دستور کار قرار دهيم همچنين از سوي ديگر با توجه به نياز افراد به خودروي شخصي از کشتيهايي استفاده کنيم که توان قابليت حمل خودرو را داشته باشد.
وي افزود: اين بندر آمادگي دارد تا با توجه به امکانات موجود و طرح هاي توسعه در بندرانزلي، فراهم شدن زيرساختهاي لازم از قبيل جاده، راه آهن، ايجاد منطقه آزاد تجاري- صنعتي، وجود کريدور نوستراک، براي راه اندازي خطوط دريايي مسافري و گردشگري اقدام کند.
مهندس کوهساري با توجه به اين نکته که خزر درياي پيچيده اي است، گفت: طوفان و موج در خزر مشابه اقيانوس ها است اما کشتيهاي اقيانوس پيما، کشتي هاي عظيم و با استانداردهاي لازم هستند ولي کشتيهاي خزر کوچک هستند که بايد نسبت به ساخت کشتي متناسب با منطقه خزر و با استاندارد لازم اقدام کنيم که براي اشاعه اين فرهنگ ابتدا بايد سيستم دولتي عهده دار اين وظيفه شود سپس آن را به بخش خصوصي واگذار کنيم.
گفتني است تا چند سال پيش کشتي مسافربري ميرزاکوچک در بندرانزلي فعاليت داشت که اين کشتي قديمي به دليل نداشتن استانداردهاي لازم براي جابجايي مسافر از رده خارج شد.
بندرانزلي با 10 پست اسکله و امکان پهلوگيري 12 فروند کشتي همزمان، سومين بندر کشور پس از بنادر شهيد رجايي و امام خميني و مهمترين بندر شمال کشور است. اين بندر ظرفيت شش ميليون تن تخليه و بارگيري کالا در سال را دارد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات