• شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8512-05576
  • خبرنگار : 71219

براي كاوش سيلك بايد به حياط خانه‌ها وارد شد! صادق ملك: ويلايي بين دو تپه‌ي سيلك و در كنار آثاري هفت‌هزار ساله بنا شده است

براي كاوش سيلك بايد به حياط خانه‌ها وارد شد!
صادق ملك:
ويلايي بين دو تپه‌ي سيلك و در كنار آثاري هفت‌هزار ساله بنا شده است

صادق ملك شهميرزادي تاكيد كرد: كشيدن سيم خاردار دور زيگورات تپه‌ي باستاني سيلك كاشان براي حفظ آن و در نتيجه، آزاد شدن بقيه‌ي عرصه و حريم تپه و انجام ساخت و ساز، مساله‌ي خطرناكي است كه درحال وقوع است.

اين باستان‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: زماني كه در سال 1380 به سيلك رفتم، خريد و فروش زمين و حتا ديواركشي به‌طور كل در آنجا ممنوع و براي مردم توضيح داده شد كه اينجا عرصه و حريم سيلك است و هيچ كسي حق ساخت و ساز يا درخت‌كاري ندارد؛ ولي متاسفانه ظاهرا دست‌هايي در كارند كه با اقداماتي آنجا را مصادره كنند.

وي افزود: زيگورات سيلك در تپه‌ي جنوبي پيدا شده و تنها زيگورات در فلات مركزي ايران است كه دور از خوزستان و بين‌النهرين قرار دارد.

ملك با بيان اين‌كه از 10 دي‌ماه 1384 ديگر پايم را به كاشان نگذاشتم، زيرا فعاليت‌هايي براي آزاد شدن ساخت و ساز در آنجا درحال انجام بودند، اضافه كرد: در تماسي با رييس پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي،‌ يادآور شدم، پيش از اين‌كه فاجعه‌اي براي سيلك رخ دهد،‌ اقدامي بايد انجام شود؛ زيرا تلاش مي‌شود، با كشيدن سيم خاردار اين طور وانمود كنند كه سيلك فقط همين دو تپه است، تا به اين ترتيب، بقيه‌ي فضاها براي ساخت و ساز آزاد شوند.

او همچنين تاكيد كرد ‌كه اگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اقدام عاجلي نكند و اين بازي سيم خارداركشي را برنچيند، به‌طور قطع، فروش زمين‌ها و ساخت و ساز آغاز خواهد شد و از آن پس براي رفتن به تپه‌هاي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي، بايد از مردم اجازه گرفت.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي پرونده‌ي ثبت جهاني اين منطقه، توضيح داد: سال 1382 به خواست مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي، پرونده‌ي سيلك را براي ثبت در فهرست ميراث جهاني آماده كردم؛ ولي به من گفتند كه يونسكو يك سايت را ثبت نمي‌كند. اين درحالي است كه چغازنبيل (دوراونتاش) و گنبد سلطانيه نيز سايت هستند.

ملك گفت: پس از آن، با پايان پروژه‌ي پنج ساله‌ي كاوش و درحالي‌كه براي پنج سال آينده برنامه‌ريزي مي‌كردم، پايگاه ميراث فرهنگي سيلك را تاسيس كردند، تا ظاهرا هرچه تمايل دارند، انجام شود.

اين باستان‌شناس در پايان با اشاره به تخريب تپه‌ي «شورآور» با بلدوزر، تقسيم زمين‌هاي سيلك و كشيدن آب از آن‌ها با موتور آب،‌ ساخت يك ويلا در وسط دو تپه و كنار آثار رودخانه‌يي متعلق به هفت هزار سال پيش كه حتا شهرداري به اين ويلا امكانات آب، برق، گاز و تلفن داده است و همچنين مجوزي در يكي از سايت‌هاي مهم باستاني دشت كاشان كه ارتباط آن با سيلك مانند خواهر و برادر بود، داده شد، تا دانشكده‌ي علوم دانشگاه كاشان در آنجا ساخته شود، گفت: مسؤول تمام اين اتفاق‌ها، كارشناسان ميراث فرهنگي كاشان‌اند. گرچه ذكر اين مساله نيز مهم است كه هنوز براي من ايميل مي‌رسد كه پياده به پاسارگاد برويم و اين موضوع فقط به اين دليل است كه پاسارگاد را همه مي‌شناسند؛ ولي سيلك را كسي نمي‌شناسد.

همچنين يك عضو انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي كاشان تاكيد كرد: ساخت و ساز در منطقه‌ي سيلك بي‌داد مي‌كند و مسؤولان شهري به حفظ و صيانت از اين اثر ارزشمند ملي، توجه چنداني ندارند.

او اظهار داشت: عده‌اي از مردم با مجوز و عده‌اي ديگر بدون مجوز در حريم درجه‌ي يك سيلك ساخت و ساز مي‌كنند كه اين كار به‌طور شبانه‌روزي و بويژه در روزهاي تعطيل انجام مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه تاكنون شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي نتوانسته‌اند، از اين اقدام جلوگيري كنند، بيان كرد: اگر اين ساخت و سازها به همين ترتيب ادامه پيدا كنند، ‌تا دو سال آينده باستان‌شناسان بايد براي انجام كاوش، در خانه‌ي مردم را بزنند و اجازه‌ي ورود بگيرند؛ يعني براي حفاري تپه‌ها بايد وارد خانه مردم شد.

اين عضو انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي كاشان افزود: طبق گفته‌ي مالكان، برخي از اين ساخت و سازها با مجوزي كه از شهرداري كاشان گرفته شده است، انجام مي‌شوند.

وي با اشاره به اين‌كه تپه‌هاي باستاني سيلك، مبناي گاه‌نگاري فلات مركزي و معياري براي باستان‌شناسي ايران هستند، اضافه كرد: درحالي‌كه يك گردشگر با ديدن اين آثار مات و مبهوت مي‌شود، در شهر كاشان، كم‌ترين اهميتي براي اين آثار ارزشمند قايل نيستند. با توجه به اين‌كه كارهاي مقدماتي محور كاشان ـ سيلك براي ثبت در فهرست ميراث جهاني انجام مي‌شوند، لازم است كه مسؤولان توجه بيشتري براي حفظ و صيانت اين اثر، بويژه در عرصه و حريم درجه‌ي يك و دو آن داشته باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha