• شنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8605-10342
  • منبع : بانک مرکزی

تورم با 2 درصد افزايش از اول سال در تيرماه به 14.8 رسيد توضيحات بانك مركزي درباره تغيير سال پايه تورم

تورم با 2 درصد افزايش از اول سال در تيرماه به 14.8 رسيد
توضيحات بانك مركزي درباره تغيير سال پايه تورم

بانك مركزي ميزان تورم در دوازده ماه منتهي به تيرماه سال 1386 را معادل 8/14 درصد اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) خلاصه نتايج بدست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1383 (359 قلم كالا و خدمت) در تيرماه 1386 به شرح ذيل است:

شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در تيرماه 1386 نسبت به ماه قبل 8/0 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 1/17 درصد افزايش يافت.

ميزان تورم در دوازده ماه منتهي به تيرماه سال 1386 نسبت به دوازده ماه منتهي به تيرماه سال 1385 معادل 8/14 درصد است.

اين ميزان در فروردين، ارديبهشت و خرداد به ترتيب 12.8 ـ 13.6 و 14.2 اعلام شده بود كه حكايت از رشد دو درصدي در چهار ماهه اول سال دارد.

توضيحات بانك مركزي درباره تغيير سال پايه شاخص‌هاي بها در ايران

به گزارش ايسنا بانك مركزي همچنين درباره تغيير سال پايه شاخص‌هاي بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران توضيحاتي ارائه كرده كه به شرح زير است:

شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در ايران معيار سنجش تغييرات قيمت تعداد ثابت و معيني از كالاها و خدمات است كه از سوي خانوارهاي شهرنشين ايراني به مصرف مي‌رسد، درصد تغيير سالانه اين شاخص نرخ تورم ناميده مي‌شود.

انتخاب اقلام مشمول شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي بر اساس نتايج حاصل از يك بررسي مستقل با عنوان «بررسي بودجه خانوار» صورت مي‌گيرد.

اهميت نسبي هر قلم مصرفي خانوار در سال پايه كه عبارت است از نسبت هزينه هر قلم به كل هزينه‌هاي خانوار، براساس نتايج حاصل از بررسي بودجه خانوار محاسبه شده و به عنوان وزن اقلام در نظر گرفته مي‌شود.

از بين اين اقلام، پراهميت ترين آنها با توجه به ميزان هزينه نسبي، پيش‌بيني روند آتي مصرف و فراهم بودن امكان قيمت‌گيري مستمر از آنها انتخاب مي‌شوند.

فرمول‌ محاسباتي شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در ايران، فرمول لاسپيرز است كه براساس آن در فاصله دو سال پايه متوالي اين سبد و وزن‌هاي منتسب به هر قلم ثابت باقي مي‌ماند و تغييرات قيمت اقلام منتخب مبناي محاسبه نرخ تورم قرار مي‌گيرد.

با فاصله گرفتن از سال پايه و با توجه به تغييرات رخ داده در وضعيت اقتصادي، اجتماعي و فن‌آوري، الگوي مصرفي خانوارهاي شهري به تدريج تغيير مي‌كند.

لذا تغيير سال پايه كه از مشخصه‌هاي آن تغيير اقلام مشمول شاخص و وزن‌هاي آن است هرچند سال يك بار اجتناب ناپذير است. تاكنون در سال‌هاي 1338، 1348، 1353، 1361، 1369، 1376 و 1383 سال پايه درشاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي تغيير كرده و اصطلاحا تجديد نظر صورت گرفته است.

آخرين تجديد نظر كه در سال 1383 صورت گرفت به دنبال تغييرات مشاهده شده در الگوي مصرفي خانوارهاي شهري در سال‌هاي اخير بوده و بر اساس آن تعداد اقلام مشمول شاخص از 310 قلم كالا و خدمت منتخب در سال پايه 1376 به 359 قلم كالا و خدمت افزايش يافته است.

شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران خرداد 1386

شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران (شاخص تورم) در خردادماه 1386 به عدد 1/138 رسيد كه نسبت به ماه قبل 3/1 درصد افزايش يافت. شاخص مذكور در مقايسه با ماه مشابه سال قبل 1/16 درصد افزايش داشته است.

طي سه ماه اول سال جاري شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي نسبت به دورن مشابه سال قبل معادل 5/16 درصد افزايش يافت.

ميزان تورم در دوازده ماه منتهي به خرداد ماه 1386 نسبت به دوازده ماه منتهي به خردادماه 1385 معادل 2/14 درصد بوده است. شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل 3/1 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در خردادماه 1386 نسبت به ماه قبل، در كليه استان‌هاي كشور (بجز استان اصفهان كه بدون تغيير بود) با افزايش همراه بود.

بيشترين ميزان افزايش متعلق به استان فارس معادل 7/2 درصد وكمترين افزايش مربوط به استان ايلام معادل 1/0 درصد مي‌باشد اين شاخص در استان تهران معادل 2/1 درصد افزايش داشته است.

گروه‌هاي اصلي

1- خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها

درخرداد ماه 1386 شاخص بهاي گروه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها در مقايسه با ماه قبل 3/1 درصد افزايش يافت.

افزايش فوق بيشتر ناشي از بالارفتن شاخص بهاي گروه ميوه‌هاي تازه معادل سه درصد بود كه آن هم بيشتر به علت افزايش قيمت سيب درختي معادل 6/11 درصد، ليموترش 1/69 درصد و انگور 6/24 درصد است.

همچنين شاخص بهاي تعدادي از اقلام و گروه‌ها مانند گوشت مرغ معادل 9/6 درصد، سيب‌زميني 8/19 درصد، انواع برنج 2/1 درصد، روغن‌هاي نباتي 4/4 درصد، انواع ماهي آب‌هاي جنوب 4/8 درصد، انواع نان 6/2 درصد، آشاميدني‌ها يك درصد، زعفران 9/8 درصد، شيريني و شكلات 5/1 درصد و انواع كره چهار درصد افزايش يافت.

در اين ماه شاخص بهاي سبزي‌هاي بوته‌اي معادل 6/12 درصد، تخم مرغ 3/7 درصد، سبزي‌هاي برگي 1/4 درصد و پياز 5/14 درصد كاهش داشت.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها معادل 2/20 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

در گروه مذكور شاخص بهاي خوراكي‌ها 4/20 درصد و آشاميدني 8/13 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش داشته است.

شاخص بهاي گروه مذكور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل 9/1 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

2- دخانيات

در ماه مورد بررسي، شاخص بهاي گروه دخانيات نسبت به ماه قبل 6/0 درصد افزايش يافت.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه دخانيات معادل 1/24 درصد افزايش داشته است.

3- پوشاك و كفش

در خردادماه 1386 شاخص بهاي گروه پوشاك و كفش نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل 7/1 درصد مواجه گشت.

اين افزايش بيشتر ناشي از بالارفتن شاخص بهاي گروه پوشاك آماده معادل 6/1 درصد و انواع كفش 9/1 درصد بود.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه پوشاك و كفش معادل 6/12 درصد افزايش داشته است.

شاخص بهاي گروه مزبور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل 7/1 درصد افزايش يافت.

4- مسكن، آب، برق و گاز و ساير سوخت‌ها

در خرداد ماه 1386، شاخص بهاي گروه مسكن، آب، برق و گاز و ساير سوخت‌ها نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل 9/0 درصد همراه بود.

در اين گروه شاخص بهاي گروه‌هاي ارزش اجاري مسكن شخصي معادل 5/0 درصد و اجاره بهاي مسكن غيرشخصي 6/0 درصد بالا رفت.

ضمنا شاخص بهاي گروه تعميرات و خدمات ساختماني معادل 2/4 درصد نسبت به ماه قبل افزايش نشان مي‌دهد.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه مسكن، اب، برق و گاز و ساير سوخت‌ها 8/16 درصد افزايش داشته است.

5- اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه

در ماه مورد بررسي، شاخص بهاي گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل 1/1 درصد افزايش يافت.

افزايش فوق بيشتر ناشي از بالارفتن شاخص بهاي گروه وسايل خانگي معادل 3/1 درصد بوده است.

ضمنا شاخص بهاي گروه‌هاي مبلمان، اثاث، فروش و انواع كفپوش 9/0 درصد منسوجات مورد استفاده در خانه 7/1 درصد و كالاها و خدمات مورد استفاده در خانه 7/0 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 5/13 درصد افزايش داشته است.

6- بهداشت و درمان

در خردادماه 1386، شاخص بهاي گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل 3/2 درصد مواجه گشت، افزايش فوق بيشتر در بالارفتن شاخص بهاي گروه خدمات پزشكي، دندانپزشكي و پيراپزشكي معادل 8/2 درصد بوده است.

در اين ماه شاخص بهاي گروه‌هاي هزينه‌هاي بيمارستاني معادل 3/2 درصد و دارو، لوازم و مواد طبي و درماني 9/0 درصد افزايش يافت.

در مقايسه با ماه مشابه سال شاخص بهاي گروه بهداشت و درمان 4/15 درصد افزايش داشته است.

شاخص بهاي گروه مزبور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل 3/1 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

7- حمل و نقل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهاي گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل 3/3 درصد افزايش يافت.

در گروه فوق، شاخص بهاي گروه‌هاي تعميرات و سوخت وسايل نقليه شخصي 2/9 درصد افزايش داشت كه عمدتا مربوط به افزايش قيمت بنزين معادل 0/25 درصد بوده است همچنين گروه هزينه‌هاي رفت و آمد نيز معادل 3/4 درصد افزايش داشت.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه حمل و نقل 4/10 درصد افزايش داشته است.

شاخص بهاي گروه مزبور پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل 2/3 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

8- ارتباطات

در خردادماه 1386، شاخص بهاي گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل بدون تغيير بود.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه ارتباطات 3/0 درصد افزايش داشته است.

9- تفريح و امور فرهنگي

در ماه مورد بررسي، شاخص بهاي گروه تفريح و امور فرهنگي نسبت به ماه قبل با كاهشي معادل 6/0 درصد مواجه گشت.

كاهش فوق بيشتر در اثر پايين امدن شاخص بهاي گروه‌هاي هزينه مسافرت با تور معادل 6/1 درصد و انواع گل و گياه 4/5 درصد بوده است.

10- تحصيل

در خردادماه 1386، شاخص بهاي گروه تحصيل نسبت به ماه قبل معادل 2/0 درصد كاهش يافت.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه تحصيل 4/17 درصد افزايش داشته است.

11- رستوران و هتل

در ماه مورد گزارش، شاخص بهاي گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل 2/1 درصد افزايش يافت، افزايش فوق بيشتر ناشي از افزايش شاخص بهاي گروه هزينه غذاي آماده در خارج از خانه معادل 2/1 درصد بوده است.

ضمنا شاخص بهاي گروه هزينه هتل و مهمانپذير معادل 9/0 درصد افزايش داشت.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه رستورن و هتل 9/14 درصد افزايش داشته است.

12- كالاها و خدمات متفرقه

در خردادماه 1386، شاخص بهاي گروه كالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزايشي معادل 7/1 درصد مواجه گشت كه افزايش فوق بيشتر تحت تاثير بالارفتن شاخص بهاي گروه لوازم بهداشتي و ارايشي و خدمات شخصي معادل 2/1 درصد و لوازم زينتي 2/2 درصد بود.

در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه كالاها و خدمات متفرقه 7/19 درصد افزايش داشته است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha