• یکشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8607-06523
  • خبرنگار : 71219

با كاوش برج و باروي نقش رستم، خاك محوطه تا كف كعبه‌ي زرتشت كنار زده مي‌شود

با كاوش برج و باروي نقش رستم،
خاك محوطه تا كف كعبه‌ي زرتشت كنار زده مي‌شود

مدير بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگارد گفت: درنظر داريم، برج و باروي خشتي محوطه‌ي نقش رستم را كه پيش از اين كاوش شده‌ است، بار ديگر پي‌گردي كنيم.

محمدحسن طالبيان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: اين طرح جزو مصوبات شوراي راهبردي است تا به اين ترتيب با وضوح‌سازي، شكل و شمايل خشتي برج و باروها ديده شود. همچنين تلاش مي‌كنيم، مسير ورودي را از همان مسير تاريخي قرار دهيم.

وي بيان كرد: در طرحي كه براي نقش رستم آماده شده و به تصويب شوراي راهبردي رسيده است، جاده‌اي كه از نزديكي نقش رستم مي‌گذرد و به دو سكوي مقدس كنار نقش رستم نزديك مي‌شود، از منطقه دور خواهد شد. تمام مجموعه‌ي پاركينگ نزديك ورودي نيز به محلي كه به‌عنوان مركز خدمات رفاهي بازديدكننده سامان‌دهي شده است، منتقل شود.

او افزود: در يك برنامه‌ي درازمدت با انجام كار كارشناسي و باستان‌شناسي و استفاده از ديگر حوزه‌هاي مربوط، كف فعلي نقش رستم كاوش خواهد شد تا به كف اصلي كه تقريبا هم‌سطح با كف كعبه‌ي زرتشت است، برسيم. چنان‌چه اين پروژه كه به زمان و هزينه‌اي درخور توجه نياز دارد، انجام شود، چهره و عظمت واقعي نقش رستم نمايان خواهد شد و طراحي دوره‌ي هخامنشي و دوره‌هاي بعد از آن در يكي از مكان‌هاي مقدس منطقه‌ي پارسه، اصالت خود را به بازديدكننده نشان خواهد داد. به اين ترتيب، قطعا عملكردي كه نقش رستم در گذشته براي كاروان‌ها و مراسم نيايشي داشته است، بيشتر مشخص خواهد شد.

به گفته‌ي طالبيان، اين پروژه‌ بايد انجام شود، ولي در ابتدا به برنامه‌ي پژوهشي چند ساله نياز دارد و نيز براي انجام آن به وجود اسپانسر نياز است، زيرا اعتبارات دولتي براي چنين اقداماتي كافي نخواهند بود.

مدير بنياد پارسه ـ پاسارگاد در توضيح نياز به اسپانسر يا حمايت‌كننده‌ي مالي، اظهار داشت: از آنجا كه اعتباري كه دريافت مي‌كنيم، براي مجموعه‌هاي تخت جمشيد، پاسارگاد، استخر، نقش رستم و ديگر محوطه‌هاي بسيار مهم (از پيش از تاريخ تا دوره‌ي اسلامي)، تهيه‌ي نقشه‌ي بررسي و باستان‌شناسي، طرح جامع و نيز پرداخت هزينه‌هاي تعداد زيادي كارشناس، نگهبان و خدمات‌دهنده كافي نيست، به ناچار مجبور به استفاده از اسپانسر در برخي از پروژه‌ها هستيم.

وي اضافه كرد: در جايي مانند موزه‌ي پاسارگاد كه بسيار مهم است، با توجه به اين‌كه سازمان آب اعتبار لازم را نداده، تلاش مي‌كنيم، از اعتبارات خود، بخشي از موزه را راه‌اندازي كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha