رييس اتحاديهي گردشگري ايران: ناآگاهي مردم از تورهاي ارزانقيمت از ضعف اطلاعرساني ناشي ميشود
رييس اتحاديهي گردشگري ايران گفت: ناآگاهي مردم نسبت به تورهاي ارزانقيمت از ضعف اطلاعرساني ناشي ميشود.
مصطفي شريفي در گفتوگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه سفرهاي ارزانقيمت براي فصلهايي كه سفر كمتر انجام ميشود، برنامهريزي شدهاند، اظهار داشت: بيشتر مردم انتظار دارند، در فصل شلوغي سفر از تورهاي ارزانقيمت استفاده كند. در كشورهاي ديگر، هتلها در فصل مسافرت تا دوبرابر، نرخها را افزايش ميدهند و فرصت مناسبي براي جبران خسارتها در زمانهاي كم سفر است. در اين شرايط، نميتوان انتظار داشت كه هتلهاي ايران در فصل شلوغي تخفيف بدهند.
وي بيان كرد: اين موضوع را هيچ مسؤولي نميتواند حل كند كه در فصل سفر، مراكز اقامتي و شركتهاي حملونقل تخفيف بدهند. در بيشتر هتلهاي جهان، امكانات جانبي براي مردم ايجاد شدهاند و اين مراكز، درآمدهاي خود را از اين راهها بهدست ميآورند؛ اما هتلهاي ايران، اين امكانات را ندارند.
او با اشاره به ضعف اطلاعرساني دربارهي سفرهاي ارزانقيمت، ادامه داد: نخستين كاري كه براي رفع مشكل اين طرح بايد صورت بگيرد، فرهنگسازي است. بايد زمينهي سفر مردم در تمام فصلهاي سال، فراهم شود.
وي تأكيد كرد: تعيين تعطيلات زمستاني براي گسترش زمان سفر مردم ضرورت دارد و اين تعطيلات يكي از نيازهاست كه سفر مردم را تسهيل ميكند. به اين ترتيب، در فصلهايي غير از تابستان و ماه نخست بهار نيز سفر صورت ميگيرد.
اين مجري طرح سفرهاي ارزانقيمت گفت: تاكنون هتلهاي متعهد به ارايهي تخفيف، براي اجراي اين طرح تخطي نكرده و به قراردادهاي خود عمل كردهاند. بسياري از مردم وقتي متوجه شوند، تورهايي با اين قيمتها برگزار ميشوند، ديگر از تورهايي با قيمتهاي بالا يا غير واقعي استفاده نميكنند.
وي دربارهي آگاهي ندادن برخي مجريان اين طرح به متقاضي دربارهي خدمات و قيمت تورها، بيان كرد: تاكنون با مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دربارهي ارتقاي كيفي خدمات اين تورها، نشستهايي برگزار شدهاند و بايد دستورالعمل و ضوابطي باشند تا اگر آژانسي به عرضهي اين خدمات تعهده دادهشده عمل نكرد، به موضوع آن رسيدگي شود.
شريفي افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در فصل سفر روي اين طرح، كامل نظارت نميتواند داشته باشد و در اين بخش، ضعف وجود دارد. در اتحاديه و انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي تلاش شده است، اين مسأله رفع شود و با راهاندازي سايت اينترنتي، مراجعهكنندگان در صورت بروز مشكل ميتوانند شكايت كنند. اگر اين نتيجه حاصل شود كه تخلفي صورت گرفته است از طريق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رسيدگي ميشود. سازمان ميداند كه بهتنهايي نميتواند نظارت كند.
اين مجري طرح سفرهاي ارزانقيمت تأكيد كرد: مشكل اصلي اين طرح، ضعف اطلاعرساني است كه با فرهنگسازي و آگاهي دادن، اين مسايل را ميتوان رفع كرد. با نهادينه شدن فرهنگ سفر، انحصار مسافرتها در فصلهاي شلوغ شكسته ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات