• چهارشنبه / ۱ آبان ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8708-00201
  • خبرنگار : 71021

عضو جامعه‌ي تورگردانان: موزه‌ي ايران باستان چه خدمات اضافه‌يي به گردشگران مي‌دهد؟ افزايش قيمت ورودي موزه‌ها با شرايط كنوني توجيه ندارد

عضو جامعه‌ي تورگردانان:
موزه‌ي ايران باستان چه خدمات اضافه‌يي به گردشگران مي‌دهد؟
افزايش قيمت ورودي موزه‌ها با شرايط كنوني توجيه ندارد
عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: اگر قيمت ورودي موزه‌ها بدون هيچ توجيهي و اضافه نشدن خدمات و امكانات افزايش يابد، از نظر گردشگران قابل قبول نيست. مسعود منتظري شاهتوري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: گردشگر داخلي در شرايط كنوني و با اين قيمت‌ها به موزه نمي‌رود، چه برسد به زماني كه قيمت‌ها افزايش يابند، در آن صورت ديگر اصلا نمي‌رود. درباره‌ي گردشگر خارجي نيز با توجه به رقابت‌هاي جهاني، افزايش قيمت را به آن‌ها نمي‌توان اعلام كرد، چون دو سه دلار هم در اين رقابت تأثيرگذار است و آژانس بايد خود اين هزينه‌ي اضافي را از جيب پرداخت كند. وي با بيان اين‌كه افزايش قيمت ورودي موزه‌ها تأثير زيادي دارد، اگرچه قيمت آن چندان بالا نباشد، ادامه داد: در گذشته، قيمت موزه‌ها براي بازديدكننده‌ي داخلي و خارجي متفاوت بود و اگر اين شرايط تغيير نمي‌كرد، آن‌ها به اين وضع عادت مي‌كردند؛ اما مسؤولان قيمت‌ها را يكسان كردند و اكنون گردشگران به اين شرايط عادت كرده‌اند و تغيير اين وضعيت اثرگذاري مثبتي بر فعاليت‌هاي گردشگري ندارد. اين تورگردان بيان كرد: براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فرقي نمي‌كند كه قيمت ورودي موزه‌ها بالا برود، چون آن‌قدر هزينه‌هاي جانبي دارد كه با سرشكن كردن آن‌ها، كمبودها را مي‌تواند جبران كند. وي با بيان اين‌كه اقدام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي افزايش ورودي موزه‌ها با يارانه‌اي كه به آژانس‌ها مي‌دهد، چندان هماهنگ نيست، افزود: از سويي، دولت به آژانس‌هاي شركت‌كننده در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري يارانه مي‌دهد و از سوي ديگر، موزه‌ها را گران مي‌كند تا درآمد بيشتري به‌دست آورد، درحالي‌كه اين اقدام هيچ تأثيري در افزايش درآمد موزه‌ها ندارد. البته اگر سازمان‌ يارانه نمي‌داد، مسأله‌ي ديگري بود. منتظري با اشاره به ورودي موزه‌هايي مانند لوور فرانسه و ژاپن، اظهار داشت: شايد خيلي از موزه‌هاي جهان ورودي بالايي داشته باشند، اما براي اين كار توجيه دارند. وقتي به موزه‌ي ژاپن وارد مي‌شويد در ابتدا يك هدفن به بازديدكننده مي‌دهند كه اطلاعات را به چهار زبان ارايه مي‌كند، موزه‌ي لوور فرانسه نيز اگر گران است، خدمات مناسب و لازم را مي‌دهد؛ اما ما در موزه‌هاي خود چه خدماتي مي‌دهيم؟ براي نمونه موزه‌ي ايران باستان به‌عنوان بهترين موزه‌ي ايران چه خدمات اضافه‌يي را به گردشگران مي‌دهد؟ اين اقدام بايد كارشناسي شود. وي ادامه داد: براي ترويج فرهنگ بازديد از موزه‌ها بايد براي ايراني‌ها ورود به اين اماكن ارزان شود؛ اما افزايش اين هزينه‌ها براي گردشگران خارجي در صورتي كه خدمات متناسب بدهند، مشكلي ندارد. عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران اضافه كرد: اين طرح بايد توجيه داشته باشد تا اگر گردشگر خارجي خواست از موزه‌ها با ورودي بالا ديدن كند، خدماتي باشد كه اين كار ما توجيه‌پذير شود؛ اما با شرايط كنوني موزه‌ها، افزايش ورودي اين اماكن توجيهي ندارد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha