• چهارشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8711-01680.88921

معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني تفاهم‌نامه امضا كردند

تفاهم‌نامه‌ي همكاري ميان معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در نشستي با حضور جمعي از مديران اين دو مركز امضا شد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدشريف ملك‌زاده صبح امروز (30 بهمن‌ماه) در اين مراسم با ارايه‌ي گزارشي از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اجرايي حوزه‌ي گردشگري، مراحل راه‌اندازي ويزاي الكترونيكي، سامانه‌ي صدور كارت اعتباري و چند طرح عمده‌ي ديگر در حوزه‌ي گردشگري، گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تلاش است با ايجاد امكانات و تسهيلات، توازن سفر را در استان‌هاي كشور ايجاد كند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: آمارها نشان مي‌دهند كه سال گذشته، دوميليون و 170هزار گردشگر به كشور سفر كرده‌اند. تمام اين آمارها مستند و تدوين‌شده از سوي چند دستگاه نظامي، امنيتي و ديگر دستگاه‌هاي مرتبط هستند.

وي آمار گردشگران خارجي واردشده به ايران را در 10 ماه گذشته، يك‌ميليون و 758هزار و 690 نفر اعلام كرد و گفت: يك‌ميليون و 120هزار نفر از اين گردشگران از طريق مسيرهاي زميني، 617هزار نفر از طريق هوايي و 29هزار و 826هزار نفر از طريق مرزهاي دريايي به كشور وارد شده‌اند.

به گفته‌ي او، ميزان گردشگران ورودي به ايران 25 درصد افزايش يافته است.

وي هم‌چنين به افزايش 103هزار تخت اقامتي در دولت نهم به ظرفيت اقامتي كشور اشاره و اظهار كرد: اين تخت‌ها شامل تخت هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه‌هاي استيجاري و شخصي و كمپ‌هاي اقامتي‌اند. برخي خانه‌هاي استيجاري و شخصي در بعضي از استان‌ها در حد هتل پنج ستاره خدمات مي‌دهند و چون پروانه‌ي موقت گرفته‌اند، جزو ظرفيت اقامتي كشور محسوب مي‌شوند و براي آن‌ها، نظارت و بازرسي تعيين شده است.

او همكاري با اتاق‌هاي بازرگاني و صنايع و معادن كشور و بويژه كميسيون گردشگري اتاق ايران را ظرفيتي بزرگ براي گردشگري دانست و گفت: بايد تلاش كنيم تا ارتباطي دوسويه و متقابل با اتاق بازرگاني كه مركزي كاملا خصوصي است و به هيچ‌وجه شائبه‌ي دولتي بودن ندارد، برقرار كنيم.

وي پيشنهاد كرد: كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني ايران با همكاري انجمن‌هاي صنفي دفاتر خدمات مسافرتي و ديگر بخش‌هاي گردشگري، شركتي هلدينگ را براي راه‌اندازي و حمايت از تورهاي تجاري و بازرگاني تأسيس كند.

ملك‌زاده هم‌چنين توصيه كرد: اتاق بازرگاني ايران كه با همه‌ي اتاق‌هاي بازرگاني كشورهاي اسلامي در تماس و مذاكره است، شركت هلدينگ گردشگري كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي (OIC) را تأسيس كند.

وي با بيان اين‌كه پيش‌نويس تفاهم‌نامه‌ي همكاري با اتاق بازرگاني از سوي اعضاي كميسيون گردشگري اين اتاق تهيه شده است، گفت: ما با تمام بندهاي اين تفاهم‌نامه موافق هستيم و از نماينده‌ي اتاق بازرگاني و كميسيون گردشگري آن دعوت مي‌كنيم تا در شوراي مديران معاونت گردشگري شركت كنند.

به گزارش ايسنا، مرتضي سيف‌زاده ـ رييس كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني ـ نيز در سخناني، اين اتاق را مركزي قابل اطمينان براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي گردشگري دانست و گفت: پس از تصويب كميسيون، برنامه‌هاي عملياتي و اجرايي را در دستور كار قرار داديم و با توجه به بحران اقتصادي جهان و اثرهاي اندك آن در صنعت گردشگري، درنظر گرفتيم تا هرچه بيشتر به برنامه‌هاي پيش‌بيني‌شده جامه‌ي عمل بپوشانيم و از موضوع‌هاي تئوريك و جلسه‌يي دور شويم.

وي دستيابي به نرخ 15 درصدي رشد در گردشگري را براي رسيدن به اهداف چشم‌انداز 1404 ضروري دانست و ادامه داد: كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني ايران، از نمايندگان اتاق‌هاي بازرگاني سراسر كشور تشكيل شده است و به‌عنوان شبكه‌اي گسترده و ميانجي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سرمايه‌گذاران و علاقه‌مندان به اين حوزه مي‌تواند ارتباط برقرار كند.

او با بيان اين‌كه ايران با وجود داشتن ظرفيت‌هاي فراوان گردشگري جزو 50 كشور نخست گردشگري جهاني نيست، گفت: اتاق بازرگاني در تلاش است، از تمام توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي خود براي توسعه‌ي گردشگري كشور استفاده كند. به همين منظور، دومين مجمع گردشگري كشورهاي اسلامي با محوريت اتاق بازرگاني را در ارديبهشت‌ماه سال آينده برگزار مي‌كند.

رييس كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني ايران بيان كرد: اتاق‌هاي بازرگاني به‌دليل انبوه فعاليت‌هاي اقتصادي، تبادل هيأت‌هاي بازرگاني و تجاري به سراسر جهان، پتانسيل فوق‌العاده‌اي براي توسعه‌ي گردشگري دارند.

حسابي ـ عضو هيأت رييسه‌ي اتاق بازرگاني ايران ـ نيز در سخناني با اشاره به وجود مشهد مقدس در صدر اماكن مقدس و متبركه‌ي پرگردشگر در جهان، اظهار داشت: به‌تازگي با سفير كانادا جلسه‌اي داشتيم كه بسيار اظهار تمايل مي‌كرد تا از طريق گردشگري، روابط خود را با ايران گسترش دهد.

وي با بيان اين‌كه نمونه‌ي علاقه‌مندان به ارتباط با ايران در جهان بسيار فراوان است، گفت: من پيشنهاد مي‌كنم، معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در جلسه‌ي اتاق بازرگاني تهران حضور يابد و برنامه‌ها و عملكرد سازمان در اين حوزه را تشريح كند.

به گزارش ايسنا، در تفاهم‌نامه‌ي‌ كميسيون گردشگري اتاق بازرگاني ايران با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، توسعه‌ي گردشگري، كاهش تصدي دولت، روان‌سازي امور، حمايت از بخش خصوصي و ارتقاي سهم ايران از درآمدهاي جهاني، از اهداف عمده‌ي اين تفاهم‌نامه شمرده شدند.

ايجاد و تقويت عزم ملي در توسعه‌ي گردشگري، توسعه‌ي گردشگري الكترونيكي، راه‌اندازي كامل ويزاي الكترونيكي، همكاري در تبليغات گردشگري از طريق اتاق‌هاي بازرگاني و بويژه اعزام هيأت‌هاي تجاري، تشويق و حمايت از تشكل‌هاي غيردولتي، همكاري در برگزاري نمايشگاه‌هاي معرفي صنايع دستي و ظرفيت‌هاي گردشگري از سوي اتاق‌هاي بازرگاني، جذب تسهيلات بانكي، آموزش تخصصي دست‌اندركاران گردشگري، راه‌اندازي تورهاي تجاري و بازرگاني و تلاش براي جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي از مهم‌ترين زمينه‌هاي همكاري مورد تفاهم در اين تفاهم‌نامه‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha