• پنجشنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8801-05729

استقبال چين از موضع‌گيري 5+1 براي ازسرگيري مذاكرات هسته‌يي با ايران

سخنگوي وزارت خارجه چين گفت كه پكن خواستار اين است كه ايران و ساير قدرت‌هاي جهاني درصدد گفت‌وگو با هدف رفع مناقشات درازمدت پيرامون برنامه هسته‌يي تهران برآيند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آمريكا و پنج كشور ديگر دخيل در مذاكرات پيرامون برنامه هسته‌يي ايران روز چهارشنبه تهران را به شركت در گفت‌وگو‌ها پيرامون برنامه‌ي هسته‌يي‌اش دعوت كردند و آمريكا نيز اعلام كرد كه از اين پس در چنين نشست‌هايي شركت خواهد داشت.

جيانگ يو، سخنگوي وزارت خارجه چين امروز (پنج‌شنبه) با استقبال از اين اقدام كه نشان‌دهنده نشانه‌هاي از سرگيري تعاملات است در يك كنفرانس خبري گفت: ما از اين كه شاهد بهبود روابط بين آمريكا و ايران هستيم خوشحاليم. ما ايران و ساير كشورهاي دخيل را تشويق مي‌كنيم كه ارتباطات فعالانه‌اي با هدف يافتن راه‌حلي جامع، مناسب و دراز مدت براي مساله هسته‌يي تهران داشته باشند.

آمريكا، فرانسه، روسيه، چين، آلمان و انگليس روز چهارشنبه در بيانيه‌اي گفتند كه قصد دارند از خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا بخواهند تهران را به مذاكرات پيرامون برنامه‌ي هسته‌يي‌اش دعوت كند تا "يك‌ راه حل ديپلماتيك براي اين مساله حساس" پيدا شود.

دولت اوباما اعلام كرد كه از اين به بعد به گفت‌وگو‌هاي هسته‌يي با ايران خواهد پيوست.

گروه 1 + 5 پس از نشست ديپلمات‌هاي عالي‌رتبه‌اش در لندن در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما قويا از ايران مي‌خواهيم از اين فرصت استفاده كرده و به طور جدي بر مبناي احترام متقابل با ما تعامل داشته باشد.

در ادامه اين بيانيه آمده است: ما بر اتحاد اهداف خود و قاطعيت جمعي خود براي استفاده از ديپلماسي مستقيم به منظور رفع نگراني‌هاي مشتركمان درباره برنامه هسته‌يي ايران تاكيد مي‌كنيم.

هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا گفت كه واشنگتن در گفت‌وگوي سايركشورهاي عضو 1+5 "شركت كامل" خواهد داشت.

كلينتون در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: آشكار است كه ما معتقديم دنبال كردن تعامل بسيار محتاطانه با ايران در زمينه برخي مسائل كه بر منافع ما و منافع جهان تاثير مي‌گذارند منطقي است.

وزير امور خارجه آمريكا در ادامه با تكرار اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته‌يي ايران افزود: هيچ‌چيز مهم‌تر از اين نيست كه ما تلاش كنيم ايران را متقاعد به توقف تلاش‌هايش براي دسترسي به سلاح هسته‌يي كنيم.

هم‌چنين يك مقام حاضر در دفتر سولانا گفت كه براي ترتيب دادن يك ملاقات با ايران تماس گرفته خواهد شد.

يك ديپلمات غربي گفت كه انتظار مي‌رود گفت‌وگو با ايران در چند هفته آينده انجام گيرد.

او افزود كه پيشنهاد "تعليق در ازاي تعليق" كه در آن ايران را در ازاي تعليق تحريم‌هاي شوراي امنيت توسعه برنامه‌ي هسته‌يي‌اش را به حالت تعليق درمي‌آورد هم‌چنان روي ميز قرار دارد.

بيانيه 1+5 نسبت به قبل يعني زماني كه مقامات غربي اغلب ايران را به تشديد تحريم‌ها تهديد مي‌كردند و يا اقدام نظامي عليه تهران را منتفي نمي‌دانستند لحن آشتي‌جويانه‌تري داشت.

اوباما ماه گذشته "سرآغاز جديدي" را در تعامل ديپلماتيك با ايران پيشنهاد داد.

تاكنون سياست آمريكا بر اين اساس بود كه واشنگتن تا زماني كه تهران فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم خود را متوقف نكند با تهران هيچ‌گونه گفت‌وگويي نخواهد داشت.

در بيانيه‌ 1+5 آمده است كه ساير كشورهاي عضو اين گروه كه به E3+3 (سه كشور فرانسه، انگليس و آلمان بعلاوه آمريكا، چين و روسيه) معروف است از خط‌مشي جديد آمريكا در قبال ايران و تصميم واشنگتن براي شركت كامل در روند 1+5 و پيوستن به هرگونه نشستي در آينده درباره‌ي ايران استقبال مي‌كنند.

گروه 1+5 در بيانيه خود اعلام كرد كه مصمم است نگراني‌ها درباره برنامه هسته‌يي ايران را از طريق "ديپلماسي مستقيم" كه هماهنگ با بسته مشوق‌هاي مالي و ديپلماتيكي كه سال گذشته در تلاش براي متقاعد كردن تهران به تعليق غني‌سازي به ايران پيشنهاد شد است، رفع كند.

كشورهاي عضو 1+5 بار ديگر بر استراتژي دوسويه خود كه تشديد تحريم‌ها را با مشوق‌هاي اقتصادي و سياسي ادغام مي‌كند، تاكيد كرد.

1+5 در بخش ديگري از بيانيه‌اش آورده است: ما بار ديگر حق ايران را براي داشتن يك برنامه هسته‌يي غير نظامي به رسميت مي‌شناسيم، اما اين مساله تهران را موظف مي‌کند که اعتماد به ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌يي خود را بر اساس قطعنامه‌هاي ذي‌ربط شوراي امنيت سازمان ملل احيا كند.

كلينتون در اظهارات خود گفت كه ويليام برنز، سومين مقام عالي‌رتبه وزارت خارجه آمريكا اكنون "نه به عنوان يك ناظر، بلكه به عنوان يك شركت كننده كامل" در مذاكرات حضور خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha