پس از بازديد سه ماه پيش اعضاي شوراي شهر تهران از تونل توحيد، آنها در مورد انسداد قناتهاي مسير و مشكلات محل تلاقي تونل با خط دو مترو اظهار نگراني كرده بودند. اين نگراني به گفته خودشان تا امروز بيجواب مانده، اما تقاطع تونل توحيد با خط دو مترو تهران كه شهردار تهران، آن را مينياتوريترين بخش تونل نام نهاده، نگرانيهايي را ايجاد است.
به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دويست و دهمين جلسه شوراي شهر تهران در حالي بيشتر وقت خود را به موضوع نشست زمين در محدوده نواب، به دليل ريزش حفره 20 متري بالاي تونل توحيد اختصاص يافت كه در جريان اظهارات اعضاي شورا و مسوولان فني و عمران شوراي شهر تهران، نتيجه مشخصي در مورد علل حادثه حاصل نشد و در عوض يك نگراني جديد هم به نگرانيهاي قبلي اضافه شد.
حمزه شكيب، رييس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار «شهري» ايسنا، با اشاره به گزارشهاي يكي از كارشناسان اين كميسيون و قائم مقام مترو تهران از تقاطع تونل توحيد با خط دو مترو تهران، از ايجاد تركهاي جديد روي ديواره خط دو مترو در محل تقاطع خبر داد و گفت: اين تركها جديد است!
وي با اشاره به گزارشهاي ارائه شده به وي تصريح كرد: هنوز دستگاههاي مونيتورينگ و ابزار دقيق در محل تقاطع تونل توحيد با تونل خط دو مترو تهران نصب نشده است.
به گزارش ايسنا، شكيب در تاييد اظهارات خود بلافاصله با محسن هاشمي، مديرعامل مترو تهران تماس گرفت و در مورد نصب ابزار دقيق و وجود تركهاي جديد پرسيد كه محسن هاشمي در پاسخ وي، يادآور شد: دنيامالي كه عضو هيات مديره مترو تهران هم هست، در جلسه مشترك تاكيد داشته كه ابزار دقيق در محل تقاطع تونل توحيد و خط دو مترو توسط مسوولان تونل توحيد نصب شود، تا بعد اعتراضي وجود نداشته باشد.
هاشمي اضافه كرد: احمدي (قائم مقام مترو) مسوول جانمايي شده، تا اين موضوع را پيگيري كند.
مديرعامل مترو تهران پس از جلسه ديروز شوراي شهر تهران در پاسخ به سوال تلفني شكيب در مورد وجود تركهاي جديد در ديواره و كف خط دو مترو تهران در تقاطع با تونل توحيد، توضيح داد: تا به حال كه چنين موردي مشاهده نشده، اما يك گروه ميفرستم تا موضوع را پيگيري كنند.
به گزارش ايسنا، مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران هم در پايان جلسه علني روز سهشنبه در پاسخ به ايسنا در مورد وجود تركهاي جديد در ديواره خط 2 مترو در محل تقاطع با تونل توحيد به اطمينانهاي داده شده از سوي مسوولان شهرداري در مورد نصب دستگاههاي مونيتورينگ در محل تقاطع اشاره كرد و ادامه داد: طبق اظهارات مسوولان فني و عمراني و مسوولان پروژه اين دستگاهها نصب شده و تركهاي مويي قبلي طي مدت اجراي پروژه حتي 5/0 ميليمتر هم تغيير نداشتهاند.
وي با اشاره به فاصله 80 سانتيمتري سقف تونل توحيد با كف خط 2 مترو تهران تصريح كرد: اين كار بسيار حساس و مهم است.
چمران در پاسخ به اين سوال ايسنا كه پس اين اطمينان را به مردم ميدهيد كه خط دو مترو در محل تقاطع با تونل توحيد هيچ مشكلي تا به حال نداشته و ندارد؟ اين موضوع را تاييد كرد و گفت: اين پروژه از نظر مهندسي دقيق است.
خط 2 مترو در تقاطع توحيد تا الان تركي ندارد
در عمليات عمراني هر اتفاقي ممكن است
مونيتورينگ بوده اما ميخواهند بيشترش كنند
خبرنگار ايسنا، وضعيت تونل را پس از بازديد گروه كارشناسي از محل تقاطع تونل توحيد و خط دو مترو تهران در روز گذشته از مديرعامل مترو تهران پرسيد كه وي با اشاره به بازديد گروه كارشناس به همراه ربيعي ـ مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران ـ از خط دو، وجود ترك بر روي ديوارههاي تونل مترو در تقاطع تونل توحيد را تكذيب كرد.
وي اضافه كرد: تركهاي مويي روي ديواره بتني از سالهاي قبل در بخشهاي مختلف وجود داشته و براي اطلاع از تغييرات، روي آنها را با گچ پر ميكنيم كه اگر مجددا ترك بخورد، نگران كننده ميشود، اما اين تركها ربطي به تونل توحيد ندارد.
هاشمي تاكيد كرد: تا الان هيچ ترك جديد و غيرعادي در تونلهاي مترو تهران و به خصوص در تقاطع خط دو با تونل توحيد ديده نشده است، اما در عمليات عمراني هر اتفاقي ممكن است.
وي در پاسخ به اين سوال كه دستگاههاي مونيتورينگ در تقاطع نصب شده يا نه؟ نيز بيان كرد: كل مسير تونل توحيد و تقاطع آن با خط دو مترو ابزار دقيق و دستگاه مونيتورينگ دارند، اما براي اطمينان بيشتر تصميم گرفته شد كه تعداد اين دستگاهها بيشتر شود.
هاشمي تصريح كرد: مترو اعلام كرده است كه نصب اين تجهيزات ربطي به مترو ندارد و دخالتي در آن نخواهيم داشت و مسوولان پروژه اگر لازم بدانند اين دستگاههاي جديد را نصب خواهند كرد.
به گزارش ايسنا، در پي اين اظهارات مجددا با حمزه شكيب ـ رييس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران ـ تماس گرفته شد و وي با اطلاع از اين موارد، افزود: انشاءالله همين طور باشد كه آقايان ميگويند.
وي در پاسخ به اين سوال كه شما گفتيد دستگاه مونيتورينگ نصب نشده است، اضافه كرد: شايد منظور از اضافه شدن دستگاههاي جديد، نصب آنها در كف خطوط مترو در خط دو باشد و قبلا دستگاههاي ابزار دقيق را كف خيابان نصب كردهاند.
گفتني است، اعضاي شوراي شهر تهران هجدهم ارديبهشت ماه سال جاري در حالي كه 182 روز به افتتاح تونل توحيد باقي مانده بود، از اين پروژه بازديد كردند و پس از آن در نامهاي به شهردار تهران، هشت مورد نگراني جدي خود را در مورد بخشهاي مختلف اجراي تونل توحيد اعلام كردند، اما طبق اظهارات روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران نه تنها اين نامه بيپاسخ مانده، بلكه در جهت رفع اين نگرانيها اقدامي صورت نگرفته است.
انتهاي پيام
نظرات