• دوشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8806-00185.106626
  • خبرنگار : 71012

هديش بيگدلي شاملو‌- مسوول جلوه‌هاي ويژه «نردبام آسمان»: نماهاي رصدخانه سمرقند و شهر كاشان را با جلوه‌هاي ويژه تصوير كرديم

هديش بيگدلي شاملو‌- مسوول جلوه‌هاي ويژه «نردبام آسمان»:
نماهاي رصدخانه سمرقند و شهر كاشان را با جلوه‌هاي ويژه تصوير كرديم

مسوول جلوه‌هاي ويژه سريال «نردبام آسمان» از نماهاي معرفي شهر كاشان، شهر سمرقند، دروازه‌ها و ورودي‌هاي اين شهر‌ها و هم چنين رصدخانه سمرقند به عنوان برخي از بخش‌هايي نام برد كه در سريال «نردبام آسمان» با استفاده از جلوه‌هاي ويژه تصوير شده‌است.

هديش شاملو در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، در پاسخ به پرسشي درباره‌ي آزادي عمل در طراحي جلوه‌هاي ويژه و اين‌كه چقدر از نظرات محمدحسين لطيفي در اين بخش بهره برده‌است؟ گفت: اين قضيه خيلي مهم است؛ اشكالي كه در ايران وجود دارد، همين عدم آگاهي گروه‌هاي مختلف نسبت به جلوه‌هاي ويژه است؛ وقتي مي‌خواهيم تمامي يا بخشي از يك پلان را به صورت جلوه‌هاي ويژه كار كنيم، اين عدم آگاهي اشكال بسيار ايجاد مي‌كند. وقتي تهيه‌كننده نداند آن پلان قرار است به چه شكل كار شود، وقتي گروه توليد نداند كاري كه مي‌خواهيم انجام دهيم ممكن است كار توليد را در زمان فيلمبرداري 10 برابر كند و حتي اگر كارگردان نداند كه اين كار به چه شكلي در كامپيوتر انجام مي‌شود، اين هماهنگي‌ها بسيار دشوار خواهد بود.

وي درباره‌ي نحوه استفاده از جلوه‌هاي ويژه كامپيوتري خاطرنشان كرد: در بحث سي‌جي و دكورها، وقتي قرار باشد بازيگري با آن دكور تداخل يا اينتراكت (interact) داشته باشد، كار كمي محدود مي‌شود. براي مثال اگر قرار باشد بازيگري از دروازه‌اي رد شود، از دري عبور كند، مشكلاتي در كار ايجاد مي‌كند كه ترجيح مي‌دهيم در آن بخش‌ها به صورت دكور واقعي فيلمبرداري كنيم.

بيگدلي شاملو در پاسخ به اين پرسش كه چند درصد از صحنه‌هاي «نردبام آسمان» با استفاده از جلوه‌هاي ويژه تصويري ساخته شده‌اند؟ گفت: نمي‌توانم نسبت به كل كار به شما درصد بگويم؛ اما مي‌توانم مثالي بزنم؛ نماهاي معرفي شهر كاشان، سمرقند، دروازه‌هاي ورودي‌ اين شهرها، رصدخانه سمرقند با استفاده از جلوه‌هاي ويژه تصوير شده‌اند. رصد‌خانه سمرقند در يك طبقه ساخته شده‌است، ولي اين رصد‌خانه در سريال سه طبقه نشان داده مي‌شود؛ ضمن اين كه زماني كه اين ساختمان را ساختند اشكالاتي داشت كه بايد با استفاده از جلوه‌هاي ويژه حذف شود.

وي درباره بناي رصدخانه ادامه داد: كارگردان كار مي‌خواهد ساخته شدن سه طبقه رصدخانه را در حين سريال ببيند. يعني در يك پلان اين بنا يك طبقه، در پلاني ديگر دو طبقه يا سه طبقه باشد كه اين امر به صورت توليدي غيرممكن مي‌شود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اين كه از اواسط ساخت اين سريال استفاده از جلوه‌هاي ويژه در دستور كار قرار گرفت، آيا امر در كار مشكلي ايجاد نمي‌كند؟ گفت: اين‌طور نيست؛ از ابتداي ساخت سريال «نردبام آسمان» و قبل از اين‌كه فيلمبرداري آغاز شود، صحبت‌هاي استفاده از جلوه‌هاي ويژه مطرح شده بود؛ ولي اگر بخواهيم اين سريال را با «شهر آشوب» يكي بدانيم به نوعي مي‌توانيم بگوييم كه از اواسط اين سريال قرار بر اين شد كه از جلوه‌هاي ويژه استفاده شود. البته در ابتداي ساخت، بيشتر جلوه‌هاي ويژه به صورت طراحي و كارهاي ابتدايي بوده‌است. ضمن اين كه در ابتدا قصه هنوز مشخص نبود و تا زماني كه شات به صورت نهايي مشخص نباشد، نمي‌توان جلوه‌هاي ويژه را كار كرد.

مسوول جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي سريال «نردبام آسمان» هم چنين به استفاده از اتانالوژ (اصلاح رنگ) در اين سريال تاريخي اشاره كرد و گفت: بحث ديگري كه دراين كار داريم، اصلاح رنگ است. مي‌توانيم بگوييم در كل سينماي ما خيلي سرسري به اين قضيه نگاه شده و خيلي كلي اين كار انجام مي‌شود؛ سعي‌مان براين است كه دراين پروژه به صورت پلان به پلان، با حضور فيلمبردار و كارگردان اصلاح رنگ شود و مشكلاتي كه در شاتها داشتيم برطرف شود. اميدوارم بتوانيم رنگ معقولي براي اين كار در بياوريم.

هديش شاملو كه در سريال «نردبام آسمان» ايفاي نقش هم كرده‌است درپايان توضيح داد: من در اين كار خيلي اتفاقي بازي كردم؛ ابتدا كه فاز دو را شروع كرديم قرار بود نقش «ارداي» را بازيگر ديگري بازي كند اما متاسفانه بازي ايشان در اين پروژه با پروژه ديگري تداخل پيدا كرد و من آن را ايفا كردم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha