• یکشنبه / ۸ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8806-04361.113109
  • خبرنگار : 71012

شبنم قلي‌خاني در گفت‌وگو با ايسنا: قصه‌ي «نردبام آسمان» قصه مردانه‌اي است «مريم مقدس» را بايد از ديگر نقش‌هايم در سريال‌هاي تاريخي جدا كرد

شبنم قلي‌خاني در گفت‌وگو با ايسنا:
قصه‌ي «نردبام آسمان» قصه مردانه‌اي است
«مريم مقدس» را بايد از ديگر نقش‌هايم در سريال‌هاي تاريخي جدا كرد

شبنم قلي‌خاني ايفاي نقش شخصيت‌هاي تاريخي غير ايراني را دشوارتر از شخصيت‌هاي ايراني خواند و افزود: كارهاي تاريخي بسته به آن كه شما تاريخ ايران را بازي كنيد يا قصه متعلق به كشوري ديگر باشد، تفاوت دارد. وقتي شما نقش شخصيتي را بازي مي‌كنيد كه ايراني بوده‌است، مطالب بيشتري ازفرهنگ، آداب و رسوم و سنت‌هاي او مي‌دانيد، چرا كه در ايران زندگي مي‌كنيد.

اين بازيگر كه در سريال‌هاي تاريخي «نردبام آسمان»، «اويس قرني»، «سال‌هاي برف و بنفشه» و «مريم مقدس» بازي كرده‌است در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تفاوت بازي در سريال‌هاي تاريخي و سريال‌هايي كه قصه روز دارند، گفت: بازي در سريال‌هاي تاريخي كه در آن نقش شخصيتي ايراني را بازي مي‌كنيم، شايد به گونه‌اي راحت‌تر باشد. اما وقتي قرار است نقش شخصيتي تاريخي را بازي كنيد كه ربطي به سرزمين شما ندارد، كار سخت‌تر مي‌شود.

او ادامه داد: اگر بخواهم نقش‌هايي كه در اين سريال‌ها ايفا كرده‌ام را با هم مقايسه كنم، بايد «مريم مقدس» را جدا كنم؛ ايفاي يك شخصيت مقدس به لحاظ نوع برخورد با ديالوگ‌ها، نوع حركات دست و ميميك چهره، خيلي متفاوت با نقشي است كه شما قرار است به زندگي نزديكش كنيد.

قلي‌خاني كه پس از بازي در سريال «نردبام آسمان» با خبرنگار ايسنا سخن مي‌گفت ادامه داد: در «نردبام آسمان» نقش «ويس» را بازي مي‌كنم و به توصيه آقاي محمد حسين لطيفي سعي كرديم، اين نقش را به زندگي نزديك كنيم تا خشك نباشد و آن غلوي كه در بازي و لحن سريال‌هاي تاريخي مي‌بينيم احساس نشود.

وي اظهار كرد: لحن‌ شخصيت‌ها در اغلب سريال‌هاي تاريخي بسيار ادبي و كتابي است و باعث مي‌شود مخاطب چندان احساس راحتي نكند؛ چون مخاطب ما هر روز به زبان محاوره حرف مي‌زند و بعد شب پاي يك سريال مي‌نشيند كه خيلي از لحن محاوره دور است و باعث مي‌شود كه مخاطب را پس بزند. در اين كار ما سعي كرديم نقش‌ها را به زندگي و نه زندگي امروزي، نزديك كنم كه هم در حركات و هم ميميك چهره و هم نحوه بيان ديالوگ‌هاي بازيگران اين ويژگي مشهود است.

قلي خاني با بيان اين كه به هرحال كارهاي تاريخي دشواري‌هاي خاص خود را دارد، در اين زمينه گفت: بازي در محيط‌هاي بسيار سرد و گرم و اسب‌سواري‌ها، دشواري به همراه دارد. من در سريال «نردبام آسمان» دو - سه بار بدجور از اسب پرت شدم؛ لباس‌ها و گريم سنگين سريال‌هاي تاريخي، از ديگر سختي‌هاي كار است كه در كارهاي آپارتماني و روزمره وجود ندارد و شايد تنها بازيگراني بتوانند اين را درك كنند كه به مدت طولاني كار تاريخي كرده‌اند.

وي درباره‌ي شخصيت «ويس» كه ايفاگر آن در «نردبام آسمان» بوده، گفت: «ويس» همسر شيخ قياس‌الدين كاشاني و كسي است كه از بچگي با آن‌ها بزرگ شده‌است؛ بنابراين خيلي به اخلاق و روحياتش آشنا است. به همين خاطر شايد صبر و تحمل ويس براي من جالب بود كه شرايط سخت زندگي‌ با قياس‌الدين را تحمل مي‌كرد. قياس‌الدين به خاطر شرايط كاري‌اش مدتي در جنگ و سفر است؛ آنها مجبور مي‌شوند از كاشان به سمرقند بروند و ويس با اين‌كه باردار است و شرايط سختي دارد با او همراه مي‌شود و قياس‌الدين را تنها نمي‌گذارد.

اين بازيگر، گريم خود در سريال «نردبام آسمان» را شامل سه دوره مختلف دانست و افزود: گريم دوره اول مربوط به نوجواني ويس مي‌شود؛ ازدواج و بعد از ازدواج و مقطع بيماري ويس دوره‌هاي بعدي گريم را تشكيل مي‌دهند.

او ادامه داد: طراح و مجريان گريم اين كار بسيار زحمت كشيدند، چراكه با تعداد زياد بازيگر مواجه بودند. اين‌كه گريمور اين توانايي را داشته باشد كه تفاوت مقاطع مختلف زندگي را روي چهره يك بازيگر نشان دهد، هنر طراح گريم است كه خوشبختانه در اين كار هنر آقاي بابايي و مجريان خوبشان بسيار مشهود است.

شبنم قلي‌خاني از همكاري با محمدحسين لطيفي به عنوان تجربه‌اي خوب و موفق ياد كرد و افزود: احساس مي‌كنم آقاي لطيفي جزء معدود كارگرداناني هستند كه به بازيگر استرس نمي‌دهند و فقط دنبال آرامش هستند؛ ويژگي ايشان در محيط كار و صحنه‌ خيلي براي من قابل احترام است. در «نردبام آسمان» صحنه‌هايي با تعداد زياد هنرور و سياهي لشگر طرف بوديم و صبر و حوصله آقاي لطيفي باعث مي‌شد همه از استرس دور باشند.

وي در پايان در پاسخ به اين پرسش كه چه‌قدر شخصيت‌محوري سريال «نردبام آسمان» هستيد؟ گفت: قصه‌ي نردبام آسمان، قصه مردانه‌اي است. من از اول هم كه فيلمنامه را خواندم، قصه‌ي نردبام آسمان را قصه قياس‌الدين و نه خانواده‌ي او ديدم؛ محوريت قصه روي خود جمشيد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha