• سه‌شنبه / ۷ مهر ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8807-00013.115491

«گردشگري، گرامي‌داشت گوناگوني‌ها» يك كارشناس حوزه‌ي گردشگري: مسؤولان بايد شعار روز جهاني جهان‌گردي را مبناي كار قرار دهند

«گردشگري، گرامي‌داشت گوناگوني‌ها»
يك كارشناس حوزه‌ي گردشگري:
مسؤولان بايد شعار روز جهاني جهان‌گردي را مبناي كار قرار دهند
يك كارشناس حوزه‌ي گردشگري درباره‌ي شعار امسال روز جهاني جهان‌گردي بيان كرد: انتخاب اين شعارها در سطح جهاني به‌دليل آن است كه صنعت گردشگري در مسير توسعه‌ي خود سبب هم‌گرايي ملت‌ها شود. محمدحسين ايماني خوشخو در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: به‌دليل توسعه‌ي ناپايدار كه در اين صنعت ديده مي‌شود و با توجه به پيش‌بيني‌هايي كه مبني بر دور ‌كردن جوامع از ارزش‌ها و فرهنگ خود هستند، اين شعار با هدف نشان دادن قدرت هم‌گرايي گردشگري انتخاب شده است. وي گفت: اگر مردم به‌درستي صنعت گردشگري را نشناسند، ممكن است، نتايج منفي فرهنگي و اجتماعي آن سبب دوري آن‌ها از يكديگر شود؛ اما از نگاه ديگر، تنوع فرهنگ‌ها و انگيزه‌هايي كه براي شناخت فرهنگ‌ها وجود دارد، سبب مي‌شود مردمي كه از زندگي ماشيني خسته شده‌اند، بتوانند با رو آوردن به مفهوم گردشگري و تدارك سفرها، بيش‌تر به يكديگر نزديك شوند. او ادامه داد: انتخاب اين شعار با هدف رو آوردن به نكات مثبت صنعت گردشگري و پرهيز از نتايج منفي آن است. البته در توسعه‌ي هر مفهومي ممكن است، نكات منفي هم وجود داشته باشد؛ اما بايد از منافع اين صنعت هم بهره‌برداري كرد. وي تأكيد كرد: فرهنگ كشور‌ها و ويژگي‌هاي فرهنگي آن‌ها بايد توسط خود آن‌ها شناسايي و معرفي شود. اگر اين كار صورت گيرد، تعامل اين فرهنگ‌ها سبب غنا مي‌شود. او بيان كرد: اگر اين ويژگي‌ها شناخته نشوند، تعامل مردم كشورها با يكديگر سبب مي‌شود، يك كشور فرهنگ‌پذير باشد و به‌تدريج ويژگي‌هاي خاص آن تحت تأثير فرهنگ‌هاي وارداتي قرار گيرد و كشوري كه به هر دليلي، در اين تعامل قدرت بيش‌تري دارد، به‌عنوان فرهنگ تهاجمي عمل كند. وي ادامه داد: فرهنگ كشورها بايد شناسايي شود و كشورها با تجهيز خود به فرهنگ و گوناگوني فرهنگ‌شان، وارد تعامل شوند، چون در صنعت گردشگري تعامل در ابعاد بين‌المللي صورت مي‌گيرد. اگر كشورها، به فرهنگ خود متكي باشند، اين ارتباط بر غناي فرهنگي آن‌ها مي‌افزايد. در غير اين صورت، آثار منفي خواهد داشت. ايماني خوشخو گفت: صنعت گردشگري يكي از دغدغه‌هاي كشورهاي در حال توسعه است، چون ممكن است، در اين ارتباطات، فرهنگ‌شان تحت تأثير قرار گيرد؛ اما اگر با دست پر در اين تعامل حضور يابند، گردشگري مي‌تواند يكي از مفاهيم كامل‌كننده‌ي فرهنگ و گوناگوني فرهنگ‌ها باشد. اين مدرس دانشگاه اظهار كرد: شعارهاي روز جهاني جهان‌گردي با توجه به اهداف و مصالحي انتخاب مي‌شوند و انتخاب آن‌ها با توجه به نگراني‌هايي است كه توسعه‌ي اين صنعت به‌دنبال مي‌آورد. او با اشاره به شعار سال گذشته‌ي روز جهاني جهان‌گردي، گفت: شعار سال پيش نشان داد كه بايد به‌شكل مسالمت‌آميز، دغدغه‌هاي توسعه‌ي گردشگري را مطرح كنيم و بگوييم، گردشگري و محيط زيست در كنار هم مي‌توانند موجب رشد يكديگر شوند و صنعت گردشگري مي‌تواند حافظ محيط زيست باشد. وي اضافه كرد: شعار روز جهاني جهان‌گردي را نبايد سطحي بگيريم و در توسعه‌ي گردشگري كشور بايد از آن استفاده كنيم. مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و متوليان اين امر بايد اين شعار را مبناي كارشان در طول سال قرار دهند و با آمادگي و شناخت فرهنگ كشور با دستي پر با مسائل و مشكلات روبه‌رو شوند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha