• چهارشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8812-15512
  • خبرنگار : 71021

چشم اميد توراپراتورهاي ايراني به گردشگران ايتاليايي ايتاليايي‌ها مُهر قرمز را از نام ايران برداشته‌اند

چشم اميد توراپراتورهاي ايراني به گردشگران ايتاليايي
ايتاليايي‌ها مُهر قرمز را از نام ايران برداشته‌اند

در شرايطي كه بسياري از كشورهاي اروپايي تحت تأثير تبليغات رسانه‌هاي غربي قرار دارند، سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري ايتاليا كه از 29 بهمن تا دوم اسفندماه (18 تا 21 فوريه) در شهر ميلان برگزار شد، نور اميدي را در ميان توراپراتورهاي ايراني براي جذب ايتاليايي‌هاي بيش‌تر ايجاد كرد.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايتاليا جزو مقاصد قديمي ايران به‌شمار مي‌آيد و جذب گردشگران فرهنگي اين كشور همواره هدف توراپراتورهاي ايراني بوده است؛ اما اين بازار يك‌بار پيش از اين، تحت تأثير جريان 11 سپتامبر قرار گرفته بود. آن زمان، دولت و توراپراتورهاي ايتاليايي تصميم گرفتند، ايران را از فهرست سفر گردشگران خود حذف كنند؛ اما با تلاش‌هاي انجام‌شده بار ديگر اوضاع كمي بهتر شد؛ ولي به گفته‌ي تورگردانان ايراني، ميزان جذب گردشگران ايتاليايي هنوز شرايط پيش از 11 سپتامبر را پيدا نكرده است.

امسال به‌دنبال اتفاق‌هاي پس از انتخابات رياست جمهوري در ايران، اين بازار بار ديگر تحت تأثير اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و ايتاليا هم در كنار ديگر كشورهاي اروپايي و برخي كشورهاي آسيايي، مُهر قرمز را روي نام ايران زد. به اين ترتيب، آژانس‌هاي ايتاليايي تورهاي ايران را لغو كردند و سفر گردشگران اين كشور به ايران بار ديگر تحت شعاع اخبار رسانه‌ها قرار گرفت تا اين اواخر كه به‌نظر مي‌رسد، آن‌ها دوباره ايران را به فهرست مقاصد سفر گردشگران خود اضافه كرده‌اند.

افشين عزيزي ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان و يكي از شركت‌كنندگان در نمايشگاه بين‌المللي گردشگري ايتاليا ـ به خبرنگار ايسنا گفت: ايتاليا نام ايران را پس از انتخابات حذف كرده بود و گردشگران اين كشور سفرهاي خود را لغو كرده بودند؛ اما وقتي ما در نمايشگاه امسال ايتاليا شركت كرديم، در مذاكره‌ها با آژانس‌هاي اين كشور متوجه شديم كه مُهر قرمز را از روي نام ايران برداشته‌اند. اين اتفاق با تلاش‌هاي سفارت ايران در ايتاليا و توراپراتورهاي ايراني رخ داده است؛ اما متأسفانه اين مُهر هنوز در برخي كشورها مانند ژاپن و فرانسه روي نام ايران وجود دارد.

ايتاليا علاوه بر اين‌كه حدود 50ميليون گردشگر در هر سال دارد، سهم درآمد ناخالص ملي اين كشور از صنعت گردشگري حدود پنج درصد است و جزو 10 كشور نخست دنيا در حوزه‌ي گردشگري به‌شمار مي‌آيد، گردشگران خروجي بسياري هم دارد كه از گذشته، اين كشور را به بازار هدف بيش‌تر كشورها از جمله ايران تبديل كرده است.

احمد سبط حسيني ـ عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران و از شركت‌كنندگان سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي گردشگران ايتاليا ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با يادآوري اين‌كه نمايشگاه‌ها نقش مهمي در بازاريابي گردشگري دارند و تبليغات محور اصلي گردشگري هر كشوري است، گفت: غرفه‌ي امسال ايران در Bit ميلان نسبت به سال‌هاي پيش، خيلي بهتر بود و غرفه‌آرايي براساس نياز صورت گرفته بود، مسأله‌اي كه هميشه به آن انتقاد داشتيم؛ اما امسال با وضع بهتري در مقابل ديگر كشورها جلوه‌گري كرديم.

وي بيان كرد: غذاهاي ايراني در اين نمايشگاه تهيه شده بود و در روزهاي برپايي، به بازديدكنندگان غرفه‌ي ايران داده مي‌شد كه تبليغ خوبي براي ظرفيت‌هاي ناشناخته‌ي ايران بود و به معرفي بيش‌تر كشور كمك مي‌كرد.

او اقلام تبليغاتي تهيه‌شده براي نمايشگاه گردشگري ايتاليا را خوب دانست و ادامه داد: با وجود طراحي مناسب غرفه‌ي ايران، اما مانند هميشه فضاسازي براي قرار گرفتن آژانس‌ها چندان جالب نبود و اختيار عمل را محدود كرده بود؛ ولي در مجموع، غرفه‌ي ايران در Bit ميلان نسبت به نمايشگاه‌هاي قبلي، بويژه لندن خيلي بهتر بود.

سبط حسيني درباره‌ي ديدگاه‌هاي مطرح‌شده نسبت به ايران و تصميم گردشگران براي سفر به كشور ما، اظهار داشت: در مجموع، نظر آژانس‌هايي كه با آن‌ها درباره‌ي برپايي تور ايران مذاكره كرديم، مثبت است و آن‌ها هنوز علاقه‌ دارند، به مقصد ايران تور برگزار كنند. ايران هم‌چنان در فهرست مقاصد گردشگران اروپايي است؛ اما تثبيت آن به شرط بهبود اوضاع كشور است. ما بايد تلاش كنيم، اوضاع واقعي كشور را به گردشگران خارجي نشان دهيم، چون آن‌ها فقط صحنه‌هاي نامناسبي را از ايران در رسانه‌هاي خود مي‌بينند.

اين تورگردان تأكيد كرد: ايتاليايي‌ها هنوز از سفر به ايران استقبال مي‌كنند و نگراني‌هاي آن‌ها به‌خاطر اخبار رسانه‌هاست. بايد تلاش كنيم، گردشگري را غيرسياسي بدانيم. اگر سياست را از گردشگري جدا كنيم و به اقتصاد و فرهنگ آن بيش‌تر بپردازيم، موفق‌تر مي‌شويم.

اكبر غمخوار ـ رييس هيأت مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر سفر و گردشگري استان تهران ـ هم درباره‌ي اين نمايشگاه به خبرنگار ايسنا گفت: نمايشگاه Bit امسال بسيار باشكوه‌تر بود و مراجعه‌كنندگان بيش‌تري داشت. در طراحي غرفه‌ي ايران نيز از نشان‌هاي مذهبي و تاريخي بيش‌تر استفاده شده بود. فكر مي‌كنم، ايجاد اين تغييرها به‌دنبال حضور رييس و معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نمايشگاه فيتور اسپانيا و مطرح شدن مشكلات نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بود.

وي ادامه داد: نوع حضور ايران در نمايشگاه گردشگري امسال به ديگر كشورها نشان داد كه ما واقعا مي‌خواهيم در عرصه‌ي بين‌المللي گردشگري حضور داشته باشيم.

غمخوار با اشاره به تمايل ايتاليايي‌ها و آژانس‌هاي اين كشور براي سفر به ايران، بيان كرد: مشكل اصلي براي گسترش تعامل در اين بازار، مسايل سياسي است كه اگر بهتر شود، قطعا تعداد گردشگران ما از ايتاليا بيش‌تر مي‌شود. البته در شرايط كنوني، توراپراتورهايي از اين كشور براي بهار آينده، تورهايي را برنامه‌ريزي كرده‌اند.

عزيزي هم كه در نمايشگاه امسال ايتاليا در غرفه‌اي جدا از ايران حضور داشت، درباره‌ي نمايشگاه امسال اظهار داشت: به‌عنوان يك بازديدكننده، غرفه‌ي ايران در نمايشگاه ايتاليا بهتر از سال‌هاي گذشته و حتا فيتور اسپانيا بود؛ اما جاي خالي موسيقي سنتي ايران كه در سال‌هاي گذشته از آن استفاده مي‌شد و مورد علاقه‌ي بسياري از بازديدكنندگان بود و در جذب گردشگران نيز تأثير داشت، كاملا احساس مي‌شد. بهتر است، در نمايشگاه‌ها به اين جذابيت‌ها هم بپردازيم.

وي با اشاره به رايزني‌هاي مناسب انجام‌شده در نمايشگاه امسال، گفت: ارتباط‌هاي خوبي برقرار شد، چون وقتي توراپراتورهاي خارجي احساس مي‌كنند، كشوري واقعا تخصصي كار مي‌كند، به همكاري با آن تمايل پيدا مي‌كنند. اگر دست‌اندركاران بخش گردشگري و نمايشگاهي كشور هم تخصصي به گردشگري بپردازند و روي آن متمركز شوند، مشكلات بين‌المللي ما در اين صنعت كم‌تر مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha