• شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8902-06099.159832

دبير جامعه مهندسان معمار: ايده ارائه شده در اكسپو شانگهاي چين شتاب‌زده است از پيشنهادات ما استقبال كردند اما عملا با غيرمتخصص‌ها كار كردند

دبير جامعه مهندسان معمار:
ايده ارائه شده در اكسپو شانگهاي چين شتاب‌زده است
از پيشنهادات ما استقبال كردند اما عملا با غيرمتخصص‌ها كار كردند

كامران شاهين‌فر معتقد است: اكسپوي شانگهاي چين يكي از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي جهاني است كه نمادي از پيشرفت‌هاي هريك از كشورهاي دعوت شده به آن مطرح مي‌شود و از اين جهت بايد كاري خاص در آن ارايه گردد.

دبير جامعه مهندسان معمار در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ درباره‌ي حضور نمايندگان معماري در اكسپوي شانگهاي چين كه قرار است امروز افتتاح شود و چيدمان غرفه‌ي ايران بيان كرد: اين نمايشگاه بين‌المللي و معتبر همچون اكسپوهاي مونترال، ژاپن و غيره هر چندسال يكبار در يكي از نقاط دنيا تدارك مي‌شود و نمادي از پيشرفت‌هاي كشورهاي شركت‌كننده محسوب مي‌شود.

او اضافه كرد: امسال موضوع «زندگي بهتر، شهر بهتر» براي اكسپوي شانگهاي چين در نظر گرفته شده است و به هريك از كشورهاي دعوت‌شده نيز غرفه‌هايي اختصاص يافته تا تفكرات و ايده‌هايشان را براساس موضوع انتخاب‌شده براي مخاطبان عرضه كنند.

شاهين‌فر با اشاره به غرفه ايران در اين اكسپو توضيح داد: موقعيت غرفه‌ي ايران در اين اكسپو خوب است و فضاي آن در ديد مخاطبان قرار دارد. وزارت بازرگاني نيز همچون سال‌هاي گذشته كه متولي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي است تقريبا از دوسال پيش مقدمات حضور در اين نمايشگاه را شروع كرد و هيأتي را براي انجام كارها در سازمان نمايشگاه‌هاي ايران مستقر نمود.

به گفته‌ي او از جامعه مهندسان معمار نيز در اين نشست‌ها دعوت شده بود و آن‌ها در كنار انجمن معماران سبز، وزارت مسكن و شهرسازي، نظام‌ مهندسي و ساير تشكل‌هاي مرتبط در جلسات مرتبط با اين اكسپو حضور داشتند.

عضو هيأت‌مديره مهندسان مشاور تصريح كرد: بلاتكليفي اين مجموعه بيش از هر چيز مشخص بود، به طوريكه خودشان هم به صورت دقيق نمي‌دانستند كه چه چيزي مي‌خواهند. به همين دليل خيلي سنتي با موضوع برخورد مي‌كردند.

او اضافه كرد: آن‌ها حتي ابعاد و اندازه‌هاي نمايشگاه را نمي‌دانستند، ‌درحالي‌كه وقتي نمايشگاهي قرار است طي شش‌ماه برگزار ‌شود، ايده‌هاي اجرايي آن نيز براي اين مدت زمان طولاني بايد طراحي شود و غرفه بايد به گونه‌اي باشد كه به راحتي در اين زمان توانايي جذب مخاطب را داشته باشد.

عضو هيات مديره مهندسان مشاور اضافه كرد: پيش‌بيني شده بود كه 70 ميليون تماشاگر از اين نمايشگاه ديدن مي‌كنند، پس اگر حداقل 10 درصد از اين جمعيت به غرفه‌ي ايران سري بزند چيزي حدود هفت‌ميليون تماشاگر مي‌شود كه رقم قابل توجهي است و بايد به آن نگاه درستي داشت.

شاهين‌فر با تأكيد بر اهميت پرداخت درست به طراحي‌هاي غرفه ايران در اين نمايشگاه عنوان كرد: افرادي كه از گوشه گوشه دنيا به شانگهاي چين مي‌آيند مي‌خواهند حرف و ايده‌هاي حاضران را ببينند، پس آن‌ها دنبال چيز خاصي مي‌گردند، درحالي‌كه ما در اين جلسات شاهد برنامه‌ريزي درستي نبوديم و ايده‌هايي كه مطرح مي‌شد خيلي ابتدايي بود. درحالي‌كه مي‌توان كار عمده‌اي نكرد اما در عين‌حال كار خاصي ارايه داد.

او خاطرنشان كرد: جامعه مهندسان معمار پيشنهادهاي خود را مطرح كرد اما آن‌ها در نهايت ترجيح دادند كه كسي در كارشان دخالت نكند. همان‌طور كه ايده اجراشده فعلي آنها كه نمادي از پل خواجو است خيلي با يك غرفه جهاني و امروزي مرتبط نيست. درحالي‌كه ما بايد حرف‌مان را همسو با سوژه‌ي ارايه‌شده انجام دهيم. مثلا بايد شهرهايمان را معرفي كنيم و بگوييم چگونه شرايط زندگي بهتر را براي مردم‌مان فراهم كرده بوديم.

دبير جامعه مهندسان معمار متذكر شد: وقتي چند ميليارد هزينه براي چنين حضوري صورت مي‌گيرد،بايد به گونه‌اي باشد كه به درستي جواب دهد. البته وزارت بازرگاني در اين جلسات از حضور ما و پيشنهادهايمان استقبال مي‌كردند ولي عملا با افرادي كار كردند كه تخصص نداشتند. درحالي‌كه ما افرادي را به آن‌ها معرفي كرديم كه سال‌ها سابقه فعاليت‌هاي بين‌المللي در عرصه معماري داشتند، اما نهايتا اين همكاري اتفاق نيافتاد.

او در پايان گفت: سرزمين ما يكي از زيباترين اقليم‌هاست كه دشت، كوهستان، كوير، جنگل و ... را دارد. اين سرزمين به نوعي بهشت دنياست كه مي‌توان در چنين فرصت‌هاي جهاني آن را معرفي كرد، درحالي‌كه نتيجه اجراشده در اين اكسپو بيشتر شتاب‌زده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha