• دوشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 8903-06219

/حمله رژيم صهيونيستي به "ناوگان آزادي غزه"/ - هشدار وزارت خارجه‌ي تركيه - محكوميت گسترده‌ي گروه‌هاي فلسطيني - اعلام عزاي عمومي از سوي تشكيلات خودگردان

/حمله رژيم صهيونيستي به "ناوگان آزادي غزه"/
- هشدار وزارت خارجه‌ي تركيه
- محكوميت گسترده‌ي گروه‌هاي فلسطيني
- اعلام عزاي عمومي از سوي تشكيلات خودگردان

رژيم صهيونيستي بار ديگر در نقض آشكار قوانين بين‌المللي، فعالاني را كه با وجدان بيدارشان سعي در رساندن كمك‌هاي بشر دوستانه به مردم غزه را داشتند هدف قرار داد تا برگي ديگر از جنايات اين رژيم تحت حمايت كاخ سفيد ورق بخورد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اقدام بامداد امروز (دوشنبه) رژيم صهيونيستي در حمله به ناوگان آزادي غزه كه به شهادت 16 تن و زخمي شدن بيش از 60 تن انجاميد، در حالي صورت گرفته كه جامعه بين‌المللي نيز بر رنج و مشقت بيش از يك و نيم ميليون فلسطيني كه قريب به چهار سال محاصره و تحريم را متحمل شده‌اند چشم بسته است و تنها به انتقاد لفظي از اين وضع بسنده كرده است.

محكوميت گسترده‌ي حملات از سوي گروه‌هاي فلسطيني

جنبش حماس از ملت‌هاي عرب و مسلمان و تمامي آزادگان جهان خواست تا با اعتراض به اقدامات وحشيانه رژيم صهيونيستي عليه "ناوگان آزادي غزه"، مقابل سفارتخانه‌هاي اين رژيم در سراسر جهان انتفاضه به راه اندازند.

براساس گزارش خبرگزاري كويت، سامي ابوزهري، سخنگوي جنبش مقاوت اسلامي فلسطين (حماس)، در بيانيه‌اي حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه را جنايتي بزرگ دانست كه بيانگر ماهيت جنايتكارانه اشغالگران صهيونيست است.

وي از ملت‌هاي عرب و مسلمان و تمامي آزادگان جهان خواست در مقابل سفارت‌خانه‌هاي رژيم صهيونيستي در سراسر جهان انتفاضه به راه اندازند.

ابوزهري همچنين از طرف‌هاي ذي‌ربط بين‌المللي خواست تا با اعمال فشار عليه اين رژيم، حمايت خود را از فعالاني كه با هدف اعلام همبستگي با مردم محاصره شده غزه به اين منطقه مي‌آمدند، اعلام نمايند.

دولت حماس در غزه نيز با صدور بيانيه‌اي حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به اين ناوگان را محكوم كرده و حمايت از جان سرنشينان كشتي‌هاي حامل فعالان خارجي را خواستار شد.

دولت اسماعيل هنيه، نخست وزير حماس همچنين از وزيران كابينه‌اش خواست نشستي را براي پيگيري اين جنايت اشغالگران برگزار كنند.

جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز رژيم اشغالگر را مسئول اين جنايت و پيامدهاي آن دانست.

اين جنبش در بيانيه‌اي اعلام كرد:‌ اين جنايت وجهه دشمن صهيونيستي را آشكار ساخته و به اين ترتيب هم‌دستي و يا سرپوش گذاري بر جنايات دشمن از سوي هيچ كس قابل پذيرش نيست.

در اين بيانيه آمده است: تا زماني كه اشغالگري در خاك فلسطين به قوت خود باقي باشد، منطقه و جهان از ثبات برخوردار نخواهد بود و جنايتي كه عليه ناوگان آزادي غزه روي داده، خطر حقيقي اشغالگران براي كل بشريت را جلوه‌گر مي‌سازد.

تشكيلات خودگردان فسلطين نيز با محكوم كردن اين حمله، امروز را در اراضي فلسطيني روز عزاي عمومي اعلام كرد.

ياسرعبدربه، مديركل كميته‌ي اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف)، با تقدير از فعالان بين‌المللي و عرب شركت كننده در اين ناوگان، محكوميت گسترده بين‌المللي اين اقدام صهيونيست‌ها را خواستار شد.

جمال الخضري، رئيس كميته مردمي مبارزه با محاصره غزه نيز ضمن محكوم كردن اين حملات، اقدام رسمي و مسئولانه جامعه بين المللي و كشورهايي كه فعالان آنها در اين ناوگان مشاركت داشته‌اند را خواستار شد.

اين مقام فلسطيني همچنين متوقف ساختن جنايات اشغالگران عليه غير نظاميان اين ناوگان‌ها را كه به صورت قانوني از كشورهايشان خارج شده و براي اعلام همبستگي با مردم محاصره شده غزه به اين منطقه آمده بودند، خواستار شد.

جمال الخضري همچنين تظاهرات مردمي در اراضي فلسطيني را در اعلام حمايت از فعالان خارجي در قبال اقدامات غير قانوني رژيم صهيونيستي خواستار شد و افزود:‌ اين فعالان چيزي جز كمك‌هاي بشر دوستانه و پيام‌هاي انساني براي نجات ساكنان محاصره شده غزه به همراه نداشتند و اشغالگران از موضع ضعف و ترس به آنها حمله نمودند نه از موضع قدرت و شجاعت.

وي تاكيد كرد: ‌اين اقدام وحشيانه هرگز موجب توقف همبستگي با غزه نخواهد شد، بلكه موجب افزايش پايبندي آزادگان جهان نسبت به ياري رساندن به غزه، اعلام همبستگي با آنها و ارسال كشتي‌ها و كاروان‌هاي بيشتر به اين منطقه مي‌شود.

كميته اروپايي لغو محاصره غزه نيز ضمن محكوميت حمله بامداد امروز نظاميان صهيونيست به كشتي‌هاي ناوگان آزادي غزه، اعلام كرد كه اين حمله هزينه‌هاي سياسي و رسانه‌اي سنگيني براي دولت عبري به همراه خواهد داشت.

به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، كميته اروپايي لغو محاصره تصريح كرد كه اقدام نظاميان صهيونيستي در حمله به كشتي‌هاي ناوگان آزادي با استفاده از گلوله‌هاي جنگي و گازهاي اشك آور نوعي دزدي دريايي و تجاوز به جان صدها تن از فعالان بين المللي صلح به شمار مي‌رود.

اين كميته خاطر نشان كرد كه اقدام اخير هزينه‌هاي رسانه‌اي و سياسي سنگيني را براي رژيم اشغالگر قدس به دنبال خواهد داشت؛ بويژه كه كشورهاي اروپايي مطمئنا اين تجاوز را محكوم كرده و در آينده واكنش‌هاي شديدي را عليه اين مساله اتخاذ خواهند كرد.

وزير رژيم صهيونيستي ابراز تاسف كرد

اين در حالي است كه بن اليعازر، وزير صنايع و بازرگاني رژيم صهيونيستي كه براي حضور در نشست جهاني اقتصاد به دوحه قطر رفته، در اولين واكنش رسمي اين رژيم به حمله مذكور، نسبت به كشته شدن فعالان خارجي اين ناوگان ابراز تاسف كرد.

وزير صنايع رژيم صهيونيستي مدعي شد كه اين درگيري‌ها در پي تلاش فعالان براي گرفتن سلاح نيروهاي صهيونيستي و به دليل عدم كنترل وضعيت موجود آغاز شد.

وي افزود: مي‌دانم اين مساله به يك مساله بزرگ تبديل خواهد شد و اميدوارم واكنش اعراب اسرائيل به اين موضوع منطقي باشد.

هشدار وزارت خارجه‌ي تركيه

اين در حالي است كه وزارت امور خارجه تركيه در بيانيه‌اي نسبت به پيامدهاي ناشي از حمله صهيونيست‌ها به ناوگان آزادي غزه هشدار داده و اعلام كرد:‌ پيامدهاي اين امر بر روابط دو جانبه قابل اصلاح نيست.

در اين بيانيه از رژيم صهيونيستي خواسته شده تا تمامي پيامدهاي ناشي از اين حمله را بپذيرد.

در همين حال، تظاهركنندگان خشمگين تركيه منزل سفير رژيم صهيونيستي در آنكارا را محاصره كردند.

همچنين گزارش شده است كه كاپيتان يكي از كشتي‌هاي ناوگان آزادي غزه كه در جريان حمله بامداد امروز ارتش صهيونيستي به شدت زخمي شده است، با معالجه خود در بيمارستان‌هاي رژيم صهيونيستي مخالفت كرد.

كميته اروپايي لغو محاصره غزه كه يكي از طرف‌هاي عضو ائتلاف ناوگان آزادي است، اعلام كرد كه كاپيتان يوناني كشتي مذكور با معالجه خود در بيمارستان‌هاي رژيم اشغالگر قدس مخالفت كرده و به‌ رغم زخم‌هاي شديد خود بر لزوم درمان در خاك كشور خود يونان تاكيد دارد.

شبكه الجزيره نيز گزارش داد: هاني سليمان رئيس هيات لبناني كه در اين ناوگان حضور داشته نيز در اين حمله زخمي شده است.

منابع خبري هم‌چنين از وخامت حال رائد صلاح خبر دادند.

كاروان "ناوگان آزادي غزه" شامل 9 كشتي از 40 كشور و با حضور 800 فعال خارجي و حامي غزه، از روز شنبه از بندر آنتالياي تركيه راهي غزه شده بود.

600 تن از اين فعالان از اعضاي پارلمان‌هاي خارجي هستند و قرار بود كمك‌هاي پزشكي، دارويي و غذايي را به نوار غزه منتقل كنند.

كشتي‌هاي تركيه حامل تعداد زيادي از چرخ‌هاي مخصوص معلولان (ويلچر) و چادر به منظور برپايي بيمارستان‌هاي صحرايي و نيز لوازم التحرير و تجهيزات ورزشي و پزشكي و مواد ساختماني بودند.

در اين كاروان هياتي از فلسطيني‌هاي ساكن سرزمين‌هاي 48 از جمله شيخ رائد صلاح، رئيس جنبش اسلامي و حنين زعبي، عضو پارلمان رژيم صهيونيستي (كنست) نيز حضور داشت.

در اين كاروان كشتي‌هايي از آمريكا،‌ يونان، فرانسه، ايتاليا، آلمان، مالزي و ونزوئلا و همچنين تعدادي از فعالان حقوق بشر، نمايندگان جامعه مدني و خبرنگاران مشاركت دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha