• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8907-04094
  • خبرنگار : 71089

سنايي در گفت‌وگو با ايسنا: كاهش مناسبات با روسيه مي‌تواند در دستور كار قرار گيرد تحويل ندادن اس ـ 300 خلاف مصالح دوستي ايران و روسيه است

سنايي در گفت‌وگو با ايسنا:
كاهش مناسبات با روسيه مي‌تواند در دستور كار قرار گيرد
تحويل ندادن اس ـ 300 خلاف مصالح دوستي ايران و روسيه است

يك استاد دانشگاه با اشاره به تحويل ندادن سامانه موشكي اس ـ 300 به ايران گفت: اين قرارداد وجه المعامله ميان روسيه و آمريكا درباره برنامه هسته‌يي ايران شده و روس‌ها از اين مساله در جهت منافع‌شان استفاده كرده‌اند.

دكتر اردشير سنايي ـ استاد دانشگاه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره امتناع روسيه از تحويل دادن سامانه موشكي اس ـ 300 به ايران اظهار كرد: با توجه به نوع تعامل روسيه و ايران در ماه‌هاي اخير،‌ قابل پيش‌بيني بود كه روس‌ها در نهايت اين سامانه موشكي را به ايران نخواهند داد

وي ادامه داد: اگر توافق‌نامه مشخص و مكتوبي درباره تحويل دادن سامانه موشكي اس ـ300 ميان ايران و روسيه وجود داشته باشد در اين صورت عواقب حقوقي براي روسيه به دنبال دارد و اگر بعد مالي داشته باشد باز هم قابل پيگيري است. اما اگر توفق‌نامه‌اي به صورت كتبي وجود نداشته باشد ايران مي‌تواند به عنوان اعتراض و گوشزد كردن به طرف روسي اين مساله را يك اقدام خلاف مصالح دوستي دو كشور و دربردارنده تاثير سوء بر روابط دو كشور اعلام كند.

اين استاد دانشگاه درباره آينده روابط ايران و روسيه اضافه كرد: نوع روابط دو كشور بايستي تابعي از تحولات به وجود آمده در مناسبات دو كشور باشد. اگر قرار باشد كه رابطه ايران و روسيه يك طرفه، برخلاف منافع ملي ايران و در جهت تامين منافع ملي روسيه پيش رود و ايران فقط امتياز دهنده و دنبال‌رو بوده و اظهارات خصمانه و اقدامات غيردوستانه روس‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران انجام گيرد، قطعا بايد در روابط دو كشور يك بازنگري اساسي انجام و با توجه به اقدامات روسيه تصميم‌گيري شود.

سنايي درباره ايجاد محدوديت از سوي روسيه براي تردد دانشمندان و مسوولان ايراني براي سفر به اين كشور نيز خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به هنگام تصويب قطعنامه 1929 اعلام كرد كه روابطش را با هر كشوري كه به قطعنامه راي مثبت دهد تغيير خواهد داد؛ اكنون كشوري مانند روسيه كه هم به قطعنامه راي مثبت داده و هم آن را اجرا مي‌كند بايستي در همان موضع‌گيري ايران جاي گيرد. بر همين اساس جمهوري اسلامي ايران بايد باتوجه به اين اقدامات روسيه، مواضع خود را تعيين كند و ممكن است در آينده در مناسبات دو كشور مقابل به مثل و يا كاهش سطح روابط ديده شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha