• یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۳۸۹ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8908-19710
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

يکي از کوبه‌هاي طلايي مسجد امام (ره) اصفهان گم شد!

يکي از کوبه‌هاي طلايي مسجد امام (ره) اصفهان گم شد!

يکي از کوبه‌هاي طلايي در چوبي مسجد امام (ره) واقع در ميدان نقش جهان گم شده است.

يکي از فعالان حوزه‌ي ميراث فرهنگي اصفهان که در اين مکان حضور داشت، درباره‌ي سرقت کوبه‌ي در اين مسجد تاريخي به خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، گفت: اين کوبه حدود 10 روز پيش سرقت شده است.

حسين مقصودي با اشاره به اين‌که کوبه‌ي سرقت‌شده قدمت چنداني ندارد، بيان كرد: احتمالا اين کوبه به 70 تا 80 سال پيش متعلق است. البته در چوبي مسجد به عصر پهلوي تعلق دارد. اين در براي محافظت از در اصلي مسجد نصب شده و به‌نظر مي‌رسد، اين كار در زمان پهلوي اول انجام شده است.

کوبه‌ي سمت چپ اين در تاريخي، طلايي رنگ است که به‌وسيله‌ي قلم‌زني، گل و بوته‌هاي زيبايي همراه با تصويري مربوط به يکي از شاه‌هاي صفوي روي آن حکاکي شده است.

يکي از مرمت‌کاران اصفهاني نيز که مدتي در مسجد امام (ره) به مرمت بخش‌هاي مختلف پرداخته است، اين در و کوبه آن را به دوره‌ي صفوي متعلق دانست و گفت: از روي نقش و نگارها و خطاطي اين کوبه‌ها مي‌توان زمان و دوره‌ي آن را تشخيص داد.

بهرام اوليکي درباره‌ي سرقت اين کوبه، اظهار كرد: گفته‌ها متفاوت است، برخي مي‌گويند کوبه دزديده شده است و برخي نيز چنين اعتقادي ندارند.

درباره‌ي زمان گم شدن اين کوبه اطلاع دقيقي وجود ندارد؛ اما به گفته‌ي برخي اهالي بازار و پيرمردي که هنگام برگزاري نماز مغرب و عشا، در ميان نمازگزارن و بازديدکنندگان چادر توزيع مي‌كند، حدود 20 روز است که اين کوبه به سرقت رفته است.

اكنون اين پرسش مطرح است كه با توجه به اين‌كه روزانه در مسجد امام (ره) صدها نفر از مردم اصفهان، گردشگران و نمازگزاران تردد مي‌كنند، چگونه کوبه‌ي آن گم شده است و چرا مسؤولان تا كنون واکنشي در اين‌باره نشان نداده‌اند.

برخي فعالان در حوزه‌ي ميراث فرهنگي اصفهان معتقدند كه شايد مديريت چندگانه در ميدان نقش جهان زمينه‌ساز وقوع چنين اتفاق‌هايي باشد، همان‌طور كه با بروز چنين مشکلاتي، هر بخشي ديگري را مسؤول آن مي‌داند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha