• دوشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 90122203620
  • خبرنگار : 90049

/گزارش/

5+1 در مذاكرات جدي است؟

5+1 در مذاكرات جدي است؟

گروه 1+5 در حالي آمادگي خود را براي ازسرگيري مذاكرات با ايران اعلام كرده است كه از سويي تاكيد كرده تهران بدون قيد و شرط به پاي ميز مذاكرات بيايد و از سويي خود پيش‌شرط‌هايي تعيين كرده است.

گروه 1+5 در حالي آمادگي خود را براي ازسرگيري مذاكرات با ايران اعلام كرده است كه از سويي تاكيد كرده تهران بدون قيد و شرط به پاي ميز مذاكرات بيايد و از سويي خود پيش‌شرط‌هايي تعيين كرده است.

در همين حال كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته است: هدف ما متقاعد كردن ايران به كنار گذاشتن برنامه هسته‌يي اش است.

جمهوري اسلامي ايران پيش از اين بارها تاكيد كرده است كه برنامه هسته‌يي ايران مي‌تواند در ميان طيفي از موضوعات گسترده مورد بررسي قرار گيرد.

جواد جهانگيرزاده، نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران براي انجام مذاكره، پيش‌شرطي را نپذيرفته و از اين پس نيز نخواهد پذيرفت.

به گفته‌ي وي، رابطه‌ي ايران با 1+5 يك رابطه‌ي دوطرفه است و اين‌گونه نيست كه هرآن‌چه آنها حكم كنند ايران بپذيرد. اين در حالي است كه 1+5 رفتار خود را از مسير گفت‌وگو به سمت غلبه بر ايران عبور داده است.

محمد كرمي‌راد عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در گفت‌وگو با ايسنا گفت: مذاكرات با ايران هميشه براي كسب اطلاعات بيشتر از وضعيت رو به رشد و رو به جلوي فعاليت‌‌هاي هسته‌يي كشورمان بوده و نتايج آن هم منجر به صدور قطعنامه يا تشديد تحريم‌ها شده است.

بايد هر موضوعي كه در گذشته روي آن بحث و بررسي شده و روشن شده را كنار بگذاريم

كرمي‌راد با تاكيد بر لزوم تعيين چارچوب قطعي مذاكرات پيش از انجام مذاكره با گروه 1+5 اظهار داشت: ما بايد هر موضوعي كه در گذشته روي آن بحث و بررسي شده و روشن شده را كنار بگذاريم و به موضوعات جديدتري بپردازيم كه به نقطه‌ي روشني منجر شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين حسين ابراهيمي نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با ايسنا بررسي تحريم‌ها و تهديدها عليه كشورمان در مذاكرات ايران با گروه موسوم به 1+5 را خواستار شد.

اگر بخواهند پيش شرط بگذارند، بدانند كه ايران نه در گذشته پذيرفته، نه حال مي‌پذيرد و نه در آينده خواهد پذيرفت.

وي خاطر نشان كرد: ما معتقديم موضوع انرژي هسته‌يي از دور مذاكرات خارج است. به هر حال ما يك كشور هسته‌يي هستيم، انحرافي در فعاليت‌هاي هسته‌يي خود نداريم و با بازرسي صورت گرفته از سوي كارشناسان آژانس هر آنچه لازم بوده تاكنون شفاف‌سازي شده است.

محمدرضا خباز نماينده كاشمر در مجلس نيز در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه ايران زير بار ظلم نمي‌رود، گفت: ايران به هيچ وجه مذاكره با پيش شرط را نخواهد پذيرفت.

وي در خصوص اعلام آمادگي 1+5 براي مذاكره و مطرح كردن پيش شرط براي آن گفت: پيش از اين اخباري منتشر شده بود مبني بر اينكه 1+5 مذاكره را بدون پيش شرط پذيرفته است، لذا آن را به فال نيك گرفته و اعلام كرديم كه منطق حاكم بر 1+5، منطقي و بدون پيش شرط است.

نماينده كاشمر در مجلس تصريح كرد: بنابراين اگر اين‌گونه بود كه ايران، دو سال پيش هم مي‌توانست اين پيشنهاد غيرمنصفانه را بپذيرد. اگر بخواهند پيش شرط بگذارند، بدانند كه ايران نه در گذشته پذيرفته، نه حال مي‌پذيرد و نه در آينده خواهد پذيرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha