• دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91011401919
  • خبرنگار : 71191

پس از تخريب بخشي از بافت تاريخي يزد

«حسينيه‌ي نقشين» يزد در معرض تخريب است

«حسينيه‌ي نقشين» يزد در معرض تخريب است

رييس انجمن صنفي هتل‌داران استان يزد گفت: بي‌توجهي و مرمت نكردن بناي زنديه‌ي «حسينيه نقشين» به‌زودي سبب تخريب اين بناي نفيس واقع در بافت تاريخي يزد مي‌شود.

رييس انجمن صنفي هتل‌داران استان يزد گفت: بي‌توجهي و مرمت نكردن بناي زنديه‌ي «حسينيه نقشين» به‌زودي سبب تخريب اين بناي نفيس واقع در بافت تاريخي يزد مي‌شود.

محمدحسين محتاج‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: با تخریبی که در روزهاي نخست نوروز در بافت تاریخی محله‌ي «خلف باغ یزد» صورت گرفت، حریم حسینیه تاریخی «نقشین» با وجود ثبت شدن در فهرست آثار ملي در سال 1384 مورد تعرض جدی قرار گرفت.

حسينيه‌ي نقشين

وي با اشاره به اين‌كه از زمان ثبت «حسينيه نقشين» تا كنون توجهي به آن نشده است، بيان كرد: اين حسينيه در چند سال گذشته گرفتار كمبود اعتبارات نيز بود و مسؤولان ميراث فرهنگي نبود اعتبارات را عامل بي‌توجهي و مرمت و بازسازي نشدن اين بناي تاريخي اعلام كردند. در اين ميان، دو كتيبه كه به خط نستعليق نوشته شده و مشخص‌كننده‌ي باني و قدمت بناست و حتا برخی آثار موجود در اين مكان تاريخي به‌دلیل مرمت و نگهداری نشدن مورد توجه سارقان‌اند.

او ادامه داد:‌ اين حسينيه در دوره‌ي زنديه ساخته شده و يكي از حسينيه‌هاي نفيس در بافت تاريخي يزد است كه با تخريب صورت‌گرفته در محله‌ي «خلف باغ يزد» در نوروز، امكان تعرض به حريم اين حسينيه و بافت تاريخي يزد وجود دارد.

وي با تأكيد بر اين‌كه بحث كنوني فراتر از تخريب حسينيه و خانه‌هاي تاريخي اين شهر خشتي است، اظهار كرد: متوليان اصلي ميراث فرهنگي نسبت به آثار تاريخي موجود در يزد حساسيتي ندارند، در حالي كه خوشبختانه استاندار يزد يكي از حاميان ميراث فرهنگي در اين شهر است، بومي نبودن برخي متوليان شايد يكي از دلايلي باشد كه سبب شده است آن‌ها به فكر يزد و بافت تاريخي آن نباشند و تا اين مسأله حل نشود دردي دوا نمي‌شود. وضعيت بايد به‌گونه‌اي باشد كه مديريت استان مانند استاندار يزد، حساسيت‌هاي خاصي در زمينه‌ي بافت تاريخي يزد و حفاظت از اين بافت داشته باشد.

حسينيه‌ي نقشين

محتاج‌الله با اشاره به استقبال خوبي كه گردشگران و مسافران نوروزي از بافت تاريخي يزد د داشتند، گفت: اين اتفاق هر سال تشديد مي‌شود و مردم بيشتري براي ديدن اين بافت به شهر تاريخي يزد وارد مي‌شوند؛ اما با وضعيت كنوني ممكن است در سال‌هاي آينده، چيزي به نام بافت تاريخي يزد نداشته باشيم. متأسفانه اكنون در اين شهر سرقت كتيبه‌ها و تخريب بناها و آثار تاريخي به‌راحتي انجام مي‌شود. اكنون يزد هدف گردشگري شده است، در حالي كه قبلا فقط يك مسير گردشگري بود، اما حالا بسياري از گردشگران خارجي با هدف ديدن اين بافت به كشور وارد مي‌شوند.

او افزود: معتقدم بايد به بناهاي تاريخي يزد بيشتر توجه شود، در حالي كه آمار ثبت بناهاي تاريخي در اين استان رو به افزايش است، متأسفانه هيچ انگيزه و توجهي براي حفاظت و نگهداري از اين بناها وجود ندارد و آن‌ها به‌راحتي تخريب مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، «حسينيه‌ي نقشين» در محله‌ي «خلف باغ يزد» قرار دارد. لفظ «نقشين» در نام اين حسينيه از اصطلاح‌هاي قديم فنون شهرسازي يزد بوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha