• یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91023118589
  • خبرنگار : 71408

يكي از دستاوردهاي خانه سينما چه بود؟

گزارش ايسنا از سخنراني طوسي و محمدي در همايش تخصصي حقوق و سينما

گزارش ايسنا از سخنراني طوسي و محمدي در همايش تخصصي حقوق و سينما

جواد طوسي و منوچهر محمدي در نخستين همايش تخصصي حقوق و سينما، نقطه‌نظراتشان را مطرح كردند.

جواد طوسي و منوچهر محمدي در نخستين همايش تخصصي حقوق و سينما، نقطه‌نظراتشان را مطرح كردند.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين قاضي دادگستري و منتقد سينمايي عصر روز گذشته ـ 30 ارديبهشت ماه ـ در دانشكده حقوق دانشگاه تهران، درباره‌ي «سازو كار نظارت دولت بر فعاليت‌ها و اصناف سينمايي» سخن گفت.

نخستین همایش تخصصی حقوق سینما

طوسي در ابتداي سخنانش با اشاره به آئين‌نامه‌هاي مختلف شوراي اكران و شوراي عالي نظارت درباره برخي بي‌قانوني‌ها در رفتار با فيلم‌هاي سينمايي اظهار كرد: در سال‌هاي اخير چرا بايد علي رغم وجود چنين آئين‌نامه‌هايي و در شرايطي كه همه فيلم‌ها براي نمايش مجوز قانوني دريافت مي‌كنند، فيلم‌هاي روي پرده شرايط بسيار متزلزلي داشته باشد.(مانند اتفاقي كه براي دو فيلم سينمايي در اكران عيد نوروز افتاد) به نظر من در اين شرايط نقطه بسيار نگران كننده استمرار اين شرايط در اكران است.

اين منتقد سينمايي با بيان اينكه در چنين شرايطي بخش خصوصي نمي‌تواند به حيات خود ادامه دهد، عنوان كرد: سينماي ما زماني بالنده خواهد بود كه بخش خصوصي در آن نقش پررنگي داشته باشد. معتقدم در اين سال‌هاي گذشته بخش خصوصي در انزوا قرار گرفته و امروز بعيد مي‌دانم كسي در اين بخش حاضر به سرمايه گذاري در فيلمي باشد.

وي ادامه داد: چرا كه او احساس مي‌كند اثر ساخته‌ شده‌اش علي رغم دريافت مجوزهاي لازم مي‌تواند از سوي اشخاص يا نهادهايي كه ربطي به اين حوزه ندارند مورد خدشه قرار بگيرد.

طوسي در بخش ديگري از سخنانش به شوراي داوري خانه سينما به عنوان يكي از نهادهاي سينمايي اشاره كرد و ضمن اعتراض به تعطيلي آن گفت: در سال‌هاي قبل من چندين سال عضو تشكل‌هاي داوري خانه سينما بودم و وزارت ارشاد نماينده‌اي را در اين تشكلات داشت كه اين نماينده بدون راي ودر واقع به عنوان شوراي صيانت شناخته مي‌شد.

وي افزود: اينكه معاونت سينمايي خود فكر كند در كنار چنين تشكل داوري بايد يك نماينده آن هم بدون راي داشته باشد، از نظر من بهاء دادن به تشكيلاتي است كه از سوي صنف ايجاد شده است و در واقع با اين شيوه كدخدامنشي ما مي‌توانستيم مسائل را در درون خود حل كنيم و از نظر من يكي از مهمترين دستاوردهاي خانه سينما شكل گيري اين شوراهاي داوري بود.

اين منتقد سينمايي در عين حال با اشاره به شرايط تعطيلي خانه سينما خاطر نشان كرد: اگر خوب نگاه كنيد متوجه مي‌شويد كه پس از تعطيلي خانه سينما وقفه در همين يك كار كوچكي كه در آن نهاد انجام مي‌شود چه لطمات زيادي را در پي داشت. اگر قرار بود با هر اراده‌اي چنين جابه جايي يا حذفي انجام گيرد، آيا حداقل نبايد با هوشمندي شرايطي ايجاد مي‌شد كه تشكل‌ها كار خود را بدون وقفه انجام دهند؟

جواد طوسي در پايان سخنانش ابراز اميدواري كرد: اميدوارم شرايطي ايجاد شود كه اين بحران در جايگاه و طيف‌هاي مختلف،‌ توام با يك هوشمندي و بدون ضايعات و لطمات بيشتر آنقدر عاقلانه حل شود كه اگر سال‌هاي بعد اين روزها را مشاهده كرديم، مجبور نباشيم افرادي را در ليست سياه خود قرار دهيم و افسوس بخوريم كه آنها مي‌توانستند هوشمندانه تر عمل كنند، چرا كه متاسفانه در اين شرايط مسائل در حال تبديل شدن به يك مجادله شخصي است.

نخستین همایش تخصصی حقوق سینما

در ادامه‌ي همايش «حقوق و سينما»، منوچهر محمدي درباره شرايط فعلي سينماي ايران گفت: مديران ترجيح مي‌دهند كه يا صنوف وجود نداشته باشند و يا اينكه تنها به شكل زينت المجالس باشند.

اين تهيه كننده سينما كه با موضوع بررسي تشكل‌هاي صنفي سخن مي‌گفت، با اشاره به لزوم فعاليت صنوف در فضاي سينماي ايران اظهار كرد: نهادهاي صنفي هستند كه مي‌توانند، بدون آنكه مشكلات به دايره مباحث حقوقي و قضايي كشيده شود به نوعي به حاكميت كمك كرده و مسائل را درون خود حل و فصل كنند.

وي در عين حال ابراز عقيده كرد: اما متاسفانه آنچه كه وجود دارد اين است كه نوعا مديران خيلي از نهادهاي صنفي خوششان نمي‌آيد، آنها ابتدا ترجيح مي‌دهند كه نهاد صنفي وجود نداشته باشد و در وهله دوم هم بدشان نمي‌آيد كه نهادهاي صنفي زينت المجالس باشند.

محمدي خاطرنشان كرد: آنها به محض آنكه نهادهاي صنفي به سراغ مطالبات به حق خود مي‌روند و صنوف را وارد درگيرهايي مي‌كنند كه آنها با مشكل مواجه مي‌كنند. در اين هنگام دم دست‌ترين اتهامي كه مي‌توان به صنوف وارد كرد، اتهام سياسي است. طبيعتا در مجموعه هر كس علائق سياسي دارد و اين شاخصه يك جامعه پويا است اما اينكه قرار باشد مجموعه‌اي را با اين اتهام خنثي كنيم و يا اينكه شرايطي را ايجاد كنيم كه هر كس فكر كند انجام دادن كار صنفي معادل دادن هزينه سياسي است به هيچ وجه درست نبوده و نخواهد بود.

اين عضو شوراي عالي تهيه كنندگان با بيان اينكه طبيعتا نهادهادي امنيتي اگر نهاد صنفي و تاثيرگذاري مانند خانه سينما مخالف اهداف كلي نظام حركت كند تذكرهاي لازم را مي‌دهد، ادامه داد: ما در كشور نهادهايي مانند وزارت اطلاعات يا نهادهاي انتظامي و امنيتي داريم كه رفتارهاي برانداز ما را رصد مي‌كند، بعيد مي‌دانم كه آن نهادها نسبت به خانه سينما آن اتهامات سياسي مطرح شده را مدنظر داشته باشند. البته ممكن است يك نفر مطالبات سياسي داشته باشد و خود او هم هزينه‌اش را بدهد اما اينكه مطالبات به حق يك جمع را مدام به بهانه‌هاي سياسي ناديده بگيريم، عين بي‌انصافي است. معتقدم اين مساله ناشي از اين موضوع است كه مديران نمي‌خواهند كسي مدام پشت در دفتر آنها نشسته باشد و برخي مطالبات را درخواست كند.

تهيه‌كننده «بوسيدن روي ماه» در ادامه سخنانش به مخاطرات فعاليت‌هاي صنفي هم اشاره كرد و گفت: ما در حوزه مسائل صنفي هم با مشكلاتي روبرو هستيم. چرا كه بلافاصله پس از تشكيل يك صنف و به دلايل مختلف،‌آنها خودشان را به جاي دولت فرض مي‌كنند مانند اينكه پدر به پسرش در خانه بگويد كه تو از امروز مرد خانواده هستي و او هم گاهي براساس عقده‌هاي ناگشوده رفتارهاي نابخردانه از خود بروز دهد.

محمدي تصريح كرد: اصناف بايد كف مطالبات مجموعه صنف را احساء كنند و بر كف مطالبات حركت نمايند. اما متاسفانه گاها مشاهده مي‌شود كه آنها آنقدر كف مطالبات را بالا مي‌گيرند كه به ناچار تعارضاتي ايجاد مي‌شود.

اين تهيه كننده سينما در بخش ديگري از سخنراني‌اش يادآور شد: چند سالي است كه به تاسي از آقايان حوزه سياست، اين جمله كه در سينما هم برخي رانت مي گيرند زياد شنيده مي‌شود، اما متاسفانه مي‌بينيم كه هيچ وقت كسي براي اين سخنش عدله‌اي را ارائه نمي‌كند. براي من جالب است كه اين دوستان از رانت گيري در رده كاري صحبت مي‌كنند كه كل گردش مالي سال قبل آن 30 ميليارد تومان بوده است و اين صنعت با برخي از صنايعي كه درباره رانت در آنها صحبت مي‌شود، به هيچ وجه قابل مقايسه نيست.

منوچهر محمدي همچنين به بحث انحلال و تعطيلي خانه سينما اشاره كرد و گفت: بحث تعطيلي و انحلال خانه سينما به يك باره اتفاق نيفتاد، ابتدا بحث بر سر مديرعامل خانه سينما بود كه ما در اين زمينه توصيه‌ها را نپذيرفتيم، پس از آن بودجه‌ قطع شد و اعضا خانه سينما خودشان سرمايه لازم را فراهم كردند و دوباره مجمع عمومي، هيات مديره خودش را بدون توصيه‌ها انتخاب كرد و اين باعث شد كه با مواد قانوني كلا در خانه سينما را ببندند.

اين تهيه‌كننده در پايان سخنانش يادآور شد: من چندين بار با دوستان در معاونت سينمايي جلسه داشتم و به آنها گفتم، چرا آنقدر بار خود را سنگين مي‌كنيد در حالي كه مي‌توانيد با يك آسيب‌شناسي درست و تعامل دوسويه بين صنف و دولت، بسياري از كارها به دست سينماداران انجام شود. اما زماني كه از صنف يك موجود توسري خور ايجاد مي‌كنيم، طبيعي است كه او در جايي روبروي شما مي‌ايستد و جدلي ايجاد مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha