• دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91032212552

ايران در راس دستور كار گفت‌وگوهاي استراتژيك هند- آمريكا

ايران در راس دستور كار گفت‌وگوهاي استراتژيك هند- آمريكا

آمريكا و هند در نشست گفت‌وگوهاي استراتژيك دو كشور درباره ايران و افغانستان مذاكره مي‌كنند.

آمريكا و هند در نشست گفت‌وگوهاي استراتژيك دو كشور درباره ايران و افغانستان مذاكره مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روزنامه واشنگتن تايمز گزارش داد: سومين دور گفت‌وگوهاي استراتژيك آمريكا - هند هفته جاري در واشنگتن در حالي برگزاري مي‌شود كه دولت اوباما اعمال تحريم عليه اين كشور واقع در جنوب آسيا را به دليل واردات نفت ايران بررسي مي‌كند.

آمريكا از هند مي‌خواهد از وابستگي خود به نفت ايران را كاهش دهد.

واردات نفت ايران از عوامل ناراحتي واشنگتن بوده است زيرا آمريكا ايران را براي رها كردن برنامه هسته‌يي تحت فشار گذاشته است. ايران بر صلح آميز بودن اهدافش در دنبال كردن برنامه هسته‌يي تاكيد دارد.

تيموثي رومر كه تا ماه آوريل سفير آمريكا در هند بود مي‌گويد هند و آمريكا در مورد برنامه هسته‌يي ايران هم‌نظر هستند.

رومر افزود: هند در همكاري با آمريكا و جامعه جهاني براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران جدي و سودمند عمل كرده است.

رومر گفت: آنها آراي دشوار و بسيار مهمي را براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران "در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي" داده‌اند و آشكارا اعلام كرده‌اند كه نمي‌خواهند ايران به سلاح هسته‌يي دست يابد. آنها واردات نفت از ايران را كاهش داده‌اند و اين اقدامات بايد مورد تحسين واقع شود .

بنابر گزارش مقامات هند مي‌گويند كه كشورشان وارداتش را كاهش چشمگيري داده است اما اينكه انتظار برود آنها يك شبه واردات را با كاهشي كلي روبرو سازند غيرواقع گرايانه است. در سال 2008-2009 درصد واردات نفت خام از ايران 16/42 درصد بود كه اين رقم در سال 2011-2012 به 10/29درصد كاهش يافت.

آمريكا علاوه بر هند 11 كشور از جمله چين، كره‌جنوبي و تركيه را به دليل واردات نفت از ايران تحت‌نظر دارند. اگر دولت اوباما اين كشورها را كه واردات از ايران را كاهش داده اند از تحريم‌ها مستثني نكند، اين كشورها از 28 ژوئن تحت تحريم واقع خواهند شد.

تحريم‌هاي آمريكا هرگونه تبادلات با بانك مركزي ايران توسط هر موسسه مالي خصوصي يا دولتي را ممنوع مي‌كند.

هيلاري كلينتون، وزير امورخارجه آمريكا در ماه مارس 10 كشور از جمله ژاپن را از تحريم‌ها مستثني كرد. زيرا واردات نفت از ايران را كاهش شديدي داده بودند.

كلينتون به همراه اس‌.ام كريشنا، وزير امورخارجه هند رياست مشترك نشست گفت‌وگوهاي استراتژيك را به عهده خواهد داشت.

اين گفت وگوها بر پنج قطب مبتني است كه شامل همكاري استراتژيك، انرژي و تغييرات آب و هوا، آموزش و توسعه، اقتصاد، تجارت و كشاورزي ، علوم وفناوري و بهداشت و نوآوري است.

موضوع افغانستان نيز با توجه به ضرب الاجل ناتو براي خروج كليه سربازان از اين كشور تا پايان سال 2014 در دستور كار اين نشست كه در واشنگتن برگزار مي‌شود قرار دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha