• دوشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91040502731
  • خبرنگار : 71132

سنايي:براي جلوگيري از تبديل مذاكرات به ديالوگ صوري،1+5وارد اعتمادسازي متقابل شود

سنايي:براي جلوگيري از تبديل مذاكرات به ديالوگ صوري،1+5وارد اعتمادسازي متقابل شود

عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس با بيان اينكه 1+5 در مذاكرات مسكو وارد روند ثمربخشي نشد،گفت: با توجه به تلاش بي‌وقفه صهيونيست‌ها و برخي اعضاي1+5براي توقف مذاكرات، همين عدم توقف مذاكرات نوعي دستاورد محسوب مي‌شود.

عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس با بيان اينكه 1+5 در مذاكرات مسكو وارد روند ثمربخشي نشد،گفت: با توجه به تلاش بي‌وقفه صهيونيست‌ها و برخي اعضاي1+5براي توقف مذاكرات، همين عدم توقف مذاكرات نوعي دستاورد محسوب مي‌شود.

مهدي سنايي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: به هر حال در نيات 1+5 ترديد وجود دارد چرا كه اين كشورها در اجلاس بغداد و مسكو حسن نيت خود را نشان ندادند و مذاكرات وارد روند ثمربخشي نشده است. ضمن اينكه متاسفانه برخلاف گفت‌وگوهاي استانبول، اين كشورها در بغداد و مسكو بيشتر به دنبال فضاسازي رسانه‌اي بوده‌اند.

وي افزود: انتظار مي‌رفت روسيه و چين موضع مثبت خود را نه فقط در مذاكرات دوجانبه با ايران،‌ بلكه در چارچوب مذاكرات 1+5 ابراز كنند و نشان دهند مواضع آنها با ساير اعضاي گروه 1+5 يكي نيست بنابراين از اين دو كشور انتظار مي‌رود فراموش نكنند ميان فشارهايي كه سوريه، ايران و چين و روسيه وارد مي‌آيد، ارتباطي وجود دارد و اينها در خط سير واحدي قرار مي‌گيرند.

نماينده مردم نهاوند در مجلس يادآور شد: اگر كشورهاي موسوم به 1+5 بخواهند مذاكرات به نتيجه برسد هيچ راه‌حلي ندارند جز اينكه چارچوب فشار و مذاكره همزمان را تغيير دهند و ديگر اينكه وارد تعامل گام به گام و اعتمادسازي متقابل شوند در غير اين صورت مذاكرات به ديالوگي صوري تبديل خواهد شد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: اگرچه مذاكرات مسكو دستاورد مشخصي نداشته اما مي‌توان آن را يك موفقيت ديپلماتيك به حساب آورد از اين جهت كه برخي اعضاي 1+5 و همچنين يك تلاش بي‌وقفه صهيونيستي سعي داشت مذاكرات را متوقف كند بنابراين همين عدم توقف مذاكرات نوعي دستاورد محسوب خواهد شد.

سنايي اضافه كرد: اگر بخواهيم مذاكرات به روندي بي‌پايان تبديل نشود، ديپلماسي ما بايد به كمك پرونده هسته‌يي بيايد. متاسفانه در بخش‌هاي مختلف سياست خارجي چه با كشورهاي همسايه و چه با كشورهاي منطقه، روابط ما روابط خوبي نيست در حالي كه مجموعه سياست خارجي كشور مي‌توانست در اين زمينه بهتر عمل كند و روابط‌مان با اين كشورها در سطح عالي و بدون مساله باشد.

وي با بيان اينكه در روابط خود با اروپا بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه اروپا همراه تمام‌عيار آمريكا در پرونده هسته‌يي نباشد، افزود: به نظر مي‌رسد تنش‌زدايي در سياست خارجي موضوعي است كه مي‌تواند به پيشبرد پرونده هسته‌يي كشورمان كمك كند و شرايط بهتري را ايجاد كند كه گروه 1+5 به مواضع حق جمهوري اسلامي توجه كند چرا كه در هر صورت ايران روي حقوقش تكيه دارد و هيچگاه بر سر اين حقوق مذاكره نخواهد كرد اما از سويي از ظرافت ديپلماسي در عرصه بين‌المللي براي بازگشت اين پرونده به آژانس بهره خواهد گرفت.

نماينده مردم نهاوند در مجلس با اشاره به كشيده شدن مذاكرات به سطح كارشناسان، اظهار داشت: عمده فايده‌ي جلسات كارشناسي اين است كه خط اتصال را حفظ مي‌كند و مي‌تواند مقدمات گفت‌وگوهاي بعدي را فراهم كند و شرايطي ايجاد كند كه گفت‌وگوهاي آتي روشن‌تر و شفاف‌تر باشد. البته همه اينها منوط به تغيير رويكرد غرب و ورود به كاهش و حذف تحريم‌هاست.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه تحريم‌هاي وضع شده عليه ايران، نقض اصول و قواعد بين‌المللي است، تاكيد كرد: اين تحريم‌ها ظلم و اجحاف بزرگي به ملت ايران در چارچوب ساختارهاي بين‌المللي است كه تحت فشار آمريكا و هم‌پيمانانش صورت مي‌گيرد.

سنايي در پايان گفت: تصور غرب اين است كه تحريم‌ها عواملي براي فشار بر ايران و در جهت كوتاه آمدن در مواضع جمهوري اسلامي است در حالي كه تحريم‌ها تاثير بالعكس دارد و اگر غرب به دنبال گفت‌وگوهاي نتيجه‌بخش با ايران است،‌ بايد رويكردش را تغيير دهد. طبيعتا فشار و تحريم در اين روند تاثير منفي خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha