• یکشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91050100534
  • خبرنگار : 71049

عباسي خبر داد: توليدچهارمين مجتمع سوخت توليدي/ قصد غناي بالاي 20درصد نداريم

عباسي خبر داد: توليدچهارمين مجتمع سوخت توليدي/ قصد غناي بالاي 20درصد نداريم

رييس سازمان انرژي اتمي از توليد چهارمين مجتمع سوخت هسته‌يي تا غناي 20 درصد براي استفاده در راكتور تحقيقاتي تهران خبر داد.

رييس سازمان انرژي اتمي از توليد چهارمين مجتمع سوخت هسته‌يي تا غناي 20 درصد براي استفاده در راكتور تحقيقاتي تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فريدون عباسي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه راكتور تهران با چه تعداد مجتمع سوخت 20 درصدي كار مي‌كند گفت: چهارمين مجتمع سوخت توليدي كشور تا غناي 20 درصد توليد و تحويل راكتور تهران شده است.

وي گفت:‌ اين مجتمع سوخت بين 4 تا 5 مگاوات كار كرده و تست‌هاي لازم براي تاييدنهايي آن در حال انجام است.

عباسي گفت: در حال حاضر در راكتور تهران كارهاي تحقيقات و توليد راديو دارو با همين مقدار مجتمع سوخت ادامه دارد.

وي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اينكه توليد سوخت تا غناي 20 درصد كشور چه ميزان است، اظهار كرد: از مقداري كه آخرين بار توسط آژانس اعلام شده است، كمي افزايش يافته، اما اعلام رسمي آن توسط بازرسان آژانس انجام مي‌شود.

رييس سازمان انژري اتمي تاكيد كرد: ما به اندازه مورد نيازمان توليد سوخت 20 درصد را ادامه مي‌دهيم و بيشتر يا كمتر از آن توليد نمي‌كنيم.

وي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اينكه شركت روس اتم اعلام كرده است كه مرداد يا شهريور ماه نيروگاه به قدرت نهايي‌اش مي‌رسد با بيان اينكه اين مطلب را كاملا تاييد نمي‌كنم، خاطر نشان كرد: نمي‌توانم بگويم نيروگاه بوشهر به قدرت 100 درصدي خود مي‌رسد. بهتر است مقامات روس هم اين مطلب را اعلام نكنند. بهره‌برداري نهايي نيروگاه بوشهر كاري تجربي است و ما صبر لازم براي راه‌اندازي ايمن و استاندارد آن داريم . ما عجله‌اي براي بهره‌برداري نهايي نداريم، مي‌خواهيم نيروگاه بوشهر نيروگاهي باشد كه بتواند برق پايدار توليد كند.

معاون رييس جمهور در پاسخ به سوال ديگر ايسنا درباره اظهارات اخير رييس MI6 درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران گفت:‌ آنها رقمي نيستند كه بخواهند جلوي ما را در پيشرفت‌هاي كشور بگيرند، ما اصلا به دنبال سلاح هسته‌يي و موارد مشابه نبوده‌ايم و نيستيم، همانطور كه در دوران دفاع مقدس به دنبال سلاح كشتار جمعي نبوده‌ايم.

عباسي ادامه داد:‌ آنها خوب مي‌دانند كه ما اصلا برنامه نظامي هسته‌يي نداريم. اين اظهارات بيشتر بهانه‌گيري است تا جلوي پيشرفت كشور را بگيرند، اما ما در مواردي كه آنها خواستند جلوي‌مان را بگيرند، پيشرفت كرديم و حتي مي‌توانيم تجربيات‌مان را در اختيار ديگر كشورها قرار دهيم.

رييس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان كرد: به آقاي ساورز(رييس MI6 ) و ساير مقامات غربي توصيه مي‌كنم حرف زيادي نزنند. ملت ايران با اين حرف‌ها عقب‌نشيني نمي‌كند.

وي گفت: MI6 بيشتر به دنبال جنايت است ، اين سازمان به جمع‌آوري اطلاعات درباره افراد مي‌پردازد. يكي از عوامل تاثير گذار در ترور تمامي دانشمندان ما دستگاه جاسوسي MI6 بوده است.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه برخي رسانه‌ها اعلام كردند حملات سايبري جديدي به سيستم‌هاي ايران صورت گرفته است، گفت: در گذشته حملات سايبري متعددي داشته‌ايم اما ما توانستيم آنها را دفع و كنترل كنيم. در عين حال فعاليت كشورهاي غربي در توليد اين نرم‌افزار‌ها مثل كار افرادي است كه فروش مواد مخدر دارند، مردم را معتاد مي‌كنند تا كالاي‌شان به فروش رود و آنها را به بردگي بگيرند. در بحث الكترونيك كشورهاي غربي به شدت كار كردند و اين قابليت را پيداكردند كه بتوانند به كشورهاي زيادي آسيب بزنند و جنگ جديدي در دنيا با اين زمينه شروع شده است اما جمهوري اسلامي ايران آشكار‌كننده اين جنگ در كره زمين بوده است. اينها با تحريم‌هايي كه اعمال كردند و خراب‌كاري‌هاي صنعتي و اعمال تروريستي كه نشان دادند، اعلام كردند كه به دنبال چه نظم نويني هستند.

عباسي ادامه داد:‌ اگر آنها به اين اقدامات خود ادامه دهند متعاقبا ضرباتي را از سوي ما دريافت مي‌كنند.

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه نمايندگان مجلس پيشنهادي براي تجهيز شناور‌هاي ايراني به سوخت اتمي ارائه كرده اند، گفت: در اين باره كه نمايندگان مجلس صريحا طرح تامين سوخت هسته‌يي براي كشتي‌ها را ارائه كرده باشند، نشنيده‌ام. اما ذكر شده بود پيشرانه‌هايي كه بتوانند بدون نياز به سوخت‌گيري در مسيرهاي طولاني حركت كنند را داشته باشيم و اين بيشتر براي جلوگيري و مقابله با تحريم‌هاي آتي است كه مي‌‌خواهند مانع ناوگان دريايي ما شوند. يكي از مسائلي كه مي‌تواند تامين كننده سوخت اين‌گونه پيشرانه‌ها باشد سوخت هسته‌يي است، يعني راكتورهاي هسته‌يي به جاي موتور در اين پيشرانه‌‌ها قرار مي‌گيرند.

معاون رييس جمهور گفت:‌اگر لازم باشد و دولت در اين زمينه تصميم‌گيري كند و خواست مردم هم باشد،‌ ما مشكلي نداريم كه بخواهيم دنبال چنين سيستم و فناوري برويم.

عباسي در پاسخ به اينكه سوخت هسته‌يي پيشرانه‌ها و زيردريايي‌ها با غناي بالا در حدود 90 درصد است، گفت: لزوما سوخت اين پيشرانه‌ها بالاي 20 درصد نيست. راكتورهايي وجود دارد كه با غناي 3/5 تا 5 در شناورهاي دريايي استفاده شده‌اند اما اين مقدار غنا راكتور را بزرگ مي‌كند. اما اگر منظور از سوخت هسته‌يي در زيردريايي‌ها باشد، براي طراحي موتورهايي كه نخواهد تعمير و يا باز شوند به اورانيوم بالا در اين زيردريايي‌ها براي حركت نياز است.

وي خاطر نشان كرد: مطمئنا اگر بخواهيم زماني اين كار را انجام دهيم حتما هماهنگي‌هاي لازم را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام مي‌دهيم تا سوخت مورد نياز را در اختيار ما قرار دهد.

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به ايسنا، مبني بر اينكه شما گفتيد در صورت نياز و درخواست براي سوخت اتمي زيردريايي‌هاي كشور از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درخواست مي‌كنيد كه تامين آن را تسهيل كند، گفت: ما فعلا برنامه‌اي خاصي براي چنين موضوعي نداريم، اما قابليت طراحي راكتورهايي كه بتواند در شناور‌ها كار كنند را داريم و مي‌توانيم براي آن برنامه‌ريزي كنيم. طراحي و ساخت راكتور IR-40 آب سنگين اراك ما را توانمند ساخته است و سازندگان داخلي رشد پيدا كرده‌اند و شروع مشاركت با خارجي‌ در زمينه ساخت راكتورهاي قدرت ما را توانمند مي‌كند تا در طراحي انواع راكتورها قدم برداريم؛ نمي‌گويم الان به اين توانمندي دست پيدا كرده‌ايم. مطمئنا اگر بخواهيم راكتور با حجم كوچك داشته باشيم كه چگالي قدرت در آن بالا باشد، بايد دنبال سوخت‌هاي اورانيوم با غناي بالاتر باشيم. محاسبات و اطلاعات ما و استفاده از منابع و تجربيات ساير كشورها اين مساله را به ما نشان داده است. اما در وهله نخست ما قصد انجام اين كار را نداريم كه بخواهيم بالاي 20 درصد غني‌سازي كنيم . در حال حاضر توليد سوخت 20 درصد براي راكتور تهران و راكتور مشابه استخري پيش‌بيني شده است چنانچه به سوخت بالاي 20 درصد نياز داشته باشيم ابتدا نيازمان را به جامعه جهاني اعلام مي‌كنيم كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نماينده واقعي آن است.

وي افزود: شناور‌هاي با سوخت اتمي مشكلات زيست محيطي خواهند داشت كه چنانچه بخواهيم به اين سمت برويم ابتدا از آژانس براي همكاري در زمينه زيست‌محيطي درخواست مي‌كنيم.

عباسي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا كه اگر مثل سوخت 20 درصد شرايط تامين آن را آژانس و ديگر كشورها فراهم نكنند چه تصميمي خواهيد گرفت، گفت: در آن مقطع براساس نيازمان تصميم‌گيري مي‌‌كنيم.

رييس سازمان انرژي اتمي درباره ترور دانشمندان و دانشگاهيان كشورمان گفت: دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي كشور و سپاه پاسداران زحمات زيادي كشيدند تا ما شاهد ترور‌هاي بيشتر و شهادت عزيزانمان نباشيم. خدا را شكر انسجام و همكاري‌هاي خوبي وجود دارد و كميته مشترك ضد تروريزم تشكيل شده است و توانسته‌ايم مقابله خوبي داشته باشيم و دستگيريَ‌هاي اخير محصول كار مشترك نيروهاي انتظامي و امنيتي است و دستوراتي است كه از قوه قضاييه داشته‌ايم.

معاون رييس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره مذاكرات ايران و 1+5 گفت: ما از مذاكرات در هر شرايطي استقبال مي‌كنيم در عين حال كه در برابر تحريم‌ها مقابله و مقاومت مي‌كنيم. آنها در بحث‌هاي كارشناسي و تخصصي در مقابل كارشناسان ما پاسخ و استدلال‌هاي محكمي نداشتند و زمان لازم به آنها داده شده است تا آنها فكر كنند تا دست از خباثت و شرارت برداند. ما محكم بر سر مواضع‌مان ايستاده‌ايم و به مذاكرات ادامه مي‌دهيم تا به يك راهكار منطقي برسيم. ما اصول منطقي داريم و از مواضع كشورمان دفاع مي‌كنيم. اگر آنها حقوق ما را بپذيرندو با ما تعامل سازنده داشته باشند قطعا در مذاكرات به نتيجه خواهيم رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha