• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91062715924
  • خبرنگار : 71133

در اختتاميه‌ي جشنواره‌ي فيلم اولي‌ها مطرح شد:

ناگفته‌هاي شمقدري از دليل موفقيت «جدايي نادر ازسيمين»

ناگفته‌هاي شمقدري از دليل موفقيت «جدايي نادر ازسيمين»

با حضور رئيس سازمان سينمايي، برگزيدگان نخستين جشنواره فيلم اولي‌ها معرفي شدند.

با حضور رئيس سازمان سينمايي، برگزيدگان نخستين جشنواره فيلم اولي‌ها معرفي شدند.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه شامگاه - يكشنبه 26 شهريورماه – در اردوگاه شهيد باهنر محل برپايي اين جشنواره چهار روزه برگزار شد، جواد شمقدري در سخناني با بيان اينكه بعضي از كارهاي اين جشنواره را ديده است گفت: واقعا به عنوان كار اول بعد از يك دوره چهار ترمه كوتاه مي‌توانم بگويم كه گام اول، گام بسيار مؤثر و خوبي بود، البته ضعف‌هايي هم داشت.

وي افزود: آن تعداد آثاري كه ديدم سه ضعف داشت كه بعضي وقتها ممكن است اين ضعف‌ها تا فيلم بيستم فيلمساز هم همراه او باشد و به نظر من اين سه نكته ، ضعف امروز سينماي ايران هم هست. اول پرورش ايده. عمدتا اين كارها ايده‌هاي خيلي خوبي داشتند. ايده‌هايي كه ساده بود اما مفهوم و معناي قشنگي داشت و مي‌توانستيم تعابير مختلفي را ذيل آن دنبال كنيم، اما اين ايده در مسير پرورش نقص داشت.

شمقدري ادامه داد: نكته دوم ريتم كار بود. شايد بشود گفت كه اين ريتم است كه هنر را به وجود مي‌آورد. در موسيقي نت‌هاي مختلف، نحوه چينش و گزينش يك موسيقي را جذاب مي‌كند و يك صدايي را دلخراش مي‌كند. در نقاشي همينطور و بخصوص در سينما كه ريتم بسيار موثر است. نكته سوم كه زودتر قابل حل است تداوم است. به هرحال شما پلان به پلان مي‌گيريد علي رغم اينكه قطعا اساتيد بزرگوار در آموزش‌ها براي اجراي تداوم و رعايت مسائل آن براي شما توضيح داده‌اند.

وي «جدايي نادر از سيمين» را براي اين فيلمسازان مثال زد و گفت: ايده اين فيلم بارها استفاده شده و ممكن است استفاده هم بشود اما دليل اين موفقيت پرورش ايده بود. سكانس‌هايي كه ممكن بود در ذهن ما نيايد اما در اين فيلم بود و همين نوع سكانس‌ها كار را جذاب كرده بود و ريتم فيلم كه واقعا شما در فيلم هيچ وقت متوقف نمي‌شديد و جلوتر از قصه هم مي‌رفتيد كه اين يك كار مهارتي و تجربي است.

رئيس سازمان سينمايي ادامه داد: بايد اين مسائل را جدي گرفت و آثار را ديد و نقد كرد و در آخر فراموش كنيد حتي كسي كه امروز جايزه بهترين فيلم رو خواهد گرفت. نكته دوم برمي‌گردد به همه و بيشتر شما كه آينده سينماي در اختيار شما است

شمقدري جاي مخاطب‌شناسي را در سيستم آموزش خالي دانست و گفت: بحث مخاطب و گروه مخاطبين و به طبعش بازاريابي و عرضه بر نمايش و تخصص نمايش فيلم هم جدي است. ما فيلم‌ها را مي‌سازيم اما در عرصه نمايش عمدتا در دو عرصه ملي و بين‌المللي مشكل داريم و بعد مخاطب رو نمي‌شناسيم كه اين فيلم براي كدام مخاطب خوب است. چه خوب است كه از همين الان شروع كنيد به هرحال در سينماي ايران اين حلقه مفقوده وجود دارد.

وي خطاب به شركت‌كنندگان جشنواره‌ي فيلم اولي‌ها تصريح كرد: شما در آغاز راهي هستيد كه نامش سينماست و انتهاي آن مشخص نيست. علي رغم همه ضعف‌هايي كه وجود دارد عرصه سينماي ايران حقيقتا يكي از كشورهايي است كه تقريبا جز ده كشور صاحب سينماي مؤثر و جامع محسوب مي شود.

رئيس سازمان سينمايي به خودكشي يكي از فيلمسازان معروف هاليوود اشاره كرد و گفت: قطعا اين پايان مورد مطلوب ما نيست. فكر نكنيد كه استثناء هست حتما اتفاقاتي افتاده كه وي را به اين پايان رسانده است. فيلم سازان معروفي داريم كه 10 فيلم را با حمايت دولت و مردم ساخته‌اند و امروز رفته اند در فرانسه بر عليه دولت و عليه مردم و سرزمين ايران با دشمنان ايران هم‌زبان شده و اين عاقبت هم عاقبت خوبي نيست و ما دنبال اين نيستيم.

وي خاطر نشان كرد: يكي ديگر هم مقام عالي سيد مرتضي آويني را پيدا مي‌كند كه رهبر انقلاب به عنوان سيد شهيدان اهل قلم از وي ياد مي‌كنند. پس پايان اين راه حوزه‌هاي مختلفي است و به نظر من خوب هست كه هرلحظه در ذهن خود مرور كنيم كه براي چه آمديم سينماگر شديم و هدفمان چيست؟

شمقدري با اشاره به جايگاه سينما افزود: واقعيت اين است كه امروز سينما مهم ترين ابزار انتقال پيام و ارتباط‌گيري با مخاطبين است آن هم مخاطبين ميلياردي. پس ما با سينما مي‌خواهيم حرف بزنيم و بتوانيم واسطه معرفت و انوار الهي باشيم و هنرمند ميتواند اين جايگاه را پيدا كند.

وي با طرح اين پرسش كه چگونه مي‌خواهيم به سينما برسيم ادامه داد: آيا پا را روي دوش رفيق كناردستي بگذاريم كه من به جايگاه بهتري برسم و او محروم شود؟. پا روي بعضي ارزش‌ها و منافع ملي خودم بگذارم براي اينكه من را عرصه جهاني مورد استقبال قرار دهند. اين نكته مهمي است كه بايد تامل كرد.

شمقدري گفت: فيلمسازي هست كه نام نمي‌برم اما با پا گذاشتن روي خيلي از ارزش‌ها خيلي زود به جاهاي خوبي هم رسيد البته از نظر ظاهر. فقط بعضي‌ها حاضر نشدند باج بدهند كه هنوز درگير خيلي مشكلات هستند. راه‌هاي مختلفي هست بايد با خودمان صادق باشيم و بر اساس عدالت و دوستي و همدلي راه باز خواهد شد.

وي خاطر نشان كرد: به هرحال اميدوارم كاري كه امروز در سينماي جوان شروع شده و دوستان به صورت متمركز و آكادميك و هماهنگ امكان آموزش سينما را در سراسر كشور و دفاتر سينماي جوان پيدا مي‌كنند، ادامه پيدا كند و سنگ بناي يك حركت جديد در عرصه سينما باشد و تشكر مي‌كنم از مديران دفاتر سينماي جوان از اساتيد بزرگواري كه چه در تهران چه در شهرستان سفر كردند و با بچه‌ها گفتگو كردند و همين طور از مديران سينماي جوان به خصوص آقاي ميرزاخاني كه مي‌توانم بگويم ايشان فصل جديدي را در سينماي جوان پديد آورد.

شمقدري ادامه داد: سينماي جواني كه به هرحال قبل از آمدن ما، دوستاني بودند و مي‌خواستند انرا تعطيل كنند اما امروز ديگر سينماي جوان ما ارزش‌هايي پيدا كرده و خروجي‌هاي بسيار خوبي دارد كه اميدواريم روز به روز بهتر بشود. ديگر اين را نمي‌توان جمع كرد. قطعا با آثار بهتر و برتر شما در آينده اين سينماي جوان جايگاه محكم‌تري هم پيدا خواهد كرد.

پيش از سخنان شمقدري، هاشم ميرزاخاني ـ مديرعامل انجمن سينماي جوانان ـ با شرح برپايي جشنواره‌ي فيلم اولي‌ها گفت: ما سعي كرديم برنامه‌هاي متنوعي درنظر بگيريم كه علي رغم ديدن آثار توليدي خود فيلم اولي‌ها و مباحثي كه بين آنان در زمينه توليداتشان صورت مي‌گيرد، كارگاه‌هاي آموزشي، وظيفه اصلي انجمن رو فراموش نكنيم.

وي افزود: ما اولين دوره آموزش فيلمسازي بلند مدت را با متدي جديد شروع كرديم كه شاهد حضور 800 ثبت نام شده از بين 2500 ثبت نام كننده در آزمون بيست و هفتم بويدم كه در نهايت 579 نفر به مرحله فارغ التحصيلي رسيدند كه مي‌توانم به جد بگويم اين عزيزاني كه تا اين لحظه با ما همراه بودند بچه‌هايي هستند كه قطع به يقين از نظر معلومات فيلمسازي چيزي از بچه‌هاي دانشگاهي كم ندارند، چرا كه مباحثي كه در انجمن تدريس ميشود علي رغم حوزه‌هاي علمي آكادميك در زمينه عملي بيش از دانشگاه‌ها فعاليت مي‌شود و خودتان هم شاهد هستيد كه بيش از 60 درصد پرسنل سينماي ايران فارغ التحصيل انجمن سينماي جوانان ايران هستند.

ميرزاخاني با اشار به حمايت‌هاي رئيس سازمان سينمايي در تجهيز گفت: اگر اين حمايت نبود ما در اين جايگاهي كه صحبت مي‌كنيم نبوديم. اتفاقاتي كه در زمينه تجهيز دفاتر افتاد اتفاق كمي نبود. بيش از دو دهه دفاتر انجمن سينماي جوانان از نبود امكانات در رنج بودند و ما خدا رو شاكريم كه توانستيم يك قدم هرچند ناچيز براي اين عزيزان برداريم چون جوانان ايران شايسته بيش از اين‌ها هستند.

وي ابراز اميدواري كرد اين رويه با حمايت سازمان سينمايي ادامه داشته باشد و اظهار كرد: قطعا هرچه شرايط براي جوانان بيشتر فراهم باشد به نتايج بهتري خواهيم رسيد. در هر حوزه‌اي چه هسته‌اي، چه علمي، چه فرهنگي و چه اجتماعي اگر ما به جايي رسيديم جوانان پاي كار بودند و اگر در حوزه فيلمسازي هم به همين منوال حمايت‌هاي شما انجام بشود، جوان‌هايي كه همين الان در خدمتشان هستيم آثاري را توليد مي‌كنند كه باعث افتخار ايران در سراسر جهان باشيم.

در ابتداي اين مراسم مجري برنامه با محكوم كردن هتك حرمت به مقام پيامبر اعظم (ص) بيانيه مشترك دفاتر انجمن سينماي جوانان ايران، فيلمسازان، فيلمنامه‌نويسان، عكاسان، مدرسان و مربيان و به ويژه فيلم اولي‌هاي شركت كننده در جشنواره را نسبت به اين رفتار توهين‌آميز قرائت كرد.

بيانيه هيات داوران نيز توسط هادي مقدم دوست قرائت شد.

همچنين با نمايش كليپ معرفي اساتيد، 30 استاد حاضر توسط مديرعامل انجمن و رئيس سازمان سينمايي لوح تقدير و هديه دريافت كردند و شش هنرجوي فارغ التحصيل شده نيز به شكل نمادين از طرف كل فارغ التحصيلان مدارك پايان تحصيل خود را گرفتند.

محمد رضا عباسيان مديرعامل موسسه رسانه هاي تصويري و دبير جشنواره 31 فيلم فجر، احمد ميرعلايي مدير عامل بنياد سينمايي فارابي و دبير جشنواره 26 كودك و شفيع اقامحمديان مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و دبير جشنواره 6 حقيقت از حاضران در اين مراسم بودند.

آراي هيات داوران نخستين جشنواره فيلم اولي‌هاي به شرح ذيل معرفي شدند:

در بخش داستاني:

روشنا قريبي براي فيلم «زندگي پشت درهاي بسته» هنرجوي دفتر اهواز

به محمدامين سلطاني نژاد براي فيلم «نشاني» هنرجوي دفتر كرمان

حميد رضا نيك عهد براي فيلم «سفارش مخصوص» هنرجوي دفتر تهران

بهروز يزداني براي فيلم «افسانه هنرجوي» دفتر اصفهان

هادي نصيري براي فيلم «لذت هنرجوي» دفتر اصفهان

محمدباقر مهرآبادي براي فيلم «نزديكتر از هميشه» هنرجوي دفتر تهران

نيلوفر محمودي براي فيلم «ماه‌رخ» هنرجوي دفتر تويسركان

در بخش مستند:

احسان تندگام براي فيلم «دستان بينا» هنرجوي دفتر كاشان

به سيد مهدي موسوي برزكي براي فيلم شيخ علي هنرجوي دفتر كاشان

محمد قدوسي براي فيلم «هرگ» هنرجوي دفتر زاهدان

به برگزيدگان ديپلم افتخار به همراه ربع سكه بهار آزادي و حمايت ازاثر بعدي اهدا شد.

در نخستين جشنواره فيلم اولي‌ها طي 4 روز نزديك به 300 فيلمساز فيلم اولي، مدرس، سرپرست و معاون دفتر انجمن در كنار هم در اردوگاه شهيد باهنر حضور پيدا كردند و13 سانس فيلمهاي توليد شده توسط فيلم اولي ‌ها به نمايش درآمد و جلسات تخصصي آموزشي فرهنگي – تصويربرداري – فيلمنامه نويسي و هم‌انديشي مدرسين نيز برگزار شد.

اختتاميه جشنواره فيلم اولي‌ها

اختتاميه جشنواره فيلم اولي‌ها

اختتاميه جشنواره فيلم اولي‌ها

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha