• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91072918609
  • خبرنگار : 71431

طرح جامع مرز به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسید

فرمانده مرزبانی ناجا خبرداد: هلاکت 6 شرور در درگیری مسلحانه/کشف 53 تن موادمخدر در سال 91

فرمانده مرزبانی ناجا خبرداد: هلاکت 6 شرور در درگیری مسلحانه/کشف 53 تن موادمخدر در سال 91

فرمانده مرزبانی ناجا از کشف بیش از سه تن موادمخدر در شرق کشور و هلاکت شش شرور در این مناطق خبر داد.

فرمانده مرزبانی ناجا از کشف بیش از سه تن موادمخدر در شرق کشور و هلاکت شش شرور در این مناطق خبر داد.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار حسین ذوالفقاری در نشست خبری پیش از ظهر روز شنبه خود با بیان اینکه در پنجشنبه شب گذشته نیروهای مرزبانی در سه نقطه از مناطق شرقی با قاچاقچیان و اشرار به شکل مسلحانه درگیر شدند که در دو مرحله این درگیری‌ها منجر به عقب‌نشینی افراد مسلح شد.

وی با بیان اینکه یکی از گردان‌های مرزی با استقرار 72 ساعته در دهانه «صلات» در منطقه نکور و جکیگور با نیروهای مسلحی که قصد ورود به کشور را داشتند درگیر شدند، گفت: اشرار پس از مواجهه با اخطار ماموران مرزبانی شروع به تیراندازی به سوی مرزبانان کردند که پس از عملیاتی دو ساعته و درگیری مسلحانه در منطقه سرانجام شش تن از اشرار به هلاکت رسیدند.

ذوالفقاری با بیان اینکه در جریان این درگیری به هیچ یک از نیروهای مرزبانی آسیبی وارد نشد،‌خاطرنشان کرد: از این اشرار شش قبضه انواع سلاح به همراه مقادیر قابل توجهی مهمات و تجهیزات کشف و ضبط شد.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی اضافه کرد: در این عملیات یک تن و 750 کیلوگرم موادمخدر از قاچاقچیان کشف و به مقر انتظامی منتقل شد.

ذوالفقاری همچنین در خصوص هویت این افراد نیز به ایسنا گفت: با توجه به این که این اشرار با شمایل بومی همان منطقه بودند هویت آنان در حال بررسی است.

در خصوص حادثه چابهار اطلاعاتی به مرزبانی داده نشد

وی همچنین با اشاره به وقوع حادثه تروریستی در چابهار خاطر نشان کرد: در این که افرادی به دنبال ناامن کردن مناطق مرزی هستند تردیدی نداریم و کاهش فعالیت آنان نیز به دلیل اقدامات نظامی،‌ انتظامی و کنترل‌های مرزی است که صورت گرفته است.

ذوالفقاری با بیان اینکه در خصوص حادثه دیروز مشخص نیست که موادمنفجره را از کجا تامین کرده‌اند، گفت: در خصوص کنترل مرزها نیز باید گفت در مناطقی که در گذشته تردد به صورت خودرویی و کاروانی بوده، کنترل صورت گرفته و دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد.

به گفته ذوالفقاری در خصوص حادثه دیروز اطلاعاتی به مرزبانی ناجا داده نشده است.

وی همچنین با اشاره به بحث انسداد مرزها و کنترل صددرصدی بر آن نیز اظهارکرد: اگرچه بسیاری از مرزهای ما کنترل شده و امکان تردد خودرویی و کاروانی در آن وجود ندارد اما این به این معنی نیست که امکان تردد پیاده نیز وجود نداشته باشد.

ذوالفقاری با بیان اینکه ما در دنیا مرزهایی داریم که قریب به 100 سال است که عملیات انسداد را در آنها انجام می‌دهند گفت: اگر عده‌ای توقف داشته باشند که باید شرایط مرز طوری باشد که امکان تردد هیچ‌ فردی وجود نداشته باشد باید در آن دیواری مانند دیوار چین ساخت و آن را به انواع تجهیزات راداری و امنیتی مجهز کرد.

به گزارش ایسنا، ذوالفقاری با بیان اینکه از 9 ماه گذشته تاکنون بیش از پنج مورد درگیری با متجاوزان مرزی صورت گرفته گفت: در این مدت اقدامات تروریستی نیز در منطقه خنثی شد.

افزایش 75 درصدی کشف سوخت قاچاق

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه در سال جاری کشفیات سوخت قاچاق 75 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: علت این امر هم اختلاف فاحش میان قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور است که به عنوان مثال در حال حاضر قیمت هر لیتر گازوئیل در کشور 350 تومان است که قاچاقچیان آن را در آن سوی مرزها با قیمتی بین 2200 تا 3500 تومان به فروش می‌رسانند.

وی همچنین با اشاره به حادثه‌ای که روز گذشته برای یکی از لنج‌ها در خلیج‌فارس رخ داد نیز اظهارکرد: نیروهای دریابانی روز گذشته متوجه شدند که یک لنج مشغول حمل سوخت قاچاق است که به آن تذکر داده‌اند، اما قاچاقچیان پس از اطلاع از حضور دریابانان اقدام به آتش‌زدن لنج کردند و 9 تن از آنان به دریا پریدند که 8 تن از قاچاقچیان نجات یافتند و یک تن دیگر نیز در دریا غرق شد.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به تخصیص بودجه و تعامل دستگاه‌ها در مرزبانی نیز اظهارکرد: در این بخش دو گروه فعالیت دارند که یک گروه مانند گروه‌های اطلاعاتی، نظامی و انتظامی به شکل مستقیم در مسائل مرزی اهتمام دارند و گروهی دیگر نیز که فعالیتشان به شکل غیرمستقیم است مانند وزارت نیرو و غیره.

وی با بیان اینکه تعاملات با هر دو گروه وجود دارد خاطرنشان کرد: اعتباراتی که به مرزبانی تخصیص داده می‌شود با همکاری مرزبانی ناجا و نیروی زمینی سپاه بین استانداران تقسیم می‌شود.

ادامه روند عمران مرز در سال 91

ذوالفقاری با بیان اینکه در سال 91 روند عمران مرز ادامه خواهد داشت خاطر نشان کرد: اگرچه اعتبارات را دریافت نکرده‌ایم اما امیدواریم در واگذاری این اعتبارات اقدام شود.

به گفته وی در مناطق مرزی عملیات جاده‌سازی و عمران مرز به شکل جدی ادامه دارد.

قرنطینه احشام تا زمان اخذ تاییدیه سلامت

ذوالفقاری همچنین درباره ورود برخی از بیماری‌های واگیردار از طریق مرزهای کشور نیز اظهار کرد: در این زمینه ما اعلام کردیم که احشام و موارد مشکوک تا زمان اخذ تاییدیه سلامت در مرز قرنطینه شوند و اجازه ورود پیدا نکنند و پس از اخذ تاییدیه وارد کشور شوند.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به تجهیزات دریابانی نیز اظهار کرد:‌ از سال گذشته تاکنون به اندازه یک سوم آنچه که داشتیم در تجهیزات دریابانی افزایش داشته‌ایم.

ذوالفقاری ادامه‌داد: در امر توسعه و تجهیزات راداری و شناوری نیز در حال خرید هستیم و مرتب شناورهای جدید را وارد دریابانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تعدادی از شناورها را تحویل گرفته‌ایم و تعداد دیگر را نیز تحویل خواهیم گرفت خاطرنشان کرد: 90 درصد از شناورهایی که استفاده می‌کنیم به طور کامل ساخت داخل‌ هستند و در 10 درصد مابقی نیز مشغول بومی‌سازی است.

به گزارش ایسنا، ذوالفقاری در خصوص کشف موادمخدر از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز گفت: در شش ماه و 28 روزی که از سال 91 می‌گذرد 53 تن انواع موادمخدر در مرزها کشف شده که این آمار نسبت به سال گذشته 39 درصد افزایش داشته است.

به گفته ذوالفقاری این کشفیات در حالی است که در عقبه مرز شاهد بالارفتن کشفیات موادمخدر نیستیم.

کشف بیش از 13 میلیون لیتر سوخت قاچاق

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین از کشف 13 میلیون و 150 هزار لیتر سوخت قاچاق از ابتدای سال جاری تاکنون در مرز خبر داد و گفت: این آمار 75 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

کاهش قاچاق سلاح و مشروبات الکلی در کشور

به گزارش ایسنا، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بحث قاچاق سلاح و مشروبات‌الکلی با کاهش قابل توجهی روبرو بوده‌ایم اظهار کرد: این امر موضوعی است که استانداران و نیروهای مسئول استانی نیز به آن اذعان دارند.

وی گفت: بحث قانون تحویل قانون سلاح شکاری که سال گذشته در مناطق مرزی به اجرا درآمد نیز تشویقی شد برای افرادی که اقدام به قاچاق سلاح می‌کردند.

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین در خصوص ارزیابی از عملکرد مرزبانی نیز تصریح‌کرد: دو آیتم برای این ارزیابی وجود دارد که عبارت است از کشفیات در مرز و کشفیات در عقبه مرز که بهترین نوع آن برای مرزبانی که بیانگر نتیجه خوب است عبارت است از افزایش کشفیات در مرز و کاهش کشفیات در عقبه مرز.

ذوالفقاری تصریح‌کرد: اگر هر دو مولفه کشفیات در مرز و عقبه مرز افزایش یابد یعنی ورود قاچاق به کشور زیاد بوده و اگر کشفیات در عقبه از مرز بیشتر باشد یعنی مرزبانی عملکرد خوبی نداشته است.

ذوالفقاری با بیان اینکه در حوزه قاچاق سوخت و کشفیات موادمخدر افزایش داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: در سایر حوزه‌ها نظیر قاچاق سیگار، سلاح، مشروبات‌الکلی و ... کاهش داشته‌ایم.

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین در خصوص قاچاق طلا و ارز از مرز نیز اظهارکرد: اخیرا شنیده‌ایم که با توجه به اختلاف قیمت طلا و ارز در داخل و خارج کشور چنین مواردی نیز رخ داده است که ما نیز در این خصوص به همکارانمان اعلام کردیم که خروجی‌ها را بیشتر کنترل کنند.

وی با بیان اینکه چندی پیش حجم زیادی از دینار را در مرز کشف کردیم گفت: در خصوص قاچاق ارز تقلبی از مرزهای کشور از سوی آگاهی ناجا اطلاعاتی به ما نرسیده و اگر این عزیزان اطلاعاتی به ما بدهند ما بررسی می‌کنیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه بسیاری از مرزنشینان به فعالیت‌های مثبت نظیر دامداری و کشاورزی روی آوردند گفت: انتظار مرزنشینان از مسئولان کشور این است که به آنان اجازه دهند که کالاهایی که جنبه قاچاق ندارند و آسیبی به اقتصاد کشور وارد نمی‌کنند را با مرزنشینان کشورهای همسایه تبادل کنند.

وی با بیان اینکه قانونمند کردن تبادلات مرزی برای مرزنشینان نیازمند قانون مصوب است، ابراز امیدواری کرد که با توجه به نشستی که در هفته جاری با مجلس خواهند داشت این قانون تصویب شود.

ذوالفقاری تبادل کالا در بازارچه‌های رسمی گمرکی را برای مرزنشینان به صرفه ندانست و گفت: برای مرزنشینان باید تسهیلاتی پیش‌بینی شود که منافاتی با مسائل اقتصادی نداشته باشد.

امروز مرزنشینان بیشتر از هر فرد دیگری به فکر امنیت مرزند

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه امروز مرزنشینان بیشتر از ما که مدافعان امنیت هستیم به فکر امنیت در مرز هستند تصریح‌کرد: اگر چنین سهمیه‌ای به شکل قانونی در اختیار مرزنشینان قرار بگیرد قطعا کمک شایانی به جلوگیری از قاچاق در این مناطق می‌کند.

وی ادامه داد: در این صورت تنها افراد معدودی باقی می‌مانند که با آنان هم مطابق قانون برخورد خواهد شد.

ذوالفقاری اضافه‌کرد: بهترین مسئله‌ای که به مرزبانان کمک می‌کند ساماندهی تبادلات قانونی میان آنان و مرزنشینان کشورهای همسایه است.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه امروز در بسیاری از مناطقی که کاروان‌های قاچاق در حال تردد بود چنین چیزی مشاهده نمی‌شود خاطرنشان کرد: دو روش ایجابی و سلبی را باید به شکل هدفمند و هماهنگ در مناطق مرزی اجرا کرد و اگر صرفا بخواهیم با نیرو، رادار ، سیم‌خاردار و دیوارکشی مرز را کنترل کنیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید و باید در کنار این اقدامات، اقدامات ایجابی در توسعه دامداری، صنعت و ... داشته باشیم و بسترها را فراهم کنیم.

با کشورهای همسایه شمال‌غرب اختلافی در مناطق مرزی نداریم

ذوالفقاری با بیان اینکه با کشورهای همسایه شمال‌غرب اختلافی در مناطق مرزی نداریم، گفت: کار مدرنیزاسیون ما با عراق کاملا انجام شده و میله‌های مرزی نیز بازسازی شده‌اند و چیزی به نام اختلاف با این کشور نداریم.

وی افزود: ممکن است در جاهایی از مناطق مرزی میان ما و کشور همسایه ابنیه‌ای وجود داشته باشد که از خطوط مرزی رد شده باشد که این مسئله نیز میان ما و دو کشور عراق و ترکیه مشخص شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا همچنین با اشاره به وضعیت مرز در دو استان آذربایجان‌غربی و کردستان نیز اظهارکرد: در این دو استان در دو سال اخیر اقدامات بزرگی انجام شده و امروز در این مناطق جاده‌هایی احداث شده و امنیت در آن کاملا رو به افزایش است.

ذوالفقاری با بیان اینکه وضعیت امنیت در این مناطق خیلی بالاست خاطرنشان کرد: در حدود 80 درصد از نواحی مرزی این مناطق را به طور کامل تحت استقرار نیروهایمان درآورده‌ایم و در حدود 20 درصد دیگر نیز نیروهای ما حضور دارند اما نه به طور کامل.

وی با بیان اینکه در آذربایجان‌غربی نیز بسیاری از مناطق کامل شده ابراز امیدواری کرد که با کمک دولت تا پایان سال آینده بقیه این مناطق را نیز تکمیل کنند.

فرمانده مرزبانی ناجا افزود: در استان کردستان نیز خط کنترلی ما کاملا رو به اتمام است.

طرح جامع مرز به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسید

به گزارش ایسنا، ذوالفقاری همچنین از تصویب طرح جامع مرز از سوی شورای عالی امنیت ملی خبر داد و گفت: این طرح توسط هفت کارگروه بررسی شد و در آن 23 دستگاه مرتبط با مرز در تدوین و مطالعه آن مشارکت کردند.

فرمانده مرزبانی ناجا اجرای این طرح را یک اقدام اساسی برای توسعه مناطق مرزی دانست و گفت: عمران مرز یک وحدت در مناطق مرزی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha