• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91101107105
  • خبرنگار : 71356

/نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه/2

محسنی‌اژه‌ای خبر داد: صدور کیفرخواست برای 9 اخلالگر ارزی/ محاکمه 11 نفر دیگر در فساد بزرگ

محسنی‌اژه‌ای خبر داد: صدور کیفرخواست برای 9 اخلالگر ارزی/ محاکمه 11 نفر دیگر در فساد بزرگ

سخنگوی قوه قضاییه از محاکمه یازده نفر دیگر در پرونده فساد بزرگ مالی و صدور کیفرخواست برای 9 نفر از اخلال‌گران ارزی خبر داد.

سخنگوی قوه قضاییه از محاکمه یازده نفر دیگر در پرونده فساد بزرگ مالی و صدور کیفرخواست برای 9 نفر از اخلال‌گران ارزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه صحبت‌های خود در نشست خبری روز دوشنبه‌اش با اصحاب رسانه، اظهار کرد: همان‌طوری که مستحضر هستید و این روزها از زبان مسوولان شنیدید جامعه‌ اسلامی ما انتظار دارد که هیچگونه ناامنی وجود نداشته باشد و خانواده‌ها و همه آحاد جامعه بتوانند با کمال آرامش زندگی کنند و اگر کسی می‌خواهد به بانک یا مدرسه برود در روز و شب امنیت داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: برای هیچ کسی قابل قبول نیست که به برهم‌ زنندگان امنیت فرصت و امان داده شود، بنابراین دستگاه قضایی مصمم‌تر از گذشته با هر کسی که بخواهد امنیت را بر هم بزند، برخورد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در همین زمینه از ضابطین مسائلی خواسته شده و نیروی انتظامی هم به جد پای کار است. از نیروهای امنیتی هم خواسته شده تا کسانی که به صورت باندی فعالیت می‌کنند را شناسایی کنند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: خواسته ما این است که افراد تبهکار دست از کار خود بردارند وگرنه حتما به چنگال عدالت گرفتار خواهند شد. تا آنجایی که می‌دانم مردم در یک هفته گذشته از این اقدام نیروی انتظامی و قوه قضاییه در دستگیری و محاکمه افراد شرور تشکر کرده‌اند.

وی هم‌چنین با اشاره به وجود اشکال مختلف مفاسد اقتصادی، گفت: تقاضای ما این است که مسوولین اجرایی در بخش‌های مختلف خودشان نظارت کنند که خدای ناکرده شیطان‌صفتان وارد نشوند و کارمندان را به جرم بکشانند و خودشان هم مرتکب جرم نشوند و فرقی نمی‌کند که فساد اقتصادی، زمین‌خواری، پولشویی، اختلاس و غیره باشد.

دادستان کل کشور گفت: البته امکانات ما محدود است یعنی قوه قضاییه امکانات وسیعی ندارد که همه جا را رصد کند و به سرعت وارد شود اما به هر ترتیب تلاش می‌کنیم که در رابطه با مفاسد اقتصادی به جد برخورد کنیم.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به پرونده فساد بزرگ مالی،‌ اظهار کرد:‌ این پرونده واقعا بزرگ و پیچیده بود که بخش‌هایی از بانک‌ها و غیربانک‌ها با آن مرتبط بودند و در آن هم مبلغ زیاد مطرح بود و هم تخلفاتی که انجام شده بود پیچیده بودند، به نحوی که تنها دادنامه یک بخش از پرونده 1600 صفحه بود و کل پرونده هم حدود 30 هزار صفحه است.

وی با بیان اینکه در پرونده فساد بانکی تاکنون برای بیش از 100 نفر کیفرخواست صادر شده و 39 نفر محاکمه شده‌اند، گفت: متعاقب محاکمه 39 نفر در بخش اول پرونده، یازده نفر دیگر محاکمه و محکوم شدند که برخی از آنها به حکم صادره اعتراض کردند و پرونده در مرحله تجدیدنظرخواهی است و برخی از این یازده نفر هنوز برای اعتراض فرصت دارند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: بقیه این پرونده نیز مفتوح است و بقیه افراد در نوبت رسیدگی هستند که تعدادی از پرونده‌ها هم در دادسرا مطرح است.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: مطرح شدن بحث پرونده‌های اخلال ارزی و اخلال در نظام اقتصادی کشور باعث شد که رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی کمی با تاخیر انجام شود و بازپرس‌ها مشغول بررسی تعداد زیادی پرونده شوند.

وی با اشاره به رسیدگی به پرونده اخلال‌گران در نظام اقتصادی، گفت: قبلا در این مورد گفتم که ضرورت داشت در بعضی از موارد از بانک مرکزی یا وزارت امور اقتصادی و دارایی سوال کنیم که آیا اخلال صورت گرفته است یا خیر؟ زیرا در بعضی موارد اخلال روشن است و دادگاه آن را تشخیص می‌دهد اما در جایی که مساله اختلاسی است، قانون می‌گوید باید از مراجع ذیربط استعلام شود و در اینجا مراکز ذیربط بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی است.

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: اگر موردی مصداق اخلال باشد مرجع رسیدگی دادگاه انقلاب است و گرنه دادگاه عمومی است و مجازات‌های آنها نیز با هم تفاوت می‌کند.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: رسیدگی به این موارد به خاطر بحث سوال از مراجع ذیربط و پاسخ آنها طولانی شد ولی در نهایت در حدود 9 پرونده کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته است و بقیه پرونده‌ها هم به زودی به دادگاه خواهند رفت.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha