• یکشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91111509199
  • خبرنگار : 71150

رییس‌جمهور/3/:کجای قانون آمده رییس مجلس می‌تواند بخشنامه‌های رییس‌جمهور را باطل کند؟

رییس‌جمهور/3/:کجای قانون آمده رییس مجلس می‌تواند بخشنامه‌های رییس‌جمهور را باطل کند؟

رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود در مجلس شورای اسلامی با قرائت اصل 170 قانون اساسی مبنی بر اینکه «قضات‏ دادگاه‏‌ها مکلفند از اجرای‏ تصویب‏ نامه‏‌ها و آیین‏‌نامه‏‌های‏ دولتی‏ که‏ مخالف‏ با قوانین‏ و مقررات‏ اسلامی‏ یا خارج‏ از حدود اختیارات‏ قوه‏ مجریه‏ است‏ خودداری‏ کنند و هرکس‏ می‏‌تواند ابطال‏ این‏گونه‏ مقررات‏ را از دیوان‏ عدالت‏ اداری‏ تقاضا کند»، یادآور شد: این میثاق ماست و ما سوگند خورده‌ایم که این اصول قانون اساسی را رعایت کنیم.

رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود در مجلس شورای اسلامی با قرائت اصل 170 قانون اساسی مبنی بر اینکه «قضات‏ دادگاه‏‌ها مکلفند از اجرای‏ تصویب‏ نامه‏‌ها و آیین‏‌نامه‏‌های‏ دولتی‏ که‏ مخالف‏ با قوانین‏ و مقررات‏ اسلامی‏ یا خارج‏ از حدود اختیارات‏ قوه‏ مجریه‏ است‏ خودداری‏ کنند و هرکس‏ می‏‌تواند ابطال‏ این‏گونه‏ مقررات‏ را از دیوان‏ عدالت‏ اداری‏ تقاضا کند»، یادآور شد: این میثاق ماست و ما سوگند خورده‌ایم که این اصول قانون اساسی را رعایت کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد ادامه داد: رییس دیوان تقاضای ابطال مصوبه دولت را کرده است. در آنجا فقط آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های دولت آمده است. چطور شما آمده‌اید و نصب دولت را رد می‌کنید؟ پس فردا چطور دولت می‌تواند در کشور کار کند؟ ماده 19 دیوان عدالت اداری نیز بیان کرده است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر ما اجازه دهیم دیوان خارج از چارچوب قانون اساسی عمل کند، چطور می‌توانیم بعدا کشور را اداره کنیم؟

بر اساس این گزارش، احمد توکلی خواست تذکری دهد که رییس مجلس به وی یادآور شد: اجازه دهید بحث رییس‌جمهور تمام شود، پس از آن تذکرات را گوش می‌دهیم.

احمدی‌نژاد در بیان نکته بعدی، اصل 55 قانون اساسی را قرائت کرد و گفت: خواهش می‌کنم دوستان عنایت کنند. اینها دیگر ربطی به احمدی‌نژاد یا ابوترابی یا جنابعالی ندارد. اینها را باید اصلاح کرد، زیرا برای کشور است.

وی در بیان اصل 55 مبنی بر اینکه «دیوان‏ محاسبات‏ به‏ کلیه‏ حسابهای‏ وزارتخانه‏‌ها، موسسات‏، شرکتهای‏ دولتی‏ و سایر دستگاه‏‌هایی‏ که‏ به‏ نحوی‏ از انحا از بودجه‏ کل‏ کشور استفاده‏ می‏‌کنند به‏ ترتیبی‏ که‏ قانون‏ مقرر می‏ دارد رسیدگی‏ یا حسابرسی‏ می‏‌نماید که‏ هیچ‏ هزینه‏‌ای‏ از اعتبارات‏ مصوب‏ تجاوز نکرده‏ و هر وجهی‏ در محل‏ خود به‏ مصرف‏ رسیده‏ باشد. دیوان‏ محاسبات‏، حسابها و اسناد و مدارک‏ مربوطه‏ را برابر قانون‏ جمع آوری‏ و گزارش‏ تفریغ بودجه‏ هر سال‏ را به‏ انضمام‏ نظرات‏ خود به‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ تسلیم‏ می‏‌نماید. این‏ گزارش‏ باید در دسترس‏ عموم‏ گذاشته‏ شود»، خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات نمی‌توان به وزیر نامه دهد که مجلس مصوبه دولت راجع به نصب یک نفر را رد کرده و تو اگر بخواهی ادامه بدهی مجازات می‌شوی. این تجاوز از قانون اساسی است. اینها روابط را به هم می‌زند.

رییس‌جمهور با اشاره به وظایف دیوان محاسبات افزود: آیا در اینجا راجع به مصوبات دولت چیزی هست؟ اصلا گفته شده که دیوان محاسبات می‌تواند دادگاه داشته باشد، محاکمه کرده و مجازات و اعلام کند؟ در اینجا دیوان محاسبات دو هفته قبل رییس بانک مرکزی را که از بودجه استفاده نمی‌کند، یک سال انفصال داد. عزیزان آثار این را در بازار ببینیم. من و شما ساعت‌ها برنامه‌ریزی اقتصادی می‌کنیم، بانک مرکزی باید جلو ببرد. این خلاف قانون اساسی است.

احمدی‌نژاد گفت: جلسه قبل ما خدمت شما آمدیم و عرض ارادت کردیم، دوستی‌ها را تقویت کردیم و پشت‌بند آن یک استیضاح درآمد. اشکالی ندارد ما بر سر عهد خودمان هستیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود، به اصل 138 قانون اساسی مبنی بر اینکه «علاوه‏ بر مواردی‏ که‏ هیات‏ وزیران‏ یا وزیری‏ مامور تدوین‏ آیین‏‌نامه‏‌های‏ اجرایی‏ قوانین‏ می‏‌شود، هیات‏ وزیران‏ حق‏ دارد برای‏ انجام‏ وظایف‏ اداری‏ و تامین‏ اجرای‏ قوانین‏ و تنظیم‏ سازمانهای‏ اداری‏ به‏ وضع تصویب‏ نامه‏ و آیین‏ نامه‏ بپردازد. هریک‏ از وزیران‏ نیز در حدود وظایف‏ خویش‏ و مصوبات‏ هیات‏ وزیران‏ حق‏ وضع آیین‏ نامه‏ و صدور بخشنامه‏ را دارد ولی‏ مفاد این‏ مقررات‏ نباید با متن‏ و روح‏ قوانین‏ مخالف‏ باشد. دولت‏ می‏ تواند تصویب‏ برخی‏ از امور مربوط به‏ وظایف‏ خود را به‏ کمیسیونهای‏ متشکل‏ از چند وزیر واگذار نماید. مصوبات‏ این‏ کمیسیونها در محدوده‏ قوانین‏ پس‏ از تایید رییس‏‌جمهور لازم‏‌الاجرا است‏. تصویب‏ نامه‏ ها و آیین‏ نامه‏ های‏ دولت‏ و مصوبات‏ کمیسیونهای‏ مذکور در این‏ اصل‏، ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رییس‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏ رسد تا در صورتی‏ که‏ آنها را بر خلاف‏ قوانین‏ بیابد با ذکر دلیل‏ برای‏ تجدید نظر به‏ هیات‏ وزیران‏ بفرستند»، اشاره و خاطرنشان کرد: یک اشتباهی اتفاق افتاده و باید آن را برطرف کرد. اگر حل نشود مشکلات ادامه دارد و هر روز ما با یکدیگر درگیر می‌شویم و تنشی وجود دارد.

رییس‌جمهور افزود: در کجای این اصل اجازه داده که مصوبات دولت لغو شود؟ ما کاری به شخصی که اینجا نشسته نداریم، این بحثی حقوقی است. خواهران و برادران! این جلسه در محضر خدا، تاریخ و ملت است. من دارم اکنون یک درد کشور را برای شما می‌گویم. من امروز آمده‌ام برای شما درد دل کنم و برای حل مسائل کشور استمداد بطلبم.

احمدی‌نژاد همچنین اظهار کرد: کجای این اصل نوشته است رییس مجلس می‌تواند مصوبات دولت و بخشنامه‌های رییس‌جمهور را باطل کند؟ پرسش من از مردم، حقوقدانان و شماست.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این میان خطاب به رییس‌جمهور گفت: اگر مصلحت بدانید در موضوع صحبت کنید. شما راجع به استیضاح صحبت کنید.

احمدی‌نژاد پاسخ داد: دقیقا موارد استیضاح از اینجاها سرچشمه می‌گیرد. دولت مصوبه‌ای را می‌گذارد اما لغو می‌شود.

ادامه دارد ...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha