• سه‌شنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91122214870
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/میزگرد چهارشنبه‌سوری و راهکارهای ایمنی در ایسنا/

نگاه پلیس به چهارشنبه‌سوری پیشگیرانه است

نگاه پلیس به چهارشنبه‌سوری پیشگیرانه است

در میزگرد «چهارشنبه‌سوری و راهکارهای ایمنی آن» با حضور کارشناسان راهکارهای کاهش آسیب در این شب بررسی شد.

در میزگرد «چهارشنبه‌سوری و راهکارهای ایمنی آن» با حضور کارشناسان راهکارهای کاهش آسیب در این شب بررسی شد.

به گزارش خبرنگارحوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، سرهنگ قیاسی در میزگردی با عنوان "چهارشنبه‌سوری و راهکارهای ایمنی آن"، با تاکید بر اینکه رویکرد پلیس در تمام مباحث در سال‌های اخیر، رویکرد پیشگیرانه بوده ، اظهارکرد: پلیس بخشی از اقدامات خود را با هماهنگی با سازمان‌های مربوط در بخش پیشگیری انجام داد.

وی با بیان اینکه پلیس، وظیفه ایجاد امنیت را در تمام عرصه‌ها بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: پلیس به دنبال این است که مراسم چهارشنبه‌سوری، با نظم و امنیت و بدون ایجاد مزاحمت برای شهروندان برگزار شود و در همین راستا با متخلفان برخورد خواهد کرد.

قیاسی افزود: برخی افراد به دنبال سوءاستفاده از تجمعات این‌ چنینی هستند، برای مثال دیده شده که رسانه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند از تجمع شهروندان در این مراسم سوءاستفاده کنند.

خط قرمز پلیس، ایجاد اخلال در نظم و امنیت اجتماعی و ایجاد مزاحمت است

رییس مرکز تحقیقات و پیشگیری پلیس استان خراسان‌رضوی با تاکید مجدد پلیس بر امر پیشگیری، عنوان‌کرد: تا زمانی که ناامنی و مزاحمتی ایجاد نشود و رفتار افراد منطقی باشد، پلیس ورود نخواهد کرد و خط قرمز پلیس، بر هم خوردن نظم و امنیت اجتماعی و ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان است.

پلیس مخالف شادی نیست

وی با بیان اینکه برخی افراد حضور پلیس را در چنین مراسمی به منزله مخالفت با شادی تلقی می‌کنند، افزود: پلیس مخالف شادی نیست برای مثال پلیس در جشن‌های عروسی حضور ندارد.

چهارشنبه‌سوری را به عنوان شادی تعبیر نمی‌کنیم

قیاسی با اشاره به اینکه با رفتارهای غیرمنطقی و مخل نظم و امنیت مخالف هستیم، خاطرنشان کرد: از چهارشنبه‌سوری به عنوان شادی تعبیر نمی‌کنیم چرا که آسیب‌ها و خسارات جانی و مالی به دنبال دارد؛ معتقدیم این مراسم می‌تواند به نوعی تخلیه هیجانات باشد.

وی با انتقاد از برخی افراد که فکر می‌کنند پلیس با شادی مقابله می‌کند، اظهارکرد: این نگاه‌ها و تفکرات باید از بین برود چرا که امروزه پلیس بیشتر از آن که به فکر مقابله باشد به دنبال پیشگیری است؛ در 15سال اخیر اقدامات علمی بسیاری در حوزه پلیس انجام گرفته است، حتی امروز پلیسی تحت عنوان پلیس پیشگیری ایجاد شده است.

قیاسی با بیان اینکه پلیس فقط با مجرمان برخورد می‌کند و فرد مجرم با فردی که ناهنجاری ایجاد می‌کند، متفاوت است، خاطرنشان کرد: تعداد افرادی که این ناهنجاری‌ها را در سطح جامعه به وجود می‌آورند، کم است اما همین تعداد کم ممکن است رفتارهای بسیار پرخطری از خود بروز دهند؛ بنابراین باید با آنان مقابله و برخورد شود.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه پلیس برای چهارشنبه‌سوری امسال تصریح‌کرد: در همین راستا، از ماه‌ها قبل، تعامل خوبی با اداره کل آموزش و پرورش استان داشته‌ایم و کارشناسان ما با حضور خود در مدارس به تبیین صدمات و خطرات این شب پرداخته و دانش‌آموزان را دعوت به انجام رفتار منطقی کرده‌اند.

قیاسی ادامه داد: بروشورهای آموزشی دفتر تحقیقات پلیس استان در مدارس استان و بین دانش‌آموزان توزیع و با همکاری مرکز صدا و سیمای خراسان‌رضوی، برنامه‌هایی در قالب گزارش 5 تهیه شده است.

رییس مرکز تحقیقات و پیشگیری پلیس استان خراسان رضوی درباره تعیین مکان‌هایی برای برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری گفت: پیش‌بینی چنین مکان‌هایی وظیفه پلیس نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر لوازم شادی یا ترقه ایمن با بیان اینکه در بحث خطر استفاده از این لوازم، شرایط محیط اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهارکرد: اگر نهاد یا سازمانی چهارشنبه‌سوری و برگزاری مراسم آن را به رسمیت بشناسد، می‌تواند چنین لوازمی را ارائه کند اما در هر صورت ترقه ایمن وجود ندارد.

قیاسی در خاتمه با تاکید بر اینکه حضور خانواده‌ها در کنار فرزندان باعث کاهش بروز این رفتارهای ناهنجار می‌شود، از والدین خواست که در کنار فرزندان خود بوده و بر رفتارهای فرزندان نظارت داشته باشند.

موادمحترقه‌ ایمن وجود ندارد

به گزارش ایسنا، ابوافضل حاجی‌زاده، معاون پیشگیری و نظارت سازمان آتش‌نشانی خراسان‌رضوی در این میزگرد با بیان اینکه چیزی به عنوان ترقه مجاز وجود ندارد. اظهارکرد: طبق روال هر سال هم حوزه عملیات و هم حوزه پیشگیری سازمان آتش‌نشانی عملیاتی را با هدف کاهش پتانسیل خطر انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در تعریف جامعه ایمن، سه مقوله‌ عدالت، ‌امنیت و رفاه برای مردم لازم است، خاطرنشان کرد: در آموزه‌های دینی ما نیز به اهمیت بحث پرداخته شده است.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه باید در تمام ایام سال به بحث ایمنی پرداخته شود، تصریح‌کرد: جامعه‌ای ایمنی است که برنامه درازمدتی برای پیشگیری حوادث درتمام سنین و اقشار داشته باشد.

معاون پیشگیری و نظارت سازمان آتش‌نشانی خراسان‌رضوی با بیان اینکه ایمنی در چهارشنبه‌سوری به بحث آموزش و فرهنگ‌سازی مربوط است، افزود: در مقوله‌ پیشگیری دو دیدگاه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود دارد که کشور ما در مقوله‌ سخت‌افزاری پیشرفت خوبی کرده و فرهنگ استفاده از سخت‌افزارها در دورترین نقاط کشور وجود دارد.

معاون پیشگیری و نظارت بر سازمان آتش‌نشانی استان یادآور شد: بحث نرم‌افزاری به آموزش و تغییر فرهنگ بر می‌گردد که اگر آموزش هم درست ارائه نشود، مفید نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آموزش باید هدفمند باشد و سبک زندگی را اصلاح کند، تصریح‌کرد: 12 فرهنگسرا در شهر مشهد وجود دارد که فعالیت‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی انجام می‌دهند.

حاجی‌زاده بیان‌کرد: در این فرهنگ‌سراها آموزش‌های ایمنی در خصوص نحوه‌ اطفای حریق از رده‌های سنی پایین ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه موادمحترقه و آتش‌زای ایمن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در بحث خطرات یک بعد ماهیت جنس است و بعد دیگر آن بسته به شرایط محیط است.

آموزش موثرترین راه کاهش آسیب‌های چهارشنبه‌سوری

به گزارش ایسنا، غلامحسین سلمانی مسئول آموزش سازمان آتش‌نشانی خراسان رضوی در این میزگرد با بیان اینکه مطلب آموزش، موثرترین راه کاهش آسیب‌های چهارشنبه‌سوری است. گفت: تاثیر آموزش‌ها در گروه‌های هدف خردسالان، کودکان و دانش‌آموزان بیشتر است.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه خانواده در بحث آموزش‌ها، اظهارکرد: پس از خانواده، مهدکودک‌ها و مدارس در جایگاه‌های بعدی اهمیت ارائه آموزش‌هایی در خصوص خطرات و آسیب‌های چهارشنبه‌سوری قرار می‌گیرند.

سلمانی با بیان اینکه تمرکز بیشتر برنامه‌های آموزشی سازمان آتش‌نشانی بر گروه‌های هدف خردسالان، کودکان و دانش‌آموزان است، گفت: این آموزش‌ها به شکل‌های مختلفی همچون حضوری، مجازی، دیداری، شنیداری، بازی، مسابقه، پازل، جورچین و ... ارائه می‌شود.

وی درباره برنامه‌های سازمان آتش‌نشانی برای چهارشنبه‌سوری تصریح‌کرد: برنامه‌های آموزشی خاصی برای این منظور در نظر گرفته شده و در حال اجراست که در آنها بیشتر به مباحث آموزشی مربوط به مسائل ایمنی پرداخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید شریعتی مزینانی عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی مشهد در این میزگرد با بیان اینکه آسیب‌هایی که در مراسمی مانند چهارشنبه‌سوری به آن دچار می‌شویم، حاکی از ناهنجاری‌های جامعه بوده و چهارشنبه‌سوری جلوه‌ای از این ناهنجاری‌هاست.

وی گفت: چهارشنبه‌سوری یک سنت ایرانی است که بر مبنای خیرخواهی برای خود و دیگران شکل گرفته است که به لحاظ جامعه‌شناسی این روز در چهارچوب کنش‌های جمعی و مناسک قرار می‌گیرد.

شریعتی مزینانی ادامه‌داد: مناسک، کنش‌های جمعی است که به نوعی یادآور روح جمعی جامعه است و معمولا یک عنصر مابعدالطبیعی یا قدسی در معنای عام دورکیمی آن وجود دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری یک کنش مناسکی تعریف می‌شود که به یک معنا یادآور و تجدیدکننده هویت و سنت ایرانی است، افزود: ایرانیان با شرکت در چنین مراسمی برای خود و دیگران مفهوم هویت جمعی را باز تولید می‌کنند و در درجه‌ اول با یک پدیده اجتماعی روبرو هستیم که کنش‌های اجتماعی و قاعده‌مندی خود را دارد.

شریعتی مزینانی با اشاره به اینکه ممکن است چارچوب‌های کنترلی و مراقبتی بتواند محدودیت‌ها را برای این پدیده ایجاد کند، ادامه‌داد: چهارشنبه‌سوری در این چارچوب‌ها قرار نمی‌گیرد یعنی نمی‌توان این پدیده را یکسره در چارچوب‌های پلیسی و کنترلی قرار داد چرا که با ماهیت آن ناسازگار است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مناسک‌ در یک چارچوب مکانی قرار دارد، تاکیدکرد: چهارشنبه‌سوری یک رفتار جمعی است که در هر کوچه و خیابانی اتفاق می‌افتد و بنا به دلیل گسترشی که دارد نمی‌توان آن را در چارچوب کنترلی پلیسی قرار داد.

این جامعه‌شناس گفت: رفتار افراد در شب چهارشنبه‌سوری به معنایی جلوه‌ای از اتفاقاتی است که در حوزه‌ عمومی جامعه اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه به تحلیل بسیاری جامعه‌شناسان، جامعه امروز ما در یک وضع انومیک یا نابه‌سامانی قرار دارد، خاطرنشان کرد: نابسامانی زمانی به وجود می‌آید که هنجارها یا ضعیف می‌شوند یا عملکرد خود را از دست می‌دهند.

شریعتی مزینانی با اشاره به اینکه نظم اجتماعی دو رکن دارد، تصریح‌کرد: یک رکن نظر اجتماعی درونی کردن و پذیرش هنجارهای اجتماعی و رکن دیگر آن کنترل و مراقبت‌های بیرونی است که طیف وسیعی دارد و کنترل‌های پلیسی صرفا جزئی از ارکان نظم اجتماعی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آموزش‌ها و مراقبت‌های پلیسی می‌تواند اثر بخشی خوبی داشته باشد، یادآور شد: زمانی اثر بخش آموزشی دو چندان خواهد شد که ارتباط بین جامعه و نهادهای تصمیم‌گیری بیشتر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha