• دوشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92021611148
  • خبرنگار : 71356

مردم در انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا دقت بیشتری کنند

مردم در انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا دقت بیشتری کنند

...سخنگوی قوه قضاییه نسبت به انتخاب افراد شایسته در انتخابات شوراهای شهر و روستا تذکر داد.

...سخنگوی قوه قضاییه نسبت به انتخاب افراد شایسته در انتخابات شوراهای شهر و روستا تذکر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه نشست خبری اظهار کرد: مردم کمابیش مطلع شدند که طی سنوات گذشته به خصوص در سال‌های 91 و 92 تعدادی از اعضای شورا در شهرهای مختلف مثل رشت و دیگر شهرها به دلیل اتهاماتی که داشتند تحت تعقیب قرار گرفتند و بعضی وقت‌ها تعدادی که تعقیب و بازداشت شدند به حدی بود که اصلا شورا منحل شد و بعضی جاها با مشکلاتی مواجه شدند. مردم در انتخابات آینده که می‌خواهند اعضای شوراهای شهر و روستا را انتخاب کنند دقت بیشتری داشته باشند و ببینند فردی که می‌خواهند انتخاب کنند چه سابقه‌ای داشته که ظرف یکی دو سال منجر به بازداشت او شده است.

وی ادامه داد: بنابراین کسانی که می‌خواهند انتخاب کنند باید دقت لازم داشته باشند؛ زیرا الان همه ذهن‌ها متوجه انتخابات ریاست‌جمهوری است و ممکن است که ما در انتخاب افراد برای شوراهای شهر و روستا آن طور که باید و شاید دقت نکنیم. افراد بازداشت شده‌ باید درس عبرتی برای کسانی که رای می‌دهند و کسانی که کاندیدا می‌شوند، باشند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضاییه و شورای نگهبان چه تمهیداتی برای برخورد با حوادثی همچون حوادث سال 88 کرده‌اند؟، گفت: در اعتراضاتی را که در سال 88 بود، می‌توانستند از طریق قانونی وارد شوند و اگر از طریق قانون وارد می‌شدند هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد. اینکه کسی بگوید رای من کم شده، راهکار دارد؛ ولی مشکل این بود که از مجرای غیرقانونی وارد شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان تساهل و تسامح نخواهد کرد؟، گفت: بنای شورای نگهبان بر عمل به قانون است. در قانون از عبارت احراز صلاحیت استفاده شده است. برای این کار از مراجعی که در قانون ذکر شده استعلام می‌کنند و هر کسی که صلاحیتش احراز شد، تایید می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد:‌ البته صلاحیت شوراها ربطی به شورای نگهبان ندارد ولی در مورد ریاست جمهوری یکی از مراجعی که از آن استعلام می‌شود قوه قضاییه است و در نهایت هم تصمیم‌گیرنده شورای نگهبان است. ولی قوه قضاییه هم به وظایفی که در قانون برای آن پیش‌بینی شده عمل می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که وزیر اطلاعات مدارکی را در اختیار قوه قضاییه قرار نداده است؟، گفت: ‌اصلا ضرورتی ندارد که وزارت اطلاعات مدارکی را در اختیار قوه قضاییه قرار دهد؛ زیرا خود وزارت اطلاعات به عنوان یکی از مراجعی است که مستقیما از آن استعلام می‌شود.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: فردا ثبت‌نام‌ها شروع می‌شود و همانطور که استحضار دارید در قانونی که اصلاح شد برای انتخابات هیات مرکزی اجرایی پیش‌بینی شد. در ماده 31 این قانون آمده است که وزارت کشور انتخابات را زیر نظر هیات اجرایی مرکزی برگزار می‌کند. رییس این هیات وزیر کشور است و دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات، یک نفر از هیات رییسه مجلس و هفت نفر از معتمدین به ترتیبی که در تبصره‌های این ماده پیش‌بینی شده از اعضای این هیات هستند.

محسنی اژه‌ای افزود:‌ این افراد انتخاب شدند و اولین جلسه هیات هم برگزار شد. به دنبال تشکیل اولین جلسه هیات مرکزی، طبق ماده 62 این قانون اولین جلسه کمیسیون تبلیغات هم تشکیل شد که در آنجا هم وزیر کشور،‌ دادستان کل کشور، رییس صدا و سیما یا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها و رییس شورای نظارت بر صدا و سیما یا یک عضو از این شورا حضور دارند. این جلسه برگزار شد و جلسات بعدی هم در هر زمانی که لازم باشد تشکیل می‌شود.

وی گفت: هیات مرکزی فعلا هفته‌ای یک بار تشکیل می‌شود و اگر لازم باشد جلسات فوق‌العاده هم خواهد داشت. امیدواریم با تشکیل این هیات و کمیسیون بتوانیم به وظیفه خودمان در خصوص انتخابات عمل کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ محسنی‌اژه‌ای در آغاز این نشست با اشاره به تخریب مقبره یکی از اصحاب پیامبر در سوریه گفت: ‌این اتفاق بسیار ناگواری که متاسفانه توسط افراد تکفیری در سوریه انجام شد و به یکی از مقدسات توهین شد بسیار بد بود. یعنی قبر یکی از صحابه بزرگ رسول‌الله (ص) را نبش کردند و اهانت صورت گرفته که حقیقتا بسیار واقعه تلخی بود و امیدواریم که نه مسلمانان از این قضیه بگذرند و نه مدعیان دفاع از ارزش‌ها و مقدسات و حتی کسانی که از آثار گذشتگان دفاع می‌کنند و انشاءالله که مسببین اصلی به جزای خود برسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha