• جمعه / ۳ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۲:۳۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 92030301008

مدیرعامل شرکت نفت خزر به ایسنا خبر داد:

جزییات قراردادهای جدید توسعه میدان سردارجنگل

جزییات قراردادهای جدید توسعه میدان سردارجنگل

مدیر عامل شرکت نفت خزر با اعلام این‌که برای توسعه میدان سردار جنگل باید بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد از جزییات قراردادهای جدید برای توسعه این میدان خبر داد.

مدیر عامل شرکت نفت خزر با اعلام این‌که برای توسعه میدان سردار جنگل باید بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد از جزییات قراردادهای جدید برای توسعه این میدان خبر داد.

علی اصولی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد آخرین مضعیت توسعه میدان نفتی سردار جنگل در دریای خزر گفت: علیرغم محدودیت‌های زیاد در داخل و خارج در زمینه تجهیزات و تکنولوژی، ابتدای سال 92 هشت قرارداد و تفاهم نامه با شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی در این زمینه امضا شد.

وی با بیان این‌که این تعداد قرارداد در ابتدای سال جاری تنها یک دست گرمی محسوب می‌شود گفت: عطش برای توسعه میدان سردار جنگل که در آب‌های عمیق واقع شده بسیار زیاد است و این قرارداد‌ها نمی‌تواند این عطش را برطرف کند به همین دلیل امسال قراردادهای بیشتر برای توسعه این میدان بسته خواهد شد.

وی در مورد ساخت FPSO (شناوری که توانایی انجام مراحل فرآورش، تفکیک و جداسازی آب از نفت را داشته و ظرفیت ذخیره سازی نفت‌خام را برای حمل به کشتی‌های صادراتی داراست) اعلام کرد: خوشبختانه برای ساخت FPSO و سازه‌های دریایی مورد نیاز توسعه میدان سردار جنگل متناسب با توسعه این میدان برنامه ریزی خوبی انجام گرفته و مطالعات مفهومی آن انجام شده است.

مدیر عامل شرکت نفت خزر ادامه داد: بر همین اساس تفاهم نامه ساخت FPSO میدان سردار جنگل با شرکت صدرا بسته شده است که امیدواریم با تجربه این شرکت این کار به خوبی صورت گیرد.

اصولی ادامه داد: همچنین تفاهم نامه ساخت سکوی دوم بعد از انجام مطالعات مورد نیاز و مقایسه با سازه‌های دریایی موجود در حوزه آب‌های عمیق به شرکت صدرا واگذار شد.

وی با اشاره به تاکید وزارت نفت برای توسعه میدان سردار جنگل و تامین هزینه‌های مورد نیاز آن در سال 92 گفت: با توجه به چنین شرایطی قرارداد مطالعات در حوزه تولید زودهنگام از مخزن سردار جنگل نیز با یکی از شرکت‌های زیر مجموعه صدرا امضا شده است.

مدیر عامل شرکت نفت خزر گفت: با توجه به این‌که شرکت نفت خزر 90 درصد تفاهم نامه‌ها و قراردادهای خود را با شرکت صدرا بسته است امیدواریم که این شرکت نیز به تعهداتش عمل کند.

نیاز سردار جنگل به سرمایه گذاری 10میلیارد دلاری

مدیر عامل شرکت نفت خزر با تایید این موضوع که محدودیت‌ها و چالش های زیادی در بخش توسعه میدان‌های نفتی و گازی در آب‌های عمیق وجود دارد توضیح داد: ‌در حال حاضر برای توسعه یک میدان نفتی یا گازی در آب‌های کم عمق پنج برابر بیشتر از یک میدان در خشکی هزینه صورت می‌گیرد این درحالی است که در صورت توسعه یک میدان در آب‌های عمیق این رقم 10 تا 15 برابر افزایش می‌یابد.ضمن این‌که به تناسب مشکلات توسعه‌ای در آب‌های عمیق نیز افزایش خواهد یافت.

اصولی با بیان این‌که با توجه به حضور چشمگیر دانشگاهیان در بخش آب‌های عمیق امیدواری زیادی برای دستیابی به فن‌آوری در این بخش داریم گفت: نسبت به دو سال قبل در این زمینه بسیار پیشرفت کرده‌ایم و با توجه به حرکت پیمانکاران داخلی در بخش آب‌های عمیق در آینده در شرایط مطلوب‌تری قرار خواهیم گرفت.

اصولی در پاسخ به این سوال که چه زمانی می توان از میدان سردار جنگل نفت تولید کرد نیز یادآور شد: با توجه به این‌که فاصله بین کشف و تولید بسیار طولانی است احتمال تولیدی شدن میدان سردار جنگل 10 سال به طول خواهد انجامید چرا که زیرساخت‌های مورد نیاز، فن‌آوری آب‌های عمیق و سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد.

به گفته وی،‌ برای توسعه میدان سردار جنگل 10 میلیارد دلار هزینه مورد نیاز است.

وی افزود: همچنین حداقل زمان مورد نیاز برای ساخت FPSO سه سال است. ضمن این‌که باید تاسیسات فرآورش در ساحل رودسر نیز ایجاد شود که خود مستلزم زمان زیادی است.

مدیر عامل شرکت نفت خزر خاطرنشان کرد که اگرچه فن‌آوری مورد نیاز برای توسعه میدان‌های واقع شده در آب‌های عمیق ایران وجود ندارد اما با توسعه میدان سردار جنگل حداقل اگر این فن‌آوری بومی نشود موجب انتقال آن به کشور خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha