• یکشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92051307099
  • خبرنگار : 71191

سند قدمت مدنیت ایران در انتظار اعتبار

سند قدمت مدنیت ایران در انتظار اعتبار

حدود هشت سال از ششمین فصل کاوش در محوطه‌ی «ازبکی» می‌گذرد، محوطه‌ای تاریخی که برای تخصیص اعتبار و ادامه‌ی کاوش در آن، باستان‌شناسان از همان زمان درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند، اما تا کنون پولی به‌دست این محوطه نرسیده است.

حدود هشت سال از ششمین فصل کاوش در محوطه‌ی «ازبکی» می‌گذرد، محوطه‌ای تاریخی که برای تخصیص اعتبار و ادامه‌ی کاوش در آن، باستان‌شناسان از همان زمان درخواست‌هایی را مطرح کرده‌اند، اما تا کنون پولی به‌دست این محوطه نرسیده است.

هرچند، از آن زمان براساس آنچه مسوولان و متولیان میراث فرهنگی در این منطقه اعلام می‌کنند، سالانه درخواست اختصاص اعتبار برای ادامه‌ی کاوش در این محوطه داده می‌شود، اما به‌دلیل کمبود اعتبار، ادامه‌ی کارهای پژوهشی در این محوطه بیشتر به بودجه نیاز دارد تا ادامه‌ی کاوش.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تپه‌ی ازبکی نه‌هزار ساله را کارشناسان مرکز باستان‌شناسی ایران در سال ۱۳۴۸ شناسایی کردند و آن در سال ۱۳۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

نخستین کاوش‌ها به‌طور جدی در این محوطه از سال 1377 به سرپرستی دکتر یوسف مجیدزاده آغاز شد. ‌از آن زمان تا سال 1384، شش فصل کاوش در حدود پنج تپه از 10 تپه‌ی این محوطه‌ی تاریخی انجام شد؛ اما پس از آن، کاوش‌ها متوقف شدند و این توقف کاوش تا امروز ادامه دارد، حتی در سال‌های گذشته، مدیران مختلف اداره‌ی‌ میراث فرهنگی شهرستان نظرآباد و استان البرز برنامه‌های مختلفی را برای این محوطه‌ی تاریخی در نظر گرفتند که هنوزمشخص نیست چند برنامه تا کنون اجرایی شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز درباره‌ی برنامه‌هایی که این استان برای محوطه‌ی تاریخی ازبکی در سال‌های آینده دارد، با اشاره به در نظر گرفتن بحث‌های حفاظت و سامان‌دهی برای تپه‌ی ازبکی، به خبرنگار ایسنا گفت: امسال اگر اعتبار تأمین شود، سامان‌دهی این محوطه‌ ادامه پیدا می‌کند.

ابوالفضل عبیدی ادامه داد: از محل اعتبارات سال گذشته، یافته‌های معماری در محوطه‌ خواناسازی و حفاظت شده‌اند و اگر اعتبار تأمین شود، این کار ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره‌ی تملک تپه‌ی ازبکی که چند سال پس از شناسایی، تصمیم‌هایی درباره‌ی آن گرفته شد، اظهار کرد: ما پیگیر انجام این کار هستیم. بحث تملک زمین‌های محوطه، پیچ و‌ خم‌های اداری، حقوقی و قانونی دارد که تلاش می‌کنیم موانع را از طریق قانونی برطرف کنیم.

او افزود: مالک محوطه‌ی ازبکی نیز به‌دنبال حق و حقوق قانونی خود است. برای این‌که این موانع برطرف و حقوق قانونی مالک نیز پرداخت شود، باید جلساتی با مالک داشته باشیم تا بتوانیم آن‌ها را برطرف کنیم.

به گزارش ایسنا، براساس کاوش‌های انجام‌شده، محوطه‌ی باستانی ازبکی دربرگیرنده‌ی شش‌هزار سال بقایای فرهنگی پیش از تاریخ و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه‌ی اول هزاره‌ی هفتم تا نیمه‌ی نخست هزاره اول پیش از میلاد، یعنی دوران مادها است. ازبکی محوطه‌ی باستانی گسترده‌ای با 100 هکتار وسعت و 10 تپه‌ی ارزشمند است که شش تپه توسط گروهی از باستان‌شناسان ایرانی به سرپرستی یوسف مجیدزاده (از سال ۱۳۷۷تا ۱۳۸۴) کاوش شده‌اند.

همچنین 15 شهریور 1379، محمد خاتمی - رییس‌جمهور وقت - در همایش جهانی گفت‌وگوی تمدن‌ها که در نیویورک آمریکا برگزار شد، خشتی ۹هزار ساله متعلق به این محوطه را به‌عنوان سند قدمت فرهنگ و مدنیت ایران به کوفی عنان - دبیرکل سابق سازمان ملل متحد - هدیه داد.

روستای ازبکی (نظرآباد) یکی از روستاهای دهستان احمدآباد (نظرآباد) از بخش مرکزی شهرستان نظرآباد است که در ۸۰ کیلومتری غرب شهر تهران قرار دارد. محوطه‌ی ازبکی در زمین‌های کشاورزی این روستا واقع شده و وجه تسمیه نام این محوطه به واسطه‌ی نام این روستا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha