• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92060603927

خرمشاد: گفت‌وگوهای دینی راهی شایسته برای رسیدن به صلح و عدالت است

خرمشاد: گفت‌وگوهای دینی راهی شایسته برای رسیدن به صلح و عدالت است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: گفت‌وگوهای دینی راهی شایسته و بایسته برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های بشری از جمله صلح و عدالت است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: گفت‌وگوهای دینی راهی شایسته و بایسته برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های بشری از جمله صلح و عدالت است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر خرمشاد در سومین نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان با اندیشمندان کره جنوبی طی سخنانی خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی برسد در سایه برگزاری این نشست‌های گفت‌وگو، جامعه جهانی به صلح نزدیک‌تر شود و روی آرامش ببیند.

وی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که پرچمدار ترویج گفت‌وگو در جهان است» افزود: این گفت‌وگو بین ادیان، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در سال‌های گذشته بعد از انقلاب اسلامی مدنظر بوده و ما معتقدیم گفت‌وگوی دینی راهی شایسته و بایسته برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های بشری است که از جمله آنها صلح و عدالت است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مروری بر دو دوره گذشته گفت‌وگوی ادیان بین اسلام و پیروان ادیان مسیحیت و بودایی در کره جنوبی، گفت: در دو دوره گذشته در خصوص جوامع دینی در رویارویی با چالش‌های سکولاریزم و نقش دین در همزیستی مسالمت‌آمیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت و در این دوره در خصوص نقش دین در ارتقای ارزش‌های اخلاقی و انسانی گفت‌وگو خواهیم کرد.

خرمشاد خاطرنشان کرد: جهان و خاورمیانه در آستانه جنگی خانمان‌سوز دیگری قرار گرفته است که بعد از عراق، افغانستان، لیبی، یمن و مصر اکنون سوریه در معرض تهاجم نظامی غرب قرار گرفته است و جنگجویان مزدور از بیش از 80 کشور جهان در سوریه گرد هم آمدند و به نام دین دست به کشتار می‌زنند و متاسفانه کشورهای متمدن به جای ایستادن مقابل افراطیون در کنار آنها قرار می‌گیرند تا در جنگ دیگری احیانا صدها هزار کشته باقی بگذارند.

وی با بیان این‌که «جای تاسف دارد که روشنفکران و صاحب‌نظران با مشاهده این اوضاع نسبت به آن بی‌تفاوت باشند» اظهار کرد: امروز اضلاع زر، زور و تزویر از مثلث استکبار به هم رسیده و در بین آن استخوان‌های بشریت در حال خرد شدن است و باید اندیشمندان و صاحب‌نظران و پیروان ادیان دینی نسبت به این مساله حساسیت نشان داده و به آن بی‌توجه نباشند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با اشاره به این‌که «ایران از گذشته‌ها مهد ادیان و مذاهبی بوده که پیروان آن دارای حیات و نشاط دینی بودند» گفت: امروز نیز پیروان ادیان و مذاهب در ایران از حیات و نشاط دینی برخوردار هستند و ما کشوری هستیم که تمام تمدن‌نگاران آن را کشور چند فرهنگی نامیده‌اند و در این تاریخ، دین همیشه به عنوان یک عنصر محوری در تعاملات ما ایفای نقش کرده است و در تمامی ساختارهای دینی، فرهنگی و اجتماعی ریشه داشته است.

خرمشاد افزود: در ایران تمام ارزش‌های حاکم برخاسته از دین اسلام و قرائت شیعی از آن به عنوان فرهنگ و تمدن مطرح بوده و این دین یک دین جامع و مانع است.

وی با تاکید بر این‌که «ایرانیان از گذشته ارزش‌ها و روش‌های خود را از دین می‌گرفتند» یادآور شد: دین در عرصه‌های گوناگون زندگی مردم ایران تاثیر عمیقی داشته است و این نشست‌ها ضمن بهره‌مندی از تجارب پیروان سایر ادیان می‌تواند منتقل‌کننده بخشی از تجارب ملت ایران باشد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با طرح 10 سوال در ارتباط با نقش دین در ارتقای ارزش‌های اخلاقی و انسانی، یادآور شد: اعتقاد ما این است که ارزش‌های اخلاقی با اتکا به دین و پشتوانه دینی می‌تواند زندگی مطلوب، آرام‌بخش و همراه با ترقی را برای انسان به دنبال داشته باشد و ما ارتقای ارزش‌های اخلاقی و انسانی را به نفع صلح، آرامش و زندگی مطلوب انسانی می‌دانیم بنابراین باید آنها را ارتقا ببخشیم و ببینیم ادیان چه کمکی می‌توانند به ارتقای آن کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha