• سه‌شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 92061911968
  • منبع : نمایندگی خوزستان

پرونده جهانی شدن شوش در مراحل پایانی تدوین

پرونده جهانی شدن شوش در مراحل پایانی تدوین

ایسنا/خوزستان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از اختصاص 25 درصدی اعتبارات مرمت استان به کهن دیار شهر تاریخی شوش خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از اختصاص 25 درصدی اعتبارات مرمت استان به کهن دیار شهر تاریخی شوش خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، افشین حیدری اظهار کرد: همان طور که رییس جمهوری برنامه‌های ۱۰۰ روزه‌ای را برای بهبود وضعیت معیشتی مردم در نظر گرفته است میراث استان خوزستان نیز برنامه ۱۰۰ روزه‌ای را برای سامان دادن به وضعیت شهر تاریخی شوش دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان افزود: علاوه بر این برنامه ۱۰۰ روزه یک برنامه شش ماهه نیز برای پایگاه شوش تهیه شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال شاهد تحولات و اتفاقات خوب در این شهر تاریخی باشیم.

حیدری از تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی شوش و خرید دستگاه خودرو و موتورسیکلت برای یگان به عنوان نمونه‌ای از این اقدامات یاد کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان درباره فعالیت دوربین‌های نصب شده در شوش نیز توضیح داد: تعداد زیادی از این دوربین‌ها از کار افتاده بودند که دوباره راه‌اندازی شدند. به تازگی این دوربین‌ها از طریق شبکه به مرکز استان در اهواز متصل شدند و از این پس می‌توان آخرین وضعیت شوش را از اهواز رصد کرد.

وی همچنین از امضای تفاهم‌نامه با بسیج شهرستان شوش برای کمک به حفاظت از این محوطه تاریخی خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان خوزستان درباره مرمت آثار موجود در محوطه شوش نیز گفت: امسال برای حفظ آثار شوش و موضوع مرمت، اعتبارات خوبی از محل اعتبارات ملی و استانی به شوش اختصاص یافته است. یک چهارم اعتبارات استان در حوزه مرمت به شوش اختصاص یافته زیرا نقطه هدف ما ثبت جهانی شوش است.

وی از تعیین مشاور برای مرمت مقبره دانیال نبی (ع) در شهر شوش خبر داد و گفت: این مکان سالیان سال به حال خود رها شده و مرمتی در آن صورت نگرفته بود. امسال از محل اعتبارات استانی و ملی مبالغی برای مرمت مقبره این پیامبر الهی در نظر گرفته شده است که صرف این موضوع می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تاکید کرد: بقعه دانیال نبی (ع) آبروی شهر شوش است و گردشگران خارجی بسیاری برای بازدید از این مکان به استان خوزستان سفر می‌کنند و لازم است حفاظت‌ها و مرمت‌های لازم روی این مکان صورت گیرد.

حیدری وعده داد با همکاری مسؤولان استانی و شهر شوش ظرف شش ماه آینده اتفاقات خوبی در پایگاه تاریخی و شهر شوش بیفتد و دیگر اخبار ناگوار درباره شوش در رسانه‌ها منعکس نشود.

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: مسؤولان محلی همکاری خود را برای بهبود شرایط شوش اعلام کردند و مردم این شهر نیز انتظار دارند که وجود این محوطه تاریخی، تاثیر مثبت و مستقیمی بر زندگی آنها بگذارد نه این که زندگی آنها را مختل کند. مردم شوش انتظار دارند که در کنار تعیین حریم شوش خدمت‌رسانی به آنها نیز صورت گیرد تا زندگی آنها تعطیل نشود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: پرونده شوش برای ارایه به یونسکو مراحل پایانی تدوین را طی می‌کند و در روزهای آینده جلسه‌ای در تهران با حضور مسؤولان سازمان میراث فرهنگی برای جمع بندی و تکمیل این پرونده برگزار می‌شود.

حیدری با بیان این که کارشناسان یونسکو برای بازدید از محوطه تاریخی شوش هفته آینده به این شهر سفر می کنند گفت: کارشناسان این نهاد بین‌المللی در گذشته نیز بازدیدهایی را از شوش برای ارزیابی وضعیت آن برای ثبت جهانی داشته‌اند.

وی از شوش به عنوان آبروی استان خوزستان و ایران یاد کرد و افزود: شهر تاریخی شوش ظرفیت بالایی برای ثبت جهانی دارد و باید همه تلاش خود را برای ثبت آن به کار بندیم. شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چند هزار ساله عیلامیان است که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می رفت. پرونده ثبت جهانی شوش با همکاری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، کارشناسان پایگاه شوش و پایگاه جهانی چغازنبیل و نیز معاونت میراث فرهنگی کشور در دست تهیه است.

حیدری خاطرنشان کرد: استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی تاریخی شوشتر را در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha