• سه‌شنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92073018994
  • خبرنگار : 71021

مقامات گردشگری در زنگ «ورزش» خواب ماندند

تشکیل ستاد اعزام تماشاگر به جام جهانی برزیل/اهدای گرمکن ورزشی همراه با خودرو

تشکیل ستاد اعزام تماشاگر به جام جهانی برزیل/اهدای گرمکن ورزشی همراه با خودرو

معاون گردشگری کشور پس از آن‌که با 85 دقیقه تأخیر در دومین گردهمایی «گردشگری ورزشی» حضور یافت، از تشکیل کمیته‌ی ملی راهبردی گردشگری ورزشی و ستاد ویژه‌ی اعزام تماشاگران گردشگر به جام جهانی 2014 برزیل خبر داد.

معاون گردشگری کشور پس از آن‌که با 85 دقیقه تأخیر در دومین گردهمایی «گردشگری ورزشی» حضور یافت، از تشکیل کمیته‌ی ملی راهبردی گردشگری ورزشی و ستاد ویژه‌ی اعزام تماشاگران گردشگر به جام جهانی 2014 برزیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دومین گردهمایی مسوولان تخصصی کمیته‌های گردشگری ورزشی استان‌ها در حالی که قرار بود ساعت 9 صبح امروز با حضور مقامات گردشگری و فدراسیون ورزش‌های همگانی برگزار شود، با 85 دقیقه تأخیر آغاز شد. در این مراسم، مدیران معاونت گردشگری‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مسوولان فدراسیون ورزش‌های همگانی و کارشناسان کمیته‌های گردشگری ورزشی استان‌ها حضور داشتند.

راه‌اندازی رشته‌ی گردشگری ورزشی در دانشگاه پرسپولیس

در این مراسم از اتوماسیون اداری انجمن گردشگری ورزشی که این گردهمایی را با همکاری دفتر توسعه‌ی گردشگری داخلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار کرده بود، رونمایی شد. سپس تفاهمنامه‌ی همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی با دانشگاه جامع علمی - کاربردی پرسپولیس به‌منظور راه‌اندازی رشته‌ی «گردشگری ورزشی» در مقطع کاردانی امضا شد.

تشکیل ستاد اعزام تماشاگر به جام جهانی 2014 برزیل

منوچهر جهانیان در این مراسم از تشکیل ستاد ویژه‌ای برای پیگیری مقدمات اعزام علاقه‌مندان و تماشاگران به جام جهانی فوتبال 2014 برزیل خبر داد و اظهار کرد: این ستاد به معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور در کنار سامان‌دهی تورهای اعزامی به جام جهانی فوتبال برزیل می‌پردازد.

معاون گردشگری همچنین از اعلام آمادگی برای میزبانی مسابقات منطقه‌یی و قاره‌یی و برنامه‌ریزی‌ بلندمدت برای برگزاری مسابقات ورزشی جهانی خبر داد و افزود: ما از راه‌اندازی آژانس‌های تخصصی گردشگری ورزشی با حضور علاقه‌مندان، اساتید و نخبگان این حوزه استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه‌ی سخنانش در حالی که رحمت‌الله رئوف - مدیرکل دفتر بازرسی عملکرد و نظارت - نیز در جلسه حضور یافت، گردشگری ورزشی را پس از حمل‌ونقل، صنعت خودروسازی و صنعت گردشگری، پردرآمدترین دانست و گفت: براساس تحقیقاتی که بین سال‌های 1967 تا 1987 و تا 2007 میلادی درباره‌ی اهمیت گردشگری ورزشی انجام شده، رشد این بخش بیش از 1300 درصد بوده است. بنابراین گردشگری ورزشی می‌تواند مکمل توسعه‌ی اقتصادی گردشگری باشد.

معاون گردشگری همچنین اظهار کرد: بیش از 50 کشور پیشرو در حوزه‌ی گردشگری ورزشی سالانه بیش از 50میلیارد دلار از محل توسعه‌ی این شاخه از گردشگری، درآمد کسب می‌کنند که این رقم با درآمد یک سال نفت ایران برابری می‌کند.

احیای ورزش‌های بومی در دستور کار معاونت گردشگری

بهروز جلالی - مدیرکل دفتر توسعه‌ی گردشگری داخلی - نیز با تشریح اهمیت گردشگری ورزشی، از دستور کار معاونت گردشگری برای احیای ورزش‌های بومی و محلی خبر داد.

10 تا 15 درصد مردم در ورزش‌های همگانی مشارکت دارند

به گزارش ایسنا،‌ نایب رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز در سخنانی درباره‌ی ضرورت توجه بیشتر به ورزش‌های همگانی و میزان سرمایه‌ای که برخی کشورها برای این حوزه صرف می‌کنند و درآمدزایی‌ای که از محل گردشگری ورزشی ایجاد می‌شود‌، گفت: میزان مشارکت مردم ایران در ورزش‌های همگانی بین 10 تا 15 درصد اعلام شده، البته تحقیق جامعی در این‌باره انجام نشده و فقط در یک رساله، به این موضوع پرداخته شده است. هرچند وزیر پیشنهادی ورزش هم در چند روز اخیر، این میزان مشارکت را 10 درصد اعلام کرد.

علیرضا صفری اظهار کرد: براساس این نتایج، جمعی از نخبگان ورزشی را گردهم آوردیم تا راهکارهایی را برای افزایش میزان مشارکت مردم در ورزش‌های همگانی ارائه کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی 50 فدراسیون برای 50 رشته‌ی ورزشی در کشور، ادامه داد: فاصله‌ی آماری ما با جهان، بسیار زیاد است، چون در دنیا 500 فدراسیون در شاخه‌ی ورزشی مستقل تعریف شده‌اند و یکی از انجمن‌های ورزشی که شاید از شنیدن نام آن تعجب کنید «انجمن پرتاب کفش» است. دیدگاه در کشورهای توسعه‌یافته این‌گونه است که آن‌ها به هر حرکتی که باعث نشاط و تحرک مردم شود، مجوز می‌دهند.

او سپس تأکید کرد: باید امکانات ورزشی را در کشور ارزان کرد و فرهنگ ورزش را ترویج داد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بخش زیادی از امکانات ورزشی کشور در اختیار ارگان‌های دولتی مختلف است‌ و مصرف‌کنندگان این امکانات بیشتر کارکنان آن ارگان‌ها هستند، اظهار کرد: در کشوری مانند ایتالیا، 50 درصد اعتبار نیروهای مسلح توسط کمیته‌ی ملی المپیک آن کشور تأمین می‌شود. در عوض، آن‌ها امکانات ورزشی خود را در اختیار همه‌ی مردم قرار می‌دهند.

نایب رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی همچنین با اشاره به درآمد کشورها از محل گردشگری ورزشی، نمونه‌ای را از اسپانیا مثال زد و گفت: درآمد کشوری مانند اسپانیا از گردشگری، معادل درآمد نفت ایران است؛ اما 20 درصد این درآمد از 400 زمین گلف به‌دست می‌آید. این کشور در زمان المپیک بارسلون، هزینه‌ی زیادی را برای ساخت استادیوم‌های مورد نیاز صرف کرد و در پایان، 34میلیارد دلار از محل آن سود برد.

تیم‌های ایرانی از اردوهای داخلی استقبال نمی‌کنند

وی بیان کرد: کشوری مانند سوئد نیز سالانه 40میلیارد فرانک از اسکی کسب می‌کند. ترکیه نیز به‌خاطر داشتن امکاناتی برای اردوهای تیم‌های ورزشی، همواره مورد استقبال بسیاری از ورزشکاران، بویژه تیم‌های ایرانی بوده است. در حالی که ایران محل‌های مناسبی برای برپایی اردوهای ورزشی دارد، ولی تیم‌ها از آن استقبال نمی‌کنند.

یک دست گرمکن ورزشی همراه با خودرو

صفری در ادامه سخنانش از پیشنهاد رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی به خودروسازان برای اهدای یک دست گرمکن ورزشی در کنار جعبه ابزاری که معمولا در صندوق عقب خودروهای تولیدی گذاشته می‌شود، خبر داد.

«آلیس در سرزمین عجایب» الگو شود

رضا خوش‌سرور - رییس انجمن گردشگری ورزشی - نیز در این مراسم با تأکید بر لزوم هدفمند کردن برنامه‌های گردشگری ورزشی، اظهار کرد: شرایط ما مانند داستان «آلیس در سرزمین عجایب» است. باید از این داستان کوتاه درس بگیریم؛ آلیس وقتی در سرزمین عجایب فرود آمد، با مسیرهای متفاوتی مواجه شد و از کلاغی راهنمایی خواست که گفت «اول بگو کجا می‌خواهی بروی تا من مسیر را نشان دهم». این داستان می‌تواند الگوی ما باشد، یعنی اول باید هدف داشته باشیم تا مسیر و برنامه مشخص شود.

حمایت از گردشگری، وظیفه است

او ادامه داد: کشوری مانند سوئد با داشتن هشت‌میلیون نفر جمعیت، 30هزار باشگاه ورزشی دارد، یعنی دولت، شهرداری‌ها را موظف کرده است تا این امکانات را ایجاد کند. مقام معظم رهبری نیز در آبان‌ماه 1391 در خراسان شمالی تأکید کردند که دولت به حمایت از کشاورزی، گردشگری و تولید موظف است.

خوش‌سرور همچنین با اعلام قصدش برای برگزاری سمپوزیوم گردشگری ورزشی تا پایان سال 1392، به پیشنهاد تشکیل ستاد اعزام تماشاگران به رویدادهای ورزشی اشاره و اظهار کرد: پس از موافقت معاون گردشگری، تا یکی دو هفته دیگر دستورالعمل این ستاد نهایی می‌شود تا برای رویدادهایی مانند جام جهانی فوتبال برزیل، برنامه‌ریزی هدفمندی انجام شود، چون همین حالا هم پیش‌ثبت‌ نام‌هایی انجام شده و چه پول‌هایی گرفته شده است. تشکیل این ستاد می‌تواند این شرایط را سامان‌دهی و کنترل کند.

وی همچنین اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با تشکیل انجمن بین‌المللی گردشگری ورزشی، مرکزیت این بخش را در سطح کشور، با محوریت جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، ورزش باستانی زورخانه‌یی اجرا شد. این گردهمایی با برگزاری نشست هم‌اندیشی کارشناسان گردشگری ورزشی تا بعدازظهر امروز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۵-۳۱ ۲۳:۲۲

بي مزه بود