• یکشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 92122516402
  • منبع : نمایندگی کرمان

/گزارش/

سارقان را در ایام نوروز ناکام کنید

سارقان را در ایام نوروز ناکام کنید

ایسنا/کرمان تعطیلات نسبتاً طولانی نوروز که از راه می‌رسد، شلوغی خیابان‌های شهر، سراسیمگی مردم برای خرید عید و کسب و کار مغازه داران هم کمرنگ‌ تر می‌شود و اینجاست که کسانی که در ایام عادی سال بی وقفه کار کردند، تعطیلات را فرصت مغتنمی دانند برای مسافرات و دست از کار کشیدن، در مقابل کسانی هم هستند که در این ایام کارشان رونق می گیرد و نوع کارشان ایجاب می‌کند که این روزها از همیشه فعالتر باشند، حتماً حدس زده‌اید از چه کسانی می‌گوییم بله منظورمان سارقین هستند که در این ایام حتی به بهای تلخ کردن کام مردم هنگام دید و یا بازدید و یا مسافرت دست از فعالیت بر نمی دارند.

تعطیلات نسبتاً طولانی نوروز که از راه می‌رسد، شلوغی خیابان‌های شهر، سراسیمگی مردم برای خرید عید و کسب و کار مغازه داران هم کمرنگ‌ تر می‌شود و اینجاست که کسانی که در ایام عادی سال بی وقفه کار کردند، تعطیلات را فرصت مغتنمی دانند برای مسافرات و دست از کار کشیدن، در مقابل کسانی هم هستند که در این ایام کارشان رونق می گیرد و نوع کارشان ایجاب می‌کند که این روزها از همیشه فعالتر باشند، حتماً حدس زده‌اید از چه کسانی می‌گوییم بله منظورمان سارقین هستند که در این ایام حتی به بهای تلخ کردن کام مردم هنگام دید و یا بازدید و یا مسافرت دست از فعالیت بر نمی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، در ایام تعطیلات نوروز یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم هنگام مسافرت و یا دید و بازدید عید، موضوع امنیت منازل است، زیرا بررسی‌ها نشان داده که سارقان حرفه‌ای به طور معمول در این ایام پرکارتر از همیشه خانه‌های خالی از سکنه را شناسایی می‌کنند و به همین دلیل است که بر اساس آمار پلیس، سرقت از منازل و مغازه ها در تعطیلات نوروزی افزایش می‌یابد این در حالیست که مسئولین نیروی انتظامی معتقدند رعایت اصول ایمنی از سوی شهروندان می تواند دزدان را در سرقت‌هایشان ناکام بگذارد.

سردار" حسین چناریان"- فرمانده انتظامی استان کرمان- ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید و آرزوی سالی خوب توأم با سلامتی و موفقیت برای تمامی هموطنان عزیز به ایسنا می‌گوید: تعطیلات عید نوروز فرصت مناسب برای سارقان است که از غفلت و کم توجهی و بی دقتی خانواده برای سرقت نهایت استفاده را خواهند برد.

وی ادامه می دهد: کلیه رده‌های پلیس پیشگیری حضور پررنگی در تامین نظم و امنیت تعطیلات نوروزی دارند، پلیس پیشگیری به عنوان یکی از پلیس‌های تخصصی ناجا بیشترین رده اجرایی مانند کلانتری، پاسگاه، فرودگاه، راه آهن و... را دارد؛ مبنای اولیه و دروازه ورودی ارتباط مردم با پلیس از طریق همین رده‌های اجرایی صورت می گیرد.

فرمانده انتظامی استان کرمان در مورد حضور پر رنگ پلیس در روزهای پایانی سال جهت تامین امنیت مراکزخرید نیز می‌گوید: به منظور آمادگی پلیس جهت برقراری نظم و امنیت کشور، برخی از طرح‌های ناجا از دی‌ماه آغاز شده است و پلیس پیشگیری در اسفندماه به منظور ایجاد امنیت مردم و کسبه در مراکز تجاری و معابر پرتردد طرح و تدابیر خاصی را پیش بینی کرده به گونه‌ای که اقدامات کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و نیز سایر رده‌های این پلیس در ماه اسفندماه پررنگ تر خواهد شد.

چناریان ادامه می‌دهد: از همه مردم می‌خواهیم که ضمن رعایت نکات ایمنی در هنگام خروج از منازل مسکونی خود از بسته بودن قفل درب ها و پنجره‌ها و بسته بودن شیرگاز خود اطمینان حاصل کنند، چرا که نبود حفاظ مناسب در ورودی دریچه‌های کولر گازی و آبی و پنجره‌ها عاملی است برای تسهیل در سرقت منازل توسط سارقان.

وی می گوید: همیشه یک اصل مهم را ابتدا به خاطر بسپارید «استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب باعث می‌شود ورود دزدان به داخل با تاخیر روبه رو شود و این همانی است که سارقان میانه خوبی با آن ندارند».

چناریان معتقد است سهل انگاری برخی از شهروندان و رعایت نکردن اصول ایمنی موجب می‌شود حدود نیمی از سرقت منازل بدون اعمال زور و به آسانی صورت گیرد.

این مقام مسئول می‌گوید: همچنین بی توجهی شهروندان به وضعیت خودرو و نوعی دستپاچگی و تعجیل آنها برای حضور در مراسم دید و بازدید عید، فرصت مناسبی را برای سوء استفاده سارقان فراهم می‌آورد تا به راحتی لوازم و وسایل داخل خورو را به سرقت ببرند.

فرمانده انتظامی استان کرمان به خانواده‌های که قصد سفر دارند هشدار داد: به هیچ وجه ممکن وجه نقد، طلا و جواهرات و اشیاء قیمتی خود را در محل‌های قابل دسترسی قرار ندهند و قبل رفتن به سفر آنها را دست اقوام درجه یک یا در گاوصندوق نگهداری کنند.

چناریان نکاتی را پیرامون امنیت منازل در تعطیلات عید و مسافرت‌های نورورزی بیان نموده و می گوید: امیدواریم با رعایت این موارد و نیز همکاری با پلیس در آستانه سال جدید شاهد حوادث تلخ و ناگوار برای شهروندان نباشیم.

توصیه‌های پیشگیری از سرقت منزل

1) حتی المقدور منزل خود را خالی نگذارید.

2) درب راهروها، نورگیرها و راه‌های ورودی را با حفاظ نرده‌ای ایمن کنید.

3) نسبت به تعویض قفل هایی که کلید یدکی آنها گم شده است سریعاً اقدام کنید.

4) در صورت خروج از منزل تنها به بستن درب خروجی اکتفا نکنید و کلید درب‌های داخلی منزل را قفل کنید.

5) از منازلی که جنب منزل متروکه یا نوساز هستند بیشتر مراقبت کنید.

6) محوطه بیرونی و درب منزل را با نصب لامپ از روشنایی کافی برخوردار کنید.

7) شماره سریال اموال خو را در دفترچه ای یادداشت و در جای مطمئن نگهداری نمایید.

8) در صورت رفتن به مسافرت اشیاء قیمتی خود را به اقوام مورد اطمینان بسپارید.

9) هنگام خروج از منزل نسبت به اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌های متوقف و افراد مشکوک در اطراف منزل خود بی تفاوت نبوده و در صورت مشاهده موارد مشکوک شماره و سایر مشخصات آنها را یادداشت و سریعاً به مرکز پلیس 110 اطلاع دهید.

10) از شیوه‌هایی استفاده کنید که سارقین متوجه عدم حضور شما در منزل نشوند مثلاً از همسایگان و آشنایان مورد اعتماد بخواهید شب‌ها لامپ ساختمان و یا اتاق منزل شما را روشن نمایند.

11) قبل از سفر همسایگان مورد اعتماد خود را در جریان قرار دهید.

توصیه‌های لازم به رانندگان عزیز

1) رانندگی در هنگام خستگی یا بیماری، استقبال از حادثه است.

2) هنگام رانندگی عجله نکنید، 40 درصد تصادفات ناشی از عجله در رانندگی است.

3) با بستن کمربند، ایمنی و سلامت را برای خود و دیگران به ارمغان بیاورید.

4) کنترل سرعت غیر مجاز یعنی کاهش تلفات رانندگی

5) استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی خلاف مقررات و مشمول قوانین راهنمایی و رانندگی بوده و موجب کاهش عکس العمل به موقع و مناسب هنگام بروز حوادث می گردد.

6) هنگام سوار شدن همیشه اول بچه‌ها و سپس خودتان سوار شوید و هنگام پیاده شدن اول بزرگترها و سپس بچه‌ها پیاده شوند.

7) در هنگام رانندگی مراقب باشید بچه ها سر و دستشان را از پنجره اتومبیل بیرون نیاورند.

8) از سوار کردن اعضای خانواده یا مسافر در عقب وانت پرهیز نمایید.

سردار چناریان همچنین از آماده باش همه نیروهای پلیس، افزایش تعداد واحدهای گشت سیار و به کارگیری تدابیر ویژه برای کنترل مجرمان در جهت تامین امنیت مردم در نوروز خبر می‌دهد و می گوید: هر چند پلیس در ایام تعطیلات نوروزی با بسیج تمام نیروها نهایت تلاش را برای تامین امنیت شهر و شهروندان به کار می گیرد، اما قطعا رعایت توصیه ها و هشدارهای پلیس از سوی شهروندان هنگام سفر یا دید و بازدید عید نقش موثری در ناکام گذاشتن مجرمان برای ارتکاب سرقت خواهد داشت .

گزارش از: فرزانه لشکری، خبرنگار ایسنا منطقه کویر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha