• جمعه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93021207943
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

وزیر کشور در بازدید از مرکز مدیریت بحران شهر تهران:

مرکز مدیریت بحران سوانح و حوادث کشور احداث می‌شود

مرکز مدیریت بحران سوانح و حوادث کشور احداث می‌شود

وزیر کشور گفت: مرکز مستقل و واحدی برای مدیریت بحران سوانح و حوادث کشور با بهره‌گیری از تجربیات شهرداری تهران در ایجاد مرکز مدیریت بحران پایتخت به منظور رصد تمامی سوانح و حوادث طبیعی و انسان‌ساز احداث می شود.

وزیر کشور گفت: مرکز مستقل و واحدی برای مدیریت بحران سوانح و حوادث کشور با بهره‌گیری از تجربیات شهرداری تهران در ایجاد مرکز مدیریت بحران پایتخت به منظور رصد تمامی سوانح و حوادث طبیعی و انسان‌ساز احداث می شود.

به گزارش سرویس «شهری» ایسنا، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سید حسین هاشمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار، سردار ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و هیات همراه از مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران بازدید کردند.

وزیر کشور در پایان بازدید در جمع خبرنگاران گفت: هدف این بازدید آشنایی با فعالیت‌های شهرداری تهران در این حوزه بودتا در طراحی نهایی ساختار ستاد و سازمان مدیریت بحران کشور که در حال حاضر مشغول انجام اقدامات مربوط به آن هستیم، از تجربیات شهرداری و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در این زمینه استفاده کنیم.

وی گفت: خوشبختانه شهرداری تهران تاکنون طرح‌ها و برنامه‌های بسیار خوب، غنی و منسجمی در حوزه مدیریت بحران اجرا کرده است ، از جمله آن که علاوه بر احداث اتاق مدیریت بحران در 22منطقه مختلف شهر تهران ستاد مدیریت بحران تشکیل داده است.

وزیر کشور افزود: اما با توجه به جمعیت و وسعت زیاد تهران این امکانات در بحران‌های بزرگ پاسخگو نخواهد بود و حجم طرح‌ها و کارها باید افزایش یابد تا تامین کننده تمامی نیازها باشند.

وی افزود: از همین رو ایجاد و احداث مرکز مدیریت بحران کشور در ابعادی بزرگتر و با امکانات بیشتر در کنار مرکز مدیریت بحران تهران و برای رسیدگی به امور مدیریت بحران کل کشور ضروری است تا آن مرکز ، مکانی برای رصد تمامی بحران‌های کشور باشد. در آنجا باید نقشه‌های اماکن بحرانی و آسیب پذیر موجود باشد و سوانح و مخاطرات به طور دائم رصد شود.

رحمانی فضلی گفت: اگر چه احتمال وقوع حوادث بزرگ طبیعی کم است، اما وجود ساختار و نظام مدیریت بحران برای اجرای طرح‌های پیشگیری و آمادگی ضروری است و بر همین اساس این ساختار برای کل کشور در وزارت کشور و برای پایتخت در شهرداری تهران دیده شده است.

وی با بیان این نکته که اگر آمادگی لازم را بدست نیاوریم، میزان تلفات و خسارات در حوادث بزرگ به شدت افزایش می‌یابد، گفت: باید همزمان دولت ، مجلس و مردم در ایجاد و تقویت ساختار مدیریت بحران همکاری و کمک نمایند به خصوص آنکه با فراگیری آموزش‌های لازم مردم می‌توانند به دیگران کمک کنند و در این امر فعال باشند.

وزیر کشور یادآور شد: مهلت قانون اولیه تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در حال اتمام است و در تلاشیم تا پیش‌نویس قانون جامع و جدیدی را تهیه و برای تصویب به مجلس ارائه کنیم بنابراین باید با کمک مجلس و مسئولان این بخش در شهرداری و کشور، تجربیات اجرای قانون قبلی ، ایرادات، اشکالات و پیشنهادات مشخص و در تدوین و تصویب قانون جدید لحاظ شود.

همچنین در این بازدید دکتر احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز در سخنانی ضمن استقبال از حضور وزیر کشور و هیات همراه در اتاق مدیریت بحران تهران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در جمع مدیران شهرداری مبنی بر مدیریت جهادی و تعامل میان شهرداری و دولت به تاریخچه شکل‌گیری این مجموعه اشاره کرد و گفت: در تهران 55 مخاطره شناسایی شده که از میان آنها 13 مخاطره قریب‌الوقوع و دارای احتمال بیشتر است. زلزله ، روانگرایی، آتشفشان،زمین‌لغزش، فرونشست،سیلاب، آتش‌سوزی، انفجار، حوادث کوهستان و سوانح شهری از آن جمله است.

وی افزود: موقعیت مکانی و زمین‌ساختی شهر تهران از جمله قرارگیری شهر تهران در پهنه گسلی باعث تشدید این مخاطرات می شود. وجود بافت‌های فرسوده و متراکم شهری و فرسودگی شریان‌های حیاتی نیز از عوامل تشدید کننده این وضعیت هستند.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران تهران گفت : مطالعات زیادی در این مجموعه انجام شده و تمامی خروجی‌ها و اقدامات عملی بر اساس مطالعات پایه انجام شده است مانند پروژه ریز‌پهنه‌بندی لرزه‌ای شهر تهران، طرح جامع کاهش خطر‌پذیری ، طرح توانمندسازی مدیریت بحران و واکنش اضطراری در 72 ساعت اولیه پس از وقوع زلزله،ظرفیت‌سازی برای کاهش خطر پذیری لرزه‌ای، طرح اسکان اضطراری و موقت ، ایجاد و توسعه سامانه پایشی تخمین تلفات و خسارت و آموزش و سنجش میزان آگاهی شهروندان.

صادقی افزود: زیر ساخت‌های آمادگی شهر تهران با وضعیت مطلوب فاصله دارد و باید برخی ابهام‌ها بر طرف و زمینه‌های تعامل و همکاری بیشتر نهادها، میزان مسئولیت‌ها و سطح‌بندی حوادث ملی، استانی و شهرستانی، عمق ماموریت ها، نحوه ارتباط و هماهنگی، نقش شورای هماهنگی مدیریت بحران، جایگاه وحدت فرماندهی و منابع تامین مالی مشخص و شفاف شود.

وی همچنین پیشنهاد داد که به منظور افزایش آگاهی و آمادگی مدیران کشور با مقوله مدیریت بحران و تقویت دغدغه آنان به موضوع مدیریت سوانح، اردوی آموزشی مدیریت بحران برای مدیران کشوری برگزار شود.

عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در سخنانی خطاب به وزیر کشور و هیات همراه گفت: شهردار تهران در 22 منطقه، 22 ستاد مدیریت بحران ایجاد کرده است و بر اساس تعامل جدیدی که بین فرمانداری، شهرداری و استانداری صورت گرفته جلسات مربوط به مدیریت بحران سازمانها و نهادها در هر منطقه‌ای در ساختمان ستاد مدیریت بحران آن منطقه تشکیل شود تا هم مدیران با یکدیگر و اتاق‌های مدیریت بحران مناطق ین مکان‌ها آشنا شوند و هم ساختار فرماندهی آن منطقه مشخص شود.

وی با اشاره به یک مورد موفق گردهمایی مدیران و تمرین هماهنگی و اقدام در اتاق مدیریت بحران گفت: به هر حال اینجا مجموعه بسیار ارزشمندی است که در نوع خود در کشور ما بی نظیر و در حال توسعه و رشد است.

همچنین وزیر کشور و هیات بلند پایه همراه در ادامه از بخش‌های مختلف این مرکز شامل شبکه لرزه‌نگاری شهر تهران، سامانه تخمین سریع تلفات و خسارات، تجهیزات و سامانه های ارتباطی مرکز پایش و سامانه هشدار سریع زلزله بازدید کردند و از نزدیک با توضیحات ارائه شده در هر بخش در جریان فعالیت این مرکز قرار گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha