• شنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 93031708117
  • منبع : نمایندگی البرز

دولت فقط به 50 درصد از تعهدات خود در خصوص مترو کرج عمل کرده است

دولت فقط به 50 درصد از تعهدات خود در خصوص مترو کرج عمل کرده است

ایسنا/البرز مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج گفت: در خصوص متروی کرج، دولت طی 4، 5 سال اخیر در نهایت به 50 درصد از تعهداتش عمل کرده که عامل اصلی ایجاد تاخیر زمانی در بهره‌برداری از پروژه نیز همین معضل بوده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج گفت: در خصوص متروی کرج، دولت طی 4، 5 سال اخیر در نهایت به 50 درصد از تعهداتش عمل کرده که عامل اصلی ایجاد تاخیر زمانی در بهره‌برداری از پروژه نیز همین معضل بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهندس علی اصغر همتی، مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و حومه در جمع خبرنگاران از ایجاد مقدمات قانونی جهت انتشار یکصد میلیارد تومان اوراق مشارکت از طریق سیستم بانکی خبرداد و اظهارکرد: لایحه مذکور از طریق سازمان به پارلمان شهری ارسال شده و پس از چکش‌کاری در کمیسیون برنامه و بودجه برای تصمیم‌ گیری نهایی به صحن علنی شورای شهر می‌رود که در صورت موافقت و رأی مثبت وکلای مردم، بانک عامل نسبت به اخذ مجوز از بانک مرکزی اقدام می‌نماید که پروسه زمانی انتشار اوراق مشارکت دو ماهه است و از طریق شبکه‌های سراسری در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

وی احداث «مجتمع‌های ایستگاهی» را یکی دیگر از کانال‌های جذب نقدینگی در کوتاه مدت برشمرد و افزود: چند قطعه زمین در جوار محل احداث ایستگاه‌های مترو که مالکیت آنها در اختیار سازمان قطار شهری و شهرداری کرج می‌باشد، در قالب یک بسته پیشنهادی در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است تا نقطه نظرات خود جهت احداث فضاهای تفریحی وگردشگری و تجاری در آنها را اعلام نمایند و در صورت حصول نتیجه قطعی و با نظر مساعد استانداری البرز بتوان در یک فرایند زمانی کوتاه بخشی از بار مالی پروژه عظیم مترو را از این روش تأمین کرد.

این مسئول خاطر نشان کرد: بر اساس قانون، دولت مکلف به پرداخت 50 درصد از هزینه‌های ساخت مترو در شهرهای با جمعیت بالای 500 هزار نفر است که در قالب پرداخت‌های نقدی صورت می‌گیرد اما در خصوص متروی کرج، دولت طی 4، 5 سال اخیر در نهایت به 50 درصد از تعهداتش عمل کرده که عامل اصلی ایجاد تاخیر زمانی در بهره برداری از پروژه نیز همین معضل بوده است.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل، مدیریت شهری نیز موفق به عمل به تعهدات مالی خود نشده و در نهایت با مرور زمان و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، قیمت مصالح و سیر صعودی گرانی و تورم هر روز شاهد پیچیده‌تر شدن اوضاع هستیم.

به گفته وی، بهترین گزینه برای جلوگیری از تأخیر بیشتر در تکمیل خطوط متروی کلانشهر کرج اتکا به منابع مالی استانی و شهری و صرف نظر کردن از حمایت‌های مالی دولت است که دراین راستا زمین‌های تحت مالکیت شهرداری و تبدیل به احسن بخشی از آنها گزینه طلایی برای جذب نقدینگی مورد نیاز در کوتاه مدت محسوب می‌شود.

این مسئول شهری با بیان اینکه پروژه عظیم 3 هزار میلیارد تومانی ساخت قطار شهری کرج با پروژه احداث بلوار و آسفالتکاری و جدولگذاری معابر تفاوت‌های اساسی دارد، نیاز مشخص مترو را «تزریق مالی» در کوتاه مدت دانست و گفت: مدیران استانی و شهری باید پرونده‌ای جداگانه به نام «قطار شهری» را در برنامه‌های کاری خود بگشایند و هر ماه و هر روز پیگیر میزان پیشرفت پروژه شوند تا از این رهگذر در جریان مشکلات سازمان قرار بگیرند و برای حل آنها پیش گام شوند.

وی همچنین بر آمادگی سازمان متبوعش برای انجام آزمایش راستی‌آزمایی در خصوص میزان پیشرفت پروژه و تعیین میزان صحت و سقم موارد مطرح شده تأکید کرد.

همتی درپایان با بیان اینکه تنها در خط دو قطار شهری کرج احداث 13 ایستگاه پیش‌بینی شده است و مسافرگیری با بهره برداری از دو ایستگاه در فاز نخست انجام می‌شود، اظهارکرد: اکنون ایستگاه‌های 45 متری گلشهر و بوستان جهان در مرحله نصب پله برقی، نصب آسانسور و انجام نازک کاری قرار دارد و با بهره‌برداری از آنها طی یک و اندی سال آینده، به مرور و با تخصیص منابع مالی مورد نیاز کار تکمیل ایستگاه‌های میانی نیز انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha