• یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93061609175
  • خبرنگار : 71021

درپی کلاهبرداری یک آژانس گردشگری رخ داد

تعرض به حریم خصوصی ایرانی‌ها در ترکیه

تعرض به حریم خصوصی ایرانی‌ها در ترکیه

در حالی‌ که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تشدید نظارت‌ها بر فعالیت دفاتر مسافرتی و تورهای گردشگری خبر داد و از مسافران خواست تا از آژانس‌های مجاز و معتبر خرید کنند؛ اما هربار از بدتعهدی برخی آژانس‌های گردشگری در عرضه‌ی خدمات در تورهای داخلی و خارجی، کم‌فروشی، گران‌فروش و آواره و رها شدن مسافران در کشورهای دیگر، گزارش‌هایی به گوش می‌رسد.

در حالی‌ که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تشدید نظارت‌ها بر فعالیت دفاتر مسافرتی و تورهای گردشگری خبر داد و از مسافران خواست تا از آژانس‌های مجاز و معتبر خرید کنند؛ اما هربار از بدتعهدی برخی آژانس‌های گردشگری در عرضه‌ی خدمات در تورهای داخلی و خارجی، کم‌فروشی، گران‌فروش و آواره و رها شدن مسافران در کشورهای دیگر، گزارش‌هایی به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، حدود یک هفته‌ی پیش، خانواده‌ای با یک آژانس دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی به ترکیه سفر کرد، هزینه‌ی تور شش روزه همراه با اقامت در هتل 5 ستاره، چهارمیلیون و 800هزار تومان برای هر نفر بود؛ اما مسافران این تور بعد از یک روز اقامت در هتل، با شوک بزرگی مواجه شدند؛ تخلیه‌ی اتاق‌ها از وسایل مسافران و حتی دست‌درازی خدمه‌ی هتل به گاوصندوق داخل اتاق‌ها!

این ماجرا به‌خاطر اتفاق و برخوردی که در هتل با مسافران ایرانی شد، با آمدن پلیس ترکیه پیگیری شد. مسافران بعدا متوجه شدند که آژانس مسافرتی‌شان به هتل پولی نداده است.

تمام مسافرانی که با واسطه یا مستقیم، با این آژانس به ترکیه رفتند، گرفتار این موضوع شدند، یا اتاق‌های‌شان در هتل تخلیه شد یا آن‌ها را از همان بدو ورود، نپذیرفتند.

برخی مسافران دوباره به هتل پول دادند تا از آوارگی خلاص شوند. نزدیکان این مسافران در تهران به دفتر آژانس مراجعه کردند تا سر از ماجرا درآورند؛ اما با جمعیت زیادی از معترضان روبه‌رو شدند. ظاهرا داستان، «کلاهبرداری» است.

جریان تا زمان بازگشت مسافران به ایران هم ادامه داشت؛ آژانس یادشده به شرکت هواپیمایی هم پولی نداده بود و گردشگران مجبور شدند باز هم با هزینه‌ی خودشان، بلیت برگشت به ایران را بخرند.

یکی از بستگان مسافران این سفر در تماسی که با ایسنا گرفت، گفت: فقط مسافران این آژانس دچار مشکل نشده‌اند، برخی افراد نیز با واسطه و از آژانس‌های دیگر تور این دفتر را خریده بودند که آن‌ها هم متضرر شدند، هم مسافر و هم آژانس‌های واسطه.

به گفته‌ی این شخص، براساس جمعیت معترضانی که در محل آژانس جمع شده بودند یا پرونده را از طریق دادسرا پیگیری می‌کنند، شاید نزدیک به 400 نفر شاکی این پرونده باشند.

آژانس به مسافران اعلام کرده، شرکایش پول‌ها را گرفته و فرار کرده‌اند.

برخی مسافران بعد از برگشت، از آژانس متخلف شکایت کرده‌اند و پرونده در دادسرا در حال پیگیری است؛ اما معلوم نیست سرانجام چه خواهد شد؟

برای برخی مسافران که این موضوع را با ایسنا در میان گذاشتند، موضوع اصلی گرفتن پول یا خسارت نیست، برخوردی است که با آن‌ها شده، مخصوصا در ترکیه و توسط خدمه‌ی هتل که به خود اجازه دادند، بدون در نظر گرفتن حقوق اتباع و گردشگران خارجی، اتاق‌ها را در غیاب آن‌ها تخلیه کنند و حتی قفل گاوصندوق داخل اتاق را هم باز کنند!

این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آخرین اطلاعیه‌اش اعلام کرد که تا به حال، 150 ناظر با 50 اکیپ برای نظارت محسوس و نامحسوس در تورهای مسافرتی و کنترل و تطبیق قیمت با خدمات دفاتر خدمات مسافرتی اعزام شده است. با این حال، معلوم نیست چرا با وجود این همه نظارت دوره‌ای، فصلی، محسوس و نامحسوس، باز هم شاهد فعالیت آژانس‌ها و تورهای غیرمجاز و حتی تخلف آژانس‌های مجاز هستیم؟

اسامی شاکیان و همچنین نام دفتر خدمات مسافرتی یادشده نزد خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محفوظ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۰۸:۰۲

حداقل اسم آژانس رو اعلام مي رديد که يه بدبخت ديگه اي نره بليط بگيره!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۰۸:۴۴

خب اعلام كنيد مردم از اين آژانس تور نخرند

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۰۹:۲۴

من در تركيه تحصيل مى كنم، تيتر خبرتان به گونه اى است كه قصد داريد تركيه را نا امن جلوه دهيد در حالى كه در متن خبر مشخص مى شود كلاهبردارى از سوى يك آژانس ايرانى بوده است . در تركيه بشدت از توريستها حمايت مى شود . خودم شاهد بود كه پليس هاى مخفى در خيابان كه حفاظت توريستها را بر عهده دارند بشدت از هر توريستى حمايت مى كنند . رفتار هتلها و مردم تركيه هم با توريستها بويژه ايرانيها بسيار خوب است .

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۰۹:۳۸

واقعا از اينکه در چنين مملکتي زندگي ميکنم گاهي متاسف ميشم. چطور چنين متخلفاني شاسايي ميشن اما خبرگزاري ها حتي اسمي از اونا نميبرند. دوستان گناه مردم چيست ؟ چرا با کتمان و مخفي کاري سعي در حفظ وجهه و جايگاه اونا داريد .. چرا اسامي را اعلام نميکنيد؟؟؟ اين خيانتي است به مردمي که ندانسته در دام اين شيادان مي افتند

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۱۰:۲۱

اين يه مورد رو نميشه به پاي صدها تور نوشت.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۱۱:۲۴

آژانس كلاه برداري كرده...باز اسمش رو نبايد گفت!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۱۱:۳۱

شما مثل روزنامه هاي زرد از تيتر متفاوت از متن براي فروش بيشتر استفاده كرديد كه از خبرگزاري شما بعيد بود معناي اين تيتر يعني به ايرانيان در تركيه تجاوز شده است واقعا متاسفم

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۱۵:۳۷

تعرض به معني تجاوز نيست، هر رفتار غيرمتعارف در هر كشوري با اتباع خارجي به منزله تعرض است و برخورد لازم را مي‌طلبد

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۶ ۱۶:۰۵

"تعرض به حريم خصوصي" دقيقا مصداق اتفاقي است كه در تركيه براي اتباع ايراني رخ داده است. ضمن آنكه در اين مورد وسايل مسافران از اتاق‌هايشان خارج و حتي به گاوصندوق‌هاي آنان توسط خدمه دست‌درازي شده است كه در اين‌باره مديركل ميراث فرهنگي استان تهران نيز تاكيد كرده هتل يادشده به هيچ وجه حق نداشته وسايل مسافران را بيرون بريزد و به گاوصندوقهايشان دست درازي كند. اعلام نام آژانس بار حقوقي را به اين خبرگزاري تحميل مي‌كند.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۷ ۱۸:۲۹

اين‌گونه تحقيرها در كشورهاي مختلف به گونه‌هاي مختلف بروز پيدا مي كند. مثلا وقتي در كوالالامپور به مسؤولان برخي از هتل‌ها مراجعه مي‌كني و خدماتي را مطالبه مي‌كني، جلو جمع مي گويند اين خدمات در طبقه‌بندي ايراني‌ها قرار نمي گيرد.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۸ ۰۸:۲۳

لطفا اسم آژانس و نام هتل را اعلام کنيد

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۸ ۰۸:۴۶

چه ربطي به تركيه داره؟ دزد ايراني اين مشكل رو بوجود آورده. تيتري كه زديد درست نيست.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۸ ۲۲:۴۰

متاسفم براي ايرانيهاي که پول اين کشور را تو حلق كساني که دشمن ايران وايراني هستند ميريزند.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۲۰ ۱۰:۵۱

منظور شما حتما عربستان بوده

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۹ ۱۳:۰۲

تابستان دو سال پيش دقيقا همين اتفاق براي من و خانواده ام افتاد. وقتي از ترکيه با آژانس تهران تماس گرفتيم، اول که رييس آژانس زير بار نمي رفت تا اينکه بعد از اينکه کلي باهاش دعوا کرديم و دامادمان تو تهران رفت دفتر آژانس، رييسشون بدون عذرخواهي با پررويي مي گفت حالا شما پول هتل رو که حدود ... دلار مي شد را پرداخت کنيد، وقتي برگشتيد تهران باهاتون حساب مي کنيم. تو يک هفته سفر کارمون شده بود هر روز از صبح تا بعد از ظهر بايد زنگ مي زديم تهران تا اين آقاي رييس دزد رو پيدا کنيم. آخرش در آخرين دقايق روز پنجشنبه پول رو داد به دامادمون تا از طريق صرافي پول واريز بشه. حالا اين وسط من و خواهرم نبايد مي ذاشتيم که مادر مريضم و بقيه متوجه اصل قضيه بشن که نگران نشن. از اونطرف هم با خواهش و گرو گذاشتن و دادن تعهد کتبي از مديريت هتل وقت بيشتر مي گرفتيم. تازه همون موقع هم خبردار شديم که يک آژانس ديگه با يک عده مسافر ديگه هم همين کارو کرده و اون بدبختها رو شبانه تو همون فرودگاه ترکيه قال گذاشتن و اصلا کارشون به هتل نرسيد.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۹ ۱۸:۴۹

الان اوني که اين دزدي رو کرده تو کشور مورد اتهام نيست اصلا؟ با اين تيتري که زديد؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۲۱ ۱۴:۰۰

ماجرايي كه آقاي احمدرضا تعريف كرد دقيقا بلايي بود كه سر ما دو سه سال پيش در كوالالامپور اومد و سفر زهرمون شد از بس هر روز ما رو تهديد ميكردن كه تا پايان سفر پول رو بايد پرداخت كنيم و ما هم روزي چند بار به آژانس و اقواممون در تهران زنگ ميزديم آخرشم در آخرين روز خودمون پول رو از تهران دريافت و پرداخت كرديم بعد اومديم تهران در شرايطي كه يك عذرخواهي هم از ما دريغ شد بابت استرسي كه كشيديم، اصل پول بهمون پرداخت شد. البته اميدي هم نداشتيم كه طبق قراردادمون بريم شكايت كنيم و خسارت بگيريم

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۲۲ ۱۱:۱۳

ايسناي عزيز، همين اطلاع رساني خبرگزاري محترم دانشجويان را ارج مينهيم. اما براي يک بار هم که شده از هيچ شخص حقيقي و حقوقي نترسيد و نام آژانس مردم آزار را اعلام کنيد. ذکر اين خبر بدون اعلام نام آژانس بي احترامي به حقوق مردم و مخاطبان خبرگزاري شماست! حقيقت يکي از ارکان رسالتهاي وسايل ارتباط جمعي است!