غلامرضا مصباحی مقدم طی نطقی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به بحران کمآبی و رابطه استغفار و توبه با نزول باران، انتقاد از نرخ رشد اعلام شده، بررسی بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود پرداخت و همچنین از طولانی شدن روند مذاکرات هستهای انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس گزارش وزارت نیرو با کمبود آب شرب در تهران و چند شهر دیگر و کمبود آب کشاورزی در مناطق زیادی از کشور و خشک شدن دریاچههای ارومیه، هامون و زاینده رود و کاهش آب پشت سدهای کشور مواجه هستیم. حتی سخن از بحران آب و افت آبهای زیرزمینی مطرح است.
او برای رفع این مشکل پیشنهاد داد: هم باید آب کشور را مدیریت کرد و از مردم نیز به طور جدی خواست که در مصرف آب صرفهجویی کنند، هم روشهای بهرهبرداری از آب را اصلاح کرد که موجب برکت و افزونی نعمتهای الهی است هم باید برای نزول رحمت الهی استغفار و توبه کرد و دست به دعا برداشت و نماز باران خواند زیرا استغفار و توبه بر اساس آیات قرآن کریم رابطه تنگاتنگی با نزول باران دارد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق میان دستور خود به بحث تورم و خروج از رکود پرداخت و گفت: اعلام هدفگذاری خروج از رکود و مهار تورم از سوی دولت نشان از تشخیص درست دولت از مشکلات اقتصادی است و نرخ 21 درصد تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران برای یک سال گذشته قابل قبول است.
او همچنین تأکید کرد: دولت باید جلوی رشد بیرویه نقدینگی را بگیرد. نرخ 31 درصد یک سال گذشته نمیتواند به کاهش بیشتر رشد تورم و دست یافتن به تورم یک رقمی منتهی شود. اما نرخ رشد 4/6 درصد اعلام شده که در مطبوعات ذکر شده به شدت غلط و غلط انداز است. مگر میشود نرخ رشد 5/8- درصد سال گذشته در سه ماهه اول سال 93 به 4/6 + رسیده باشد؟ این به افسانه شبیهتر است.
مصباحی مقدم گفت: احتمال دارد در مقایسه سال 93 با 92 این نرخ رشد به دست آمده باشد که با کم کردن 4/6 از نرخ 5/8 - نتیجه 1/2- میشود. یعنی هنوز نرخ رشد زیر صفر است.
این نماینده مجلس در ادامه از بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود و تورم نیز انتقاد کرد و گفت که این بسته نیاز به اصلاحات جدی دارد.
مصباحی مقدم اظهار کرد: اولا" این بسته با سیاستهای اقتصاد مقاومتی انطباق ندارد؛ مبانی آن با مبانی اقتصاد مقاومتی ناهماهنگ است. ثانیا" ماده 24 لایحه که 40هزار میلیارد تومان بدهی دولت و بانکهای دولتی را با تسخیر داراییهای خارجی بانک مرکزی تهاتر میکند برخلاف قانون اصلاح قانون نظام پولی و بانکی است که سال گذشته تصویب شد؛ بعلاوه چنین کاری یک اقدام صوری برای تسویه بدهی دولت است که مشکلی را حل نمیکند و زمینه را برای استقراض مجدد دولت و ایجاد خط اعتباری جدید بانکها و اضافه برداشت فراهم میسازد و دارای آثار تورمی زیادی است.
او ادامه داد: ماده دیگری که کاهش واریزی ناشی از صادرات نفت به 20 درصد را مطرح ساخته اولا با بند 18 سیاستهای اقتصاد مقاومتی که حکم به افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی و منابع حاصل از صادرات نفت و گاز جهت وابستگی بودجه به نفت را میکند ناسازگاری کامل دارد. ثانیا با سیاستهای برنامه پنجم و اصل 44 قانون اساسی که حکم به کاهش سهم دولت از اقتصاد ملی میدهد ناسازگاری دارد. همچنین با بند 16 سیاستهای اقتصاد مقاومتی که منطقی سازی اندازه دولت را مطرح میکند ناسازگاری دارد.
مصباحی مقدم در بخش دیگری از نطق خود، تصریح کرد: اکنون 30 سال از اجرای قانون نظام بانکداری بدون ربا در ایران میگذرد. آسیبشناسی این قانون، آییننامهها و عملکرد 30ساله آن ضرورتی غیر قابل انکار دارد. تجربه جهانی بانکداری بدون ربا و اصلاح پیاپی آن، طراحی ابزارهای نوین و روشهای جدید ابتکاری در برابر ما است. مطالعات داخلی در سطح دکترا و کارشناسی ارشد و مطالعات برخی کارشناسان اقتصاد در قالب پروژههای پژوهشی عملکرد بانکداری ربا در ایران تجربه ارزشمندی است که ظرفیت لازم برای بازنگری و اصلاح قانون بانکداری بدون ربا را به ما میدهد.
او اظهار کرد: امروزه منشأ بسیاری از مشکلات کشور عملکرد نظام بانکی است. بحران ارزی سالهای اخیر، رشد شدید نقدینگی، رشد معوقات بانکی، رشد بدهی دولت به بانکها، عدم ثبات نرخ سود سپردهها، صوری بودن غالب فاکتورها و حاکمیت سود پول بر بانکها از جمله آسیبهای نظام اقتصادی در کشور است که نیاز به بازنگری را نشان میدهد.
به گفته این نماینده مجلس کارگروهی از دو کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصاد در حال رسیدگی به این موضوع است که در آیندهای نزدیک به صورت طرح در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت.
مصباحی مقدم مذاکرات هستهای ایران و گروه 1+5 بسیار طولانی ارزیابی کرد و گفت: این مسأله از سویی نشان از خوشبینی غیرواقعبینانه آغاز مذاکرات است. البته مقام معظم رهبری همواره عدم خوشبینی خود را به این مذاکرات اعلام کردند و درعین حال از مذاکره کنندگان ایرانی حمایت کردهاند. این طولانی شدن مذاکرات از سوی دیگر نشان ترفندهای استکباری طرفهای غربی است. خوشبختانه مذاکره کنندگان ایرانی هوشیاری نشان دادند و خط قرمزهای تعیین شده توسط مقام معظم رهبری را رعایت میکنند و از این جهت شایسته تقدیر و تشکراست؛ چه توافق حاصل شود و چه توافق حاصل نشود.
انتهای پیام
نظرات