• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 93072815671

معاون فرهنگی قوه قضاییه:

اسیدپاشی خود یک منکر است

اسیدپاشی خود یک منکر است

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت که اسیدپاشی شرعا حرام و قانونا ممنوع است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت که اسیدپاشی شرعا حرام و قانونا ممنوع است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان و اینکه گفته می‌شود این امر به بهانه امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود، اظهار کرد: هیچ آمری برای امر به معروف و نهی از منکر از اسیدپاشی استفاده نمی‌کند. اسیدپاشی شرعا حرام و قانونا ممنوع است.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه این موضوع را با امر به معروف و نهی از منکر پیوند نزنند؛ چرا که خود اسیدپاشی منکر است.

معاونت فرهنگی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه تبلیغات منفی دشمنان در مقابل این فریضه وجود دارد تا آن را زیر سوال ببرند، گفت: دادستانی اصفهان پیگیر اسیدپاشی است.

وی ادامه داد: این امر باید ریشه‌یابی شود؛ چرا که اینگونه اسیدپاشی‌ها در حوزه اختلافات شخصی است و در حوزه امر به معروف و نهی از منکر نیست.

صادقی در ادامه با بیان اینکه مساله امر به معروف و نهی از منکر بر مبنای احساس نیاز جامعه صورت می‌گیرد، گفت: مساله امر به معروف و نهی از منکر در دستور کار معاونت فرهنگی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در بعضی موارد دیده شده آمران را مضروب و مجروح و حتی شهید می‌کنند که آخرین نفر شهید علی خلیلی بوده که پرونده وی در ستگاه قضایی مطرح است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه در چهارم و پنجم آبان ماه همایش امر به معروف و نهی از منکر با حضور رییس قوه قضاییه برگزار می‌شود، گفت: هدف اصلی این همایش حمایت قانونی از آمران و مسائل مربوط به آن است.

صادقی با اشاره به نشست معاونت فرهنگی قوه قضاییه که هفته گذشته در مشهد با حضور روسای کل دادگستری سراسر کشور طی سه روز انجام شد، گفت: برنامه‌های حوزه مدیریت فرهنگی در قوه قضاییه و در حوزه اخلاق حرفه‌ای، مسائل سیاسی و منطقه‌ای، مسائل خانواده و ... را پیگیری می‌کنیم.

صادقی با بیان این که نیاز به قانون امر به معروف ونهی از منکر داریم، گفت: در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و احیای بیشتر این فریضه مهم نیاز بود ستادی تشکیل شود و بین دستگاه‌های مختلف هم هماهنگی ایجاد کند.

وی با اشاره به این که بعضی افراد معتقدند با ایجاد سازمان و وزارتخانه در این زمینه مشکل حل نمی‌شود، گفت: همه‌ دستگاههای کشور باید در راستای امر به معروف و نهی از منکر کار کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه اشکال طرح امر به معروف و نهی از منکر را حضور فقط یک نماینده از قوه قضاییه دانست و اظهار کرد: دادستانی و معاونت فرهنگی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم که در این مساله دخیل هستند نیز باید به طور مستقل نماینده‌ای در این ستاد داشته باشد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه مسابقات استانی قرآن به اتمام رسیده و مرحله منطقه‌ای آن امروز برگزار می‌شود، گفت: مسابقات سراسری آن در اواخر دی ماه در تهران برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره آثار اجتماعی اجرای احکامی مانند سنگسار و امثالهم، گفت: هر مجازاتی آثار مثبت و منفی دارد، باید پیامد اجرای احکام ارزیابی اخلاقی شود.

صادقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم به‌روز بودن برخی قضات، گفت: در مورد بی‌خبری قضات قضاوت نمی‌کنم، اما این امری است که همه جا یافت می‌شود و ما برنامه‌ای برای افزایش آگاهی قضات داریم تا قضات اگر بخواهند حکمی صادر کنند بر مبنای واقعیات سیاسی باشد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه همچنین در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس، افزود: مجازات‌های جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی آمده و آموزش‌هایی در این خصوص به قضات داده شده و قضات ملزم به اجرای آنها هستند.

وی ادامه داد: اجرای مجازات جایگزین در دست محاکم قرار گرفته و بنای دادگاه بر این نیست که احکام را خبری کند. احکام را به صورت کلی می‌توان گفت اما نباید آبروی محکومان را ببریم.

صادقی درباره محور همایش هفته آینده این معاونت، اظهار کرد: برای این همایش 13 محور مطرح شده که از اصل 8 قانون اساسی آغاز و تا سایر مسایل مربوط ادامه پیدا می‌کند. در این راستا 13 محور اصلی و 58 زیرمحور برای استان ها تبیین شد تا در کارگروه‌های علمی و اجرایی و نشست‌های تخصصی استان ها به بحث و تبادل نظر پرداخته و نتایج آن را برای طرح در کمیسیون های همایش به ستاد برگزاری ارسال کنند.

وی ادامه داد: در این همایش مسئولان قضایی تمامی استان ها را درگیر کردیم که در نهایت 31 گزارش متفاوت از استان‌ها دریافت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۱۶:۳۲

هر دم از اين باغ بري ميرسد

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۱۶:۳۵

خود افراد اختلافات خانوادگي رو تکذيب کردن.

avatar
۱۳۹۳-۰۷-۲۸ ۱۶:۵۶

هر موقع اين اتفاق در جامعه ما پيش مياد مسئولين دنبال چاره هستند بهتر نبود به جاي اين شعارها از اول اگه كسي مرتكب اين جرم مي‌شد اعدام بشه تا بقيه حساب كار دستشون بياد؟ به نظر من پايه اول بخشش اين عمل زشت توسط آمنه گذاشته شده كه باعث شد اين افراد به خودشون اجازه بدن هر موقع خواستند مرتكب چنين جرمي بشوند