• یکشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93080401778
  • خبرنگار : 71191

تخلیه‌ نخاله در قبرستان ارامنه‌ «خاور شهر»!

تخلیه‌ نخاله در قبرستان ارامنه‌ «خاور شهر»!

چهارمین کلیسای ساخته شده در تهران که از 40 سال پیش تا کنون مکان تدفین ارامنه است،‌ مدت زیادی‌ست که‌ بی‌توجه مانده و پیگیری‌های شورای خلیفه‌گری ارامنه‌ی تهران در این زمینه هنوز نتیجه نداده است.

چهارمین کلیسای ساخته شده در تهران که از 40 سال پیش تا کنون مکان تدفین ارامنه است،‌ مدت زیادی‌ست که‌ بی‌توجه مانده و پیگیری‌های شورای خلیفه‌گری ارامنه‌ی تهران در این زمینه هنوز نتیجه نداده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در دور برگردان جاده‌ی خاوران پس از خاورشهر، قامت کلیسایی بلند قد و ایستاده اما در ابعاد بسیار کوچک به چشم می‌خورد، ‌جایی که اگر قدری بیشتر دقت کنید، سنگ قبرهای ایستاده در اطراف کلیسا، خبر از وجود قبرستانی در آن محدوده می‌دهند.

اما کلیسا را از ابتدا ساخته‌اند برای برگزاری مراسم‌های قبل از تدفین مردگان.

با این وجود وارد فضای اصلی این محوطه که شوید، بیشتر از خود کلیسا و سنگ‌های قبر که هرکدام نشانه‌هایی از علایق و شغل متوفیان را بر روی قبرهایش دارند، محوطه‌ی خاکی گسترده‌ای که بیش از نیمی از فضای آرامستان «ارامنه‌ی خاورشهر» را در برگرفته به چشم می‌خورد.

عضو شورای خلیفه‌گری ارامنه‌ی تهران و شمال ایران در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: قبرستان ارامنه‌ی خاورشهر به توجه مسئولان شهری نیازمند است، اما متاسفانه به آن توجهی نمی‌شود.

«رافیک ملک‌ستیان» با اشاره به اینکه از سال 1974 میلادی - سال تاسیس این آرامگاه - تدفین در این آرامگاه انجام می‌شود، افزود: براساس نظر احمد مسجد جامعی، رئیس سابق شورای شهر تهران، بهتر است که این آرامگاه در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

او با اشاره به اینکه معمولا قبرستان‌ها زیر مجموعه‌ شهرداری‌ها اداره می‌شوند، اظهار کرد: با توجه به این قضیه و بحث حمایت شهرداری از اقدامات شهری و جاده‌ای که در سطح شهرها انجام می‌شود‌، شهرداری منطقه 15 نیز باید به اقدام شهری که در نزدیکی محدوده‌ی آرامگاه «ارامنه خاورشهر» صورت می‌گیرد، توجه کند.

وی اضافه کرد: با احداث دور برگردان جاده‌ای در محدوده‌ی این آرامگاه، از حدود یک سال و نیم گذشته متاسفانه نخاله‌های به دست آمده از آن را در محدوده‌ی کلیسا و آرامگاه ارامنه می‌ریزند و هرچقدر شورای خلیفه‌گری و مسئولان کلیسا نسبت به آن اعتراض می‌کنند، کسی توجه نمی‌کند.

ملک‌ستیان بی‌توجهی نسبت به ایجاد فضای سبز در محوطه ی خاکی این آرامستان،‌ نبود گاز‌، نفت‌ و گازوئیل در این محدوده را از دیگر مشکلات آرامستان قدیمی «ارامنه‌ی خاورشهر» دانست و گفت: چهل سال پیش نیز کلیسایی برای انجام مراسم‌های تدفین در این آرامگاه ساخته شد،‌ که آن را «استپانوس» نامیدند.

او همچنین درباره سنگ‌های قبر کار شده در این آرامستان 22 هکتاری که 76 شهید ارمنی دوران دفاع مقدس نیز در آن دفن هستند توضیح داد: حدود 200 سال پیش 15 خانواده از ارامنه‌ سنگ‌تراش اصفهان به محدوده‌ «دروازه دولاب» تهران آورده شدند. آنها با توجه به شغل‌شان که ساخت سنگ‌، سنگ قبر و ابزار سازی بود، به این کار گمارده شدند و در حال حاضر کارگاه ساخت سنگ‌قبر این محدوده در این مکان فعال است و هنوز به همان روش گذشته این کار سنگ‌قبرها ساخته می‌شوند.

این عضو شورای خلیفه‌گری ارامنه‌ی تهران و شمال ایران، ارامنه را یکی از تمدن‌های قدیمی دنیا دانست و افزود:‌ براساس روایت‌های مکتوب از قرآن مقدس، کشتی یونان روی کوه آرارات در ارمنستان به گل نشست، بنابراین ارامنه جزو نخستین ملت‌های دنیا هستند که در آن منطقه رشد کردند، به همین دلیل انعکاس هنر آنها از قرن‌های گذشته در سن‌ قبری‌شان نیز مشهود است و مفاهیم خاصی در آنها مطرح می‌شود. از سوی دیگر روی سنگ‌قبرهای مختلف بر اساس شغل با علاقه‌ی هر کدام از متوفیان، طرحی کنده‌کاری شده است.

به گزارش ایسنا، در بازدید از این محوطه‌ی تاریخی که توسط مسجدجامعی انجام شد، وی بر ثبت ملی شدن این بنای تاریخی تاکید کرد.

قبرستان ارامنه در خاوران تهران

قبرستان ارامنه در خاوران تهران

قبرستان ارامنه در خاوران تهران

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha