مدیر حوزهی پژوهش و مطالعات میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسانجنوبی گفت: تعزیه، نمایشی مردمی است که براثر تجربه و تمرین به گونهای که امروز شاهد آن هستیم مبدل شده و میتوان گفت که تنها شیوهی عزاداری است که همهی رخدادهای واقعه عظیم کربلا را بیان میکند.
«سیداحمد برآبادی» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی خراسانجنوبی، گفت: تعزیه در لغت به معنای نمایش مذهبی، سوگواری، عزاداری و یادبود عزیزان است اما در اصطلاح نوعی نمایش مذهبی است که برخلاف معنی لغوی آن غمانگیز بودن شرط حتمی آن نیست و ممکن است گاهی خندهآور هم باشد. به تعزیه «شبیهخوانی» نیز گفته میشود.
وی ادامه داد: تعزیه یا شبیهخوانی در شهرستان بیرجند همچون دیگر شهرستانها، نمایشی است که در آن یکی از وقایع کربلای حسینی را اجرا میکنند و افراد شبیهخوانی دو گروه مخالف خوانها و موافقخوانها یا موافقان و مخالفان هستند.
مدیر حوزهی پژوهش و مطالعات میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسانجنوبی تصریح کرد: موافقان به افرادی که نقش امام حسین(ع) و یارانش را به عهده دارند و مخالفخوانها به کسانی گفته میشود که نقش دشمنان امام را اجرا میکنند.
برآبادی ادامه داد: شبیهخوانها اکثراً از افراد بومی منطقه هستند و هریک لباسهای گوناگون و رنگارنگ برحسب نقش خود میپوشند. لباس مخالفخوانها به رنگ قرمز و معمولاٌ چکمه و پالتو میپوشند و کلاهخود به سر میگذارند و دستمالهای رنگی و قرمز به کمرشان میبندند و لباس موافقخوانها به رنگ سبز یا سیاه است و کسی که نقش امام را به عهده دارد عمامه سبز میگذارد و عبا میپوشد. لباس شبیهخوانی حضرت عباس به رنگ سبز است و معمولاً پالتو میپوشد و دستمال به کمر میبندد و سرش را نیز با کلاهخود و دستمال میپوشاند.
وی افزود: شبیهخوانهایی که نقش زنان را ایفا میکنند لباسی میپوشند که مشکی و تا پشت پایشان میرسد و روی آن هم چارقدی مشکی به سر کرده و روی صورتشان را با پارچه ای میپوشانند. گروهی نیز مسئول اجرای موسیقی، طبل و شیپور هستند.
مدیر حوزهی پژوهش و مطالعات میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسانجنوبی خاطرنشان کرد: مراسم تعزیه به شماره 27 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام
نظرات