• چهارشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93101709236
  • منبع : نمایندگی سمنان

به زودی صورت می‌گیرد؛

مرمت حصارهای چوبی و سقف شبستان شرقی مسجد جامع سمنان

مرمت حصارهای چوبی و سقف شبستان شرقی مسجد جامع سمنان

ایسنا/سمنان سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: به زودی سقف شبستان شرقی مسجد جامع سمنان مرمت می‌شود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: به زودی سقف شبستان شرقی مسجد جامع سمنان مرمت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «آرزو گلکار» در نشست بررسی مشکلات مسجد جامع سمنان اظهار کرد: مسجد جامع یکی از قدیمی‌ترین و مهم ترین بناهای تاریخی و آثار اسلامی شهر سمنان است.

وی با اشاره به انجام مرمت، بازسازی و ساخت در شبستان‌های مسجد جامع سمنان در سالهای اخیر، افزود: حصارهای چوبی اطراف گلدسته مسجد نیز در حال مرمت است.

وی با بیان اینکه مسجد جامع سمنان در قرون اولیه اسلامی ساخته شده است و غیر از مناره غزنوی – سلجوقی مسجد می‌توان آثاری از دوره‌های ایلخانی، تیموری و تعمیراتی نیز از دوره قاجاریه در مسجد جامع مشاهده کرد، گفت: یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده مسجد، شامل ایوان آجری و رفیع آن به ارتفاع حدود 20 متر ‌و عرض دهنه حدود 10 متر است که با کتیبه‌ای به خط ثلث سفید بر متن لاجوردی مزین شده و مربوط به دوره تیموری است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان با بیان اینکه این مسجد با شماره 162 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است افزود: در گوشه شمال شرقی شبستان شرقی مسجد جامع، مناره مسجد واقع است که یکی از زیباترین مناره‌های تاریخی و تاریخ دار کشور و استان سمنان محسوب می‌شود. برطبق کتیبه کوفی، مناره بین سال‌های 417 تا 466 توسط ابوحرب بختیار حاکم ایالت قومس در دوره غزنوی و ممدوح منوچهری دامغانی بنا شده است.

وی با اشاره به اینکه ارتفاع این مناره از سطح زمین حدود 31 متر است‌، خاطرنشان کرد: در اطراف منار نیز کتیبه‌ای با طرح و نقش زیبا از آجر و با خط کوفی تزیین شده است.

‌نشست بررسی مسائل و مشکلات مسجد جامع سمنان با حضور هیات امنای مسجد، و جمعی از مسئولان شهرستان شامل فرماندار سمنان، معاونین فرماندار، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمنان، شهردار منطقه یک، سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان سمنان و ... با هدف بررسی مشکلات و ساماندهی و مرمت بخش‌های مختلف مسجد برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha