رییس سازمان هواپیمایی کشور شرط جابجایی فرودگاه مهرآباد را افزایش ظرفیت فرودگاه امام(ره) اعلام کرد و گفت: پروازهای نیمه شب در فرودگاه مهرآباد فقط پروازهای تاخیری و اضطراری هستند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، علیرضا جهانگیریان - معاون وزیر راه و شهرسازی - در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر از پروژه ساخت مترو فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه امسال 13 میلیون مسافر از طریق فرودگاه مهرآباد جابجا شدهاند، گفت: استفاده از مترو یکی از تسهیلات بسیار خوب تردد است که کمکهای زیادی در راستای حفظ محیط زیست میکند.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشور حمایت خود را از تسریع پروژه ساخت فرودگاه مهرآباد دارد، گفت: امیدواریم که در کوتاه ترین مدت دسترسیهای لازم به مترو در داخل ترمینالها ایجاد شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر انجام پروازهای شبانه با توجه به ممنوعیت اعلام شده، گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی پروازهای برنامهای از ساعت 12 شب تا پنج صبح انجام نمیگیرد اما در برخی مواقع به دلیل تاخیر پروازها و برای آسایش مسافران، پروازهای بامدادی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام می شود.
وی با بیان اینکه انجام پروازهای بامدادی بسیار کم و حتی نادر است، افزود: با وضع این ممنوعیت 10 درصد پروازهای فرودگاه مهرآباد کم شده است و شرکت های هواپیمایی برنامه ریزی های خود را تغییر دادهاند و شرایط به گونه ای شده که عمده پروازها در طول روز است.
به گفته جهانگیریان پروازهای برنامه ای از ساعت 24 تا پنج صبح ممنوع است و تنها پروازهای اضطراری از طریق فرودگاه مهرآباد انجام می گیرد.
وی همچنین در مورد انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: در هیچ جای دنیا به دلیل احتمال وقوع حوادث، فرودگاه بزرگی به مانند مهرآباد را یک دفعه جابجا نمی کنند و در برخی از کشورهای همسایه نیز فرودگاههایی در داخل شهر و حتی در وسط شهر وجود دارد که بیش از 70 میلیون مسافر جابجا می کند.
رییس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه باید فضای اطراف فرودگاه مناسب سازی شود، اظهار کرد: در وهله اول رشد فرودگاه مهرآباد را متوقف کردیم و با این که ظرفیت جابجایی 20 میلیون مسافر در سال را داریم اما از رشد مسافران در فرودگاه مهرآباد جلوگیری کرده و آهنگ رشد آن را کاهش داده ایم.
وی با بیان اینکه به محض فراهم شدن امکانات لازم برای انجام سفرهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) این فرودگاه نیز وارد چرخه جابجایی مسافران داخلی میشود، گفت: استفاده از ظرفیت فرودگاه پیام یکی دیگر از گزینههایی است که در حال حاضر توسط کارشناسان در حال مطالعه است و سعی داریم با وزارت ارتباطات به عنوان متولی فرودگاه امام مذاکره کنیم تا ببینیم میشود از ظرفیت این فرودگاه استفاده کرد؟
جهانگیریان با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشور گزینه های مختلف خود را در راستای ارتقای رفاه حال شهروندان مورد بررسی قرار می دهد، گفت: تسریع ساخت مترو فرودگاه می تواند در راستای رفاه حال مسافران کمک کننده باشد. همچنین در رفت و آمد کارکنان و پرسنل نیز می تواند تغییر زیادی ایجاد کند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه از زمان آغاز جابجایی فرودگاه مهرآباد به پنج سال زمان نیاز داریم، افود: در حال حاضر این طرح هنوز قطعی نشده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فرودگاه امام خمینی(ره) ظرفیت جابجایی شش میلیون مسافر را دارد، گفت: این درحالی است که در حال حاضر فرودگاه مهرآباد 14 میلیون مسافر جابجا می شوند و دو برابر ظرفیت فرودگاه امام(ره) فعال است و باید در حین انتقال به ظرفیت های فرودگاه امام توجه شود. چرا که در حال حاضر که پروازهای حجاج به فرودگاه امام منتقل شده در برخی ساعات با مشکل ترمینال مواجه هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زیرساختهای فرودگاه امام خمینی(ره) برای افزایش تعداد پرواز فراهم نیست، گفت: با اجرای طرح فاز دوم فرودگاه امام ظرفیت این فرودگاه به 25 میلیون مسافر می رسد و باید این فاز افتتاح شود تا فکری به حال فرودگاه مهرآباد شود.
جهانگیریان با بیان اینکه انتقال پروازهای داخلی برای برخی مقرون به صرفه نیست، اظهار کرد: برای پروازهای زیر دو ساعت استفاده از فرودگاه امام خمینی(ره) اصلا مقرون به صرفه نیست چرا که یک تهرانی برای دسترسی به فرودگاه امام خمینی باید 35 کیلومتر حرکت کند تا پروازی زیر یک ساعت داشته باشد که در هیچ جای دنیا این عمل انجام نمی شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه کارکرد فرودگاه مهرآباد برای پوشش پروازهای داخلی باقی می ماند، گفت: ممکن است برخی پروازهای طولانی که بیش از دو ساعت پرواز انجام می گیرد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود.
انتهای پیام
نظرات