• جمعه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94012106427
  • خبرنگار : 71511

یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار:

نتیجه نهایی مذاکرات بر آینده خاورمیانه تأثیر مستقیم خواهد داشت

نتیجه نهایی مذاکرات بر آینده خاورمیانه تأثیر مستقیم خواهد داشت

یک فعال سیاسی،‌ گفت: کسانی که مخالف آتش‌افروزی‌ در خاورمیانه هستند از تفاهم‌نامه لوزان حمایت کردند. چرا که می‌دانند نتیجه نهایی مذاکرات بر آینده خاورمیانه تأثیر مستقیم خواهد داشت.

یک فعال سیاسی،‌ گفت: کسانی که مخالف آتش‌افروزی‌ در خاورمیانه هستند از تفاهم‌نامه لوزان حمایت کردند. چرا که می‌دانند نتیجه نهایی مذاکرات بر آینده خاورمیانه تأثیر مستقیم خواهد داشت.

محمد نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تمام اعضای گروه 1+5 و خانم موگرینی موضع‌گیری واحدی در مورد تفاهم‌نامه هسته‌ای با ایران داشتند. تنها کشوری که سعی داشت این تفاهم‌نامه را به نوعی دیگر جلوه دهد و برداشت خود را از مذاکرات و افکار عمومی انتقال دهد آمریکا بوده است.

وی ادامه داد: چرایی رفتار آمریکا تحلیل‌های مختلفی دارد. برخی معتقدند که چنین حرف‌هایی صرفاً مصرف داخلی دارد و برای راضی کردن تندروهای داخل کشور است. عده‌ای می‌گویند که آمریکا آن روندی که آمال و آرزویش بوده است را ابراز کرده‌ و برخی دیگر عقیده دارند که آمریکا همان متنی را خوانده است که در مذاکرات صورت گرفته و هنوز نتوانسته آن را به تصویب برساند و در آینده این کار را خواهد کرد. آن چیزی که مسلم است این است که آمریکا متنی را ارائه کرده که با متن قرائت شده توسط ایران تفاوت دارد.

نیشابوری مخالفان مذاکرات هسته‌ای در داخل ایران را عده‌ای قلیل خواند و افزود: عده‌ای که به جای اعتماد به تیم مذاکره کننده هسته‌ای حرف‌های آمریکایی‌ها را ملاک قرار می‌دهند جمعیتی قلیل و اندک هستند. علی‌رغم این‌که تصور می‌شد مذاکرات اخیر مخالفان زیادی داشته باشد اما می‌بینیم افرادی هم که در گذشته به عنوان منتقد مذاکرات بودند از مذاکرات اخیر حمایت کردند.

وی گفت: من خیلی افرادی را که با مذاکرات اخیر مخالفت کردند را مخالف نمی‌دانم. چراکه آنها نگرانی‌هایشان را از متن انگلیسی بیان کرده‌اند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که وجود عده‌ای مخالف در کشور می‌تواند برای آینده مذاکرات مفید باشد.

این عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار،‌ خاطرنشان کرد: عجیب است که چطور عده‌ای از متنی که توسط آقای ظریف و خانم موگرینی خط به خط خوانده شده در حالی که تمام معاونین و وزرای کشورهای عضو گروه 1+5 نیز حضور داشتند ایراد می‌گیرند. حتی آقای کری نیز پس از خواندن متن با وجود صحبت‌های حاشیه‌ای که داشت ایرادی از خود متن نگرفت و آمریکا بعد از 24 ساعت متنی متفاوت را انتشار داد.

وی همچنین تصریح کرد: افکار عمومی و مردم در پیشبرد مذاکرات نقش بسیار مهمی داشتند. پس از انتشار توافق‌نامه لوزان خیلی از کشورهای آمریکایی، عربی، آفریقایی و آسیایی حمایت خودشان را از این تفاهم‌نامه با صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند. اغلب سران و شخصیت‌های تأثیرگذار جهان حتی پاپ از چنین بیانیه‌ای که جلوی آتش‌افروزی دیگری را در خاورمیانه می‌گیرد خوشحال هستند.

نیشابوری در پایان نتیجه نهایی مذاکرات را بسیار مهم دانست و گفت: در یک نظرسنجی که توسط خود آمریکایی‌ها انجام شده 80 درصد مردمان این کشور خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات بودند. مردم می‌خواهند که آینده روشنی برای خاورمیانه وجود داشته باشد. قطعاً نتیجه مذاکرات بر آینده فرزندان ما تأثیر خواهد گذاشت. تیم مذاکره کننده هم نیازمند مشروعیت و هم خواستار معقولیت است که مشروعیتش را از دولت کسب می‌کند و معقولیتش از حمایت مردم به دست می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha