• دوشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94022816387
  • منبع : نمایندگی سمنان

رییس محیط زیست دامغان در گفت‌وگو با ایسنا:

جمعیت آهو در دامغان از 17000راس به 200 راس رسیده است

جمعیت آهو در دامغان از 17000راس به 200 راس رسیده است

ایسنا/سمنان رییس محیط‌زیست شهرستان دامغان از این شهرستان به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم آهو در گذشته‌های دور یاد کرد و گفت: جمعیت آهو در دشت دامغان از 17000راس به حدود 200 راس رسیده است.

رییس محیط‌زیست شهرستان دامغان از این شهرستان به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم آهو در گذشته‌های دور یاد کرد و گفت: جمعیت آهو در دشت دامغان از 17000راس به حدود 200 راس رسیده است.

فرامرز اسفندیاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه سمنان، با بیان این مطلب، اظهارکرد: عمده جمعیت آهو در دامغان امروزه در مناطق حفاظت شده زیست دارند و برخلاف گذشته کمتر شاهد زیست این گونه زیبا در مناطق آزاد هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی کاهش جمعیت آهوان در دامغان و نقش شکار بی‌رویه در این مهم، افزود: کاهش جمعیت آهو و دیگر گونه‌ها دلایل مختلف و متعددی دارد و شکار به تنهایی نمی‌تواند عامل این کاهش چشمگیر باشد.

اسفندیاری از تخریب زیستگاه‌ها به عنوان مهمترین عامل کاهش جمعیت حیات‌وحش یاد کرد و گفت: خیلی از زیستگاه‌های حیات‌وحش و از جمله آهو امروزه از بین رفته و با احداث جاده در زیستگاه‌ها، بهره‌برداری از معادن، ساخت کارخانه‌ها و ... کم کم عرصه بر آهوان تنگ شده است.

وی با بیان اینکه شکار بی‌رویه نیز یکی از عوامل این کاهش جمعیت است، خاطرنشان کرد: همچنین وقوع خشکسالی‌های پی در پی نیز تاثیر مستقیم و زیادی بر کاهش جمعیت حیات‌وحش و آهوان داشته چرا که خشکسالی‌ها، عدم رویش مناسب مراتع و از بین رفتن چرخه زیست را در زیستگاه‌ها به دنبال داشته است.

رییس محیط زیست شهرستان دامغان از تلاش این اداره برای احیای زیستگاه آهو در دامغان خبر داد و اضافه کرد: برای تحقق این مهم راهکارهای متعددی وجود دارد که تامین غذا و آب مورد نیاز حیات‌وحش یکی از این راهکارها است. همچنین در همین راستا در شهرستان دامغان و در زیستگاه آهو در منطقه قوشه فیض‌آباد دامغان به کشت مراتع و غذای آهو پرداخته‌ایم.

وی ادامه‌داد: در این منطقه بذر گیاهانی نظیر اسفناج کوهی، قره‌داغ، یونجه و ... کشت شده است. ضمن اینکه علاوه بر انتقال آب به این منطقه، آبشخورهایی در این زیستگاه ایجاد شده است.

این مقام مسوول همچنین از افزایش محیط‌بانان و حفاظت بیشتر از این منطقه خبر داد و افزود: افزودن بر شمار محیط بانان و تجهیز آن ها به موتورسیکلت و خودرو یکی دیگر از راهکارهایی است که برای حفاظت بیشتر از آهو و بسترسازی برای افزایش جمعیت این گونه در شهرستان دامغان انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha