• دوشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۶:۵۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94022816684
  • خبرنگار : 71191

عرصه‌ ملی شوش 700 هکتار تعیین شد

عرصه‌ ملی شوش 700 هکتار تعیین شد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: از تسطیح کنندگان یکی از تپه‌های اقماری محوطه چغامیش به خاطر اقدامش شکایت کردیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: از تسطیح کنندگان یکی از تپه‌های اقماری محوطه چغامیش به خاطر اقدامش شکایت کردیم.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، محمدحسن طالبیان اظهار کرد: در مسیر بودم که تلفنی به من گفتند تپه چغامیش را تخریب کرد‌ه‌اند، گفتم بعید است. با این وجود چون کشاورزان در آن محوطه کار می‌کنند، گفتم اگر هم این اتفاق باشد احتمالا بخشی از تپه بوده است. پس از مدتی باز اسم تپه به نام "فضیلی" تغییر کرد. گفتم شکایت کنید که شکایت کردند، هر چند اکنون نام اصلی تپه چیز دیگری است.

وی افزود: من حداقل 12 سال به طور مستقیم در چغامیش، چغازنبیل و هفت‌تپه کار کردم. در آن سال‌ها شرکت‌های کشاورزی در اقداماتی برخی از تپه‌های این محوطه را تسطیح می‌کردند. هرگاه ماشینی را می‌دیدیم که از کنارمان عبور می‌کند، سریع بررسی می‌کردیم که مسیر آن‌ها کجاست؟ درباره اتفاق کنونی یکی از تپه‌های اقماری چغامیش نیز پرسیدم که آیا برای تسطیح تپه استعلام گرفته شده یا کسی مجوز داده است؟ گفتند خیر. مطرح شد که مسوولان میراث فرهنگی استان پول گرفته‌اند. مشکلی که به هر حال به ما ارث رسیده است.

او با بیان این‌که در این زمینه با خانم چوبک (رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی) صحبت کرده و به وی گفته شخصا به محوطه‌ «چغامیش» برود، ادامه داد: یک تیم (از بازرسی، حراست، پژوهشکده باستان‌شناسی، یک مدیرکل و مدیرکل خوزستان) اکنون آماده شده که احتمالا صبح سه‌شنبه به محوطه می‌روند و وضعیت را بررسی می‌کنند.

طالبیان افزود: هر کار فرایند قانونی خود را دارد. ما از اینکه چنین حساسیتی در جامعه و بین مردم وجود دارد، بسیار خوشحالیم. با این وجود مطمئن باشید تا زمانی که موضوع روشن شود، ما می‌مانیم و آن را روشن می‌کنیم. تا زمانی که موضوع کارشناسی باشد ما خدمتگزار هستیم.

وی با تأکید بر اینکه خوزستان فقط چغامیش نیست، ادامه داد: به ویژه بخش شمالی خوزستان یک منطقه حاصل‌خیز است که باید نسبت به آن نیز حساسیت داشت. کار سختی است، ما از واقعیت جامعه هراس نداریم.

او همچنین نسبت به نبود حریم در محوطه باستانی چغامیش اظهار تأسف کرد و گفت:‌ متأسفانه 18 هزار محوطه باستانی در سطح کشور حریم ندارند. ما نسبت به این اتفاق نگرانیم. در هر محوطه باستانی باید با پژوهش نقشه‌هایش را تهیه کنیم. در این زمینه فکر کرده‌ایم که چغامیش باید به مرور زیر نظر پایگاه هفت تپه یا چغازنبیل برود، چون محدودیت اعتبار و امکانات نیروی انسانی داریم.

معاون میراث فرهنگی با بیان این نکته که نبود حریم در بناهای تاریخی برای ما نیز یک سوال است، گفت: در یک دوره‌ای آثار تاریخی را بدون تعیین حریم در فهرست آثار ملی ثبت می‌کردند و فکر می‌کردند اگر کسی قصد تخریب آن را داشته باشد می‌توانند در دادگاه از این اقدام جلوگیری کنند. به همین دلیل اکنون در هدف‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم، قصد داریم تعیین حریم‌ها را قوت ببخشیم. تاکنون نیز بیش از 400 حریم در سطح کشور انجام داده‌ایم.

جرائم میراث فرهنگی،‌ باید جزو جرائم عمومی شود

به گزارش ایسنا، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی درباره حریم‌های انجام شده در سطح کشور از ابتدای دولت جدید گفت: متأسفانه مشکل حریم، یک مشکل ریشه‌ای است. آثار ثبت ملی شده تخریب می‌شوند و تبعات آن دامن سازمان میراث فرهنگی را می‌گیرد. معتقدیم این به دلیل ایراد در نحوه قانون‌گذاری است.

وی توضیح داد: در گذشته جرایم میراث فرهنگی براساس قانون جزو جرایم عمومی شناخته می‌شد و زمانی که یک تخریب صورت می‌گرفت، حتی اگر میراث فرهنگی شکایت نمی‌کرد چون میراث فرهنگی بیت‌المال است دادستان آن تخریب را پیگیری می‌کرد. اما از زمانی که جرایم میراث فرهنگی جزو جرایم خصوصی تلقی می‌شود، اما اگر جرم رخ دهد و سازمان میراث فرهنگی شکایت کند و بتواند آن را اثبات کند در آن زمان این مسئله پیگیری می‌شود.

او همچنین با اشاره به تعیین عرصه و حریم شوش و قطعی شدن آن اظهار کرد:‌ آخر هفته گذشته عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی شوش ابلاغ شدند. حدود تقریبی عرصه شوش 700 هکتار است. اراضی حسین‌آبادی، حد فاصل کاخ اردشیر و محوطه اصلی شوش و زمین‌های شرق محوطه معروف ورزشگاه نیز جزو عرصه هستند. همچنین ضوابط در این عرصه کاملا مشخص‌اند که خود بر حفظ ارزش‌ها تأکید دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha