عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مهمترین مشکل ناوگان حملونقل کشور در شرایطی فعلی عدم نوسازی کامیونهای فرسوده است.
مجتبی بهاروند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهار کرد: مشکلات مربوط به حملونقل اکثرا کشوری بوده است، به طور مثال قانون عبور گمرکی که علیرغم اصلاحات انجام شده در آن هنوز سلیقهای اجرا میشود و به مبحث ترانزیت آن توجهی نشده است.
وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل کامیونهای فرسوده به صورت موقت کامیون واردات میشود، اظهار کرد: متاسفانه گمرک در این خصوص شرکتهای حملونقل را دچار مشکل و کامیونها را مصادره کرده است ،درحالی که طبق قانون اگر قاچاق در محفظ بار پیدا شود، شرکت حملونقل مقصر است، اما مسئولیت کامیون فروخته شده متوجه شرکت نیست.
بهاروند عوارض حملونقل، قوانین گمرکی و موضوعات مربوط به ناوگان را از جمله مشکلات حملونقل کشور دانست و افزود: خوشبختانه نسبت به سالهای قبل اقدامات خوبی انجام شده، اما هنوز با ترانزیت مطلوب ارزآمد فاصله داریم، چرا که ترانزیت با دیدی سختگیرانه دنبال شده و ارزش ارزآوری آن نادیده گرفته میشود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خصوص مشکلات مربوط به کامیونهای فرسوده، خاطرنشان کرد: تاکنون طرحهای مختلفی برای حل این مشکل ارائه شده، اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد، برای مثال خرید کامیونهای فرسوده و خارج کردن آنها از رده با میزان حقوق و عوارض فعلی امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید مظهر عمل و حرکت باشد، عنوان کرد: متاسفانه سرعت حرکت اتاق بازرگانی بسیار کند بوده وعملا طی دو ماه قبل و بعد از انتخابات فعالیتی نداشته که امیدواریم هر چه سریعتر کمیسیون حملونقل تشکیل شود و چارهای برای صنعت ترانزیت کشور بیندیشد.
بهاروند، عبرت گرفتن از تجارب کشورهای موفق در زمینه حملونقل را ضروری دانست و اظهار کرد: مسئولین باید از دید کاسبکارانه و منافع آنی و کوتاهمدت خود دست بردارند واز تجربیات آن کشورها که با پایین آوردن سود ناوگان خود را نوسازی کردند، استفاده کنند.
وی در نظر گرفتن سود کم برای تسهیلات مربوط به نوسازی ناوگان حملونقل را ضروری دانست و افزود: عملی شدن این ایده باعث ایجاد اشتغال پایدار و ارزآوری میشود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با بیان این که حمایت دولت باید باعث رشد صنعت باشد نه افت آن، خاطرنشان کرد: باید برنامهای چند ساله تدوین شود تا با پرداخت حقوق و عوارض کم به شیب جهانی برسیم، چرا که عوارض بالا و جلوگیری از ورود کامیون باعث واگذاری صنعت حملونقل به کشورهای خارجی میشود.
انتهای پیام
نظرات