• جمعه / ۸ آبان ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94080803879
  • خبرنگار : 71430

حضور همه بازیگران بین‌المللی در وین و آغاز جامع‌ترین مذاکرات درباره سوریه

حضور همه بازیگران بین‌المللی در وین و آغاز جامع‌ترین مذاکرات درباره سوریه

پس از گذشت پنج سال از بحران و جنگ داخلی در سوریه امروز (جمعه) جامع‌ترین نشست بین المللی برای حل این بحران بزرگ خاورمیانه با حضور ایران آغاز شد.

پس از گذشت پنج سال از بحران و جنگ داخلی در سوریه امروز (جمعه) جامع‌ترین نشست بین المللی برای حل این بحران بزرگ خاورمیانه با حضور ایران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت العهد لبنان، امروز وین، پایتخت اتریش میزبان نشست جامعی میان کشورهای تاثیرگذار در بحران سوریه است، مذاکراتی که با حضور نمایندگان 14 کشور و دو نهاد بین‌المللی آغاز به کار کرده است.

این مذاکرات دستکم دو روز به طول خواهد انجامید و شرکت کنندگان تلاش می‌کنند تا آنچه را که در پنج سال گذشته نتوانسته‌اند برای توقف درگیری‌ها در سوریه محقق کنند، را عملی سازند. روز گذشته مذاکرات مقدماتی میان وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز ایران و روسیه به طور جداگانه در وین برگزار شد که گرچه در آنها درخصوص مسائل دیگری نیز صحبت شد اما بحران سوریه اصلی‌ترین موضوعی اعلام شده که محمدجواد ظریف با همتایان روس و آمریکایی خود مطرح کرده است.

در نشست دو روزه وین علاوه بر وزرای خارجه ایران، روسیه و آمریکا، وزرای خارجه ترکیه، عربستان، عراق، عمان، مصر، معاون وزیر خارجه چین و چند کشور دیگر نیز حضور دارند و ناظران بین المللی با توجه به سطح مذاکرات و نیز ورود ایران به این نشست‌ها انتظار دارند که این نشست اگر به توافقی کلی درباره حل بحران سوریه نیانجامد دست کم بتواند مذاکرات درباره این بحران پیچیده را به میزان زیادی پیش ببرد.

تاکنون چند نشست درباره سوریه در سطح جهانی برگزار شده که معتبرترین آنها نشست‌های ژنو یک و دو است که به دلیل عدم حضور ایران در این مذاکرات هردوی آنها تقریبا با شکست مواجه شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی او پیش از آغاز مذاکرات هر دو تاکید کردند که وقت آن رسیده ایران نیز به میز مذاکرات درباره سوریه بپیوندد تا همه با هم راهی برای خروج از این باتلاق بزرگ بیابد.

پیش از این دیدارها نشست چهارجانبه‌ای نیز میان وزرای خارجه آمریکا، روسیه ، عربستان و ترکیه برگزار شد. مهمترین موضوع مورد بحث در مذاکرات مذکور بحث بر سر سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه عنوان شده است.

اختلاف گسترده میان ایران و عربستان درباره چگونگی حل بحران سوریه و نیز اینکه چه مسائلی قابلیت طرح در این مذاکرات را دارد از جمله بزرگترین چالش‌هایی است که می‌تواند بر روند مذاکرات تاثیر چشمگیری بگذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha