• سه‌شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95040117120
  • خبرنگار : 71516

ابراز امیدواری دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به ثبات اوضاع داخلی در ترکیه

ابراز امیدواری دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به ثبات اوضاع داخلی در ترکیه

دبیرکل اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرد که اوضاع داخلی ترکیه هر چه سریع‌تر از وضعیت کنونی خارج شود و ثبات به این کشور بازگردد.

به گزارش ایسنا، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت: من امیدوارم هر چه سریع‌تر ثبات در ترکیه برقرار شود چرا که در غیر این صورت این بی ثباتی پیامدهایی را برای مرزهای جنوبی خواهد داشت. پس از کودتای نافرجامی که در ترکیه رخ داد و با وجود اوضاعی که در سوریه و عراق شاهد آن هستیم دشوار است مشخص کنیم که ترکیه چگونه برخورد خواهد کرد.

وی گفت: من امیدوارم که شاهد پیامدهای مثبت باشیم و دولت ترکیه به مقابله با داعش مثل دیگر کشورها ادامه بدهد.

ابوالغیط هم‌چنین پیش‌بینی کرد که نشست سران اتحادیه عرب که قرار است طی چند روز آینده در موریتانی برگزار شود، موفقیت آمیز باشد.

وی درباره بندها و دستور کار این نشست گفت: از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که به آن خواهیم پرداخت پرونده مبارزه با تروریسم و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با داعش است.

ابوالغیط گفت: جامعه بین‌الملل هنوز به توافقی درباره تعریف تروریسم نرسیده‌ است. همین مسئله یکی از دلایل برگزار نشدن یک کنفرانس بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم است.

وی گفت که قصد دارد تلاش کند تا اتحادیه عرب تأثیر بیشتری بر روی موضوع سوریه داشته باشد.

ابوالغیط گفت: ترکیه و ایران تأثیری بر توافق عربی درباره آینده سوریه، عراق و لیبی ندارند و تأثیر این دو کشور بعد از تأثیر دو قدرت بزرگ یعنی روسیه و آمریکاست.

ابوالغیط به تأثیر منفی آنچه "مداخله ایران در کشورهای منطقه" خوانده شده، پرداخت و گفت که "تهدیدات ایران" در دستور کار نشست سران اتحادیه عرب درج شده است.

وی درباره لیبی نیز گفت: اوضاع لیبی بسیار پیچیده است و شاید در آستانه انفجار باشد. من با نظر فرستاده سازمان ملل به این کشور درباره لزوم اتحاد ارتش لیبی برای حل و فصل بحران و لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای ارتش موافقم.

ابوالغیط به مسئله فلسطین نیز پرداخت و گفت:‌ به دلیل تحولاتی که طی پنج سال گذشته در جهان عرب رخ داده مسئله فلسطین به شدت آسیب دیده است اما من با این نظر موافق نیستم که می‌گویند سفر سامح شکری، وزیر خارجه مصر به اسرائیل بیش از آنکه برای حمایت از مسئله فلسطین باشد دستاوردی برای اسرائیل محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد که کشورهای عربی باید تلاش زیادی برای پیشبرد روند صلح داشته باشند. ابوالغیط طرح عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر را یادآور شد که خواهان اجرای طرح صلح عربی برای فلسطین شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha